بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵
با همه فراز و نشیب‌های پیش روی اقتصاد ایران پس از خروج ایالات متحده امریکا از برجام، روابط تجاری ایران و چین همچنان برقرار است.
کد خبر : ۱۸۱۴۲۷

به گزارش بورس نیوز، با همه فراز و نشیب‌های پیش روی اقتصاد ایران پس از خروج ایالات متحده امریکا از برجام، روابط تجاری ایران و چین همچنان برقرار است. چین به عنوان اولین خریدار نفت ایران همچنان به خرید نفت خام از ایران ادامه می‌دهد درحالیکه اخباری از کاهش خرید کشورهایی مثل کره جنوبی و هند منتشر شده است. در مردادماه سال گذشته اما اخباری از مسدود شدن حساب ایرانیان در بانک‌های چینی منتشر شد که رییس اتاق ایران و چین این اقدام را نه تحریم‌ها بلکه به مباحث پولشویی نسبت داد. اکنون روابط تجاری و بانکی با چین چگونه پیش می‌رود؟

اسدالله عسگراولادی درباره روابط تجاری ایران و چین گفت: روابط تجاری دو کشور به طور عادی در جریان است و ارزش مبادلات در سال جاری میلادی به 40 میلیارد دلار رسیده است. چین از ایران نفت می‌خرد و به ایران کالا می‌فروشد.

او در ادامه درباره تنش‌های بانکی اخیر بین ایران و چین که با بستن حساب ایرانیان همراه بود گفت: چینی‌ها حساب تجار ایران را نبسته بودند. آن‌ها افرادی که با ویزای توریستی و دانشجویی به چین سفر کرده اما فعالیت بازرگانی و تجاری انجام داده بودند را شناسایی کرده و پس از عدم احراز هویت تجاری آن‌ها، به بستن حساب‌هایشان اقدام کردند.

رییس اتاق ایران و چین گفت: این افراد نتوانستند مدارک معتبری که تاجر بودن آن‌ها را ثابت کند ارائه کنند. درواقع نه شرکت رسمی ثبت شده و نه کارت بازرگانی وجود نداشته بنابراین چین حساب آن‌ها را بسته است.

گفتنی است که مبادلات پولی ایران با چین از طریق بانک کوچک کونلون در این کشور انجام می‌شود. این بانک متعلق به ایران نیست اما به گفته بعضی فعالان اقتصادی سرمایه اولیه آن از پول‌های ایران در چین تامین شده است. تحلیل گران حوزه بانکی و مالی از این بانک به دلیل هزینه بالای خدمات انتقاد می‌کنند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر