بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
فعال صنعت تخم‌مرغ در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

عدم رغبت مرغداران به ورود مرغ در بورس‌کالا/ ثبات قیمت‌ها تا پایان سال

فعالان صنعت مرغداری رغبتی به عرضه مرغ در بورس کالا ندارند.
کد خبر : ۱۸۱۴۴۰

به گزارش بورس‌نیوز، با اعلام خبر عرضه نفت خام در بورس انرژی، انتظار فعالان بورس کالا جهت ورود محصولات جدید به رینگ معاملات بورس کالا تقویت‌شده است.

"مرغ" ازجمله محصولاتی است که سال‌هاست بورس‌کالا چشم به ورود آن داشته البته ازآنجاکه در صورت عرضه مرغ در بورس‌کالا، باید محصول منجمد شود و مرغ منجمد هم شرایط خاص خود را دارد و مردم هم رغبت کمتری به مصرف آن دارند، در این زمینه تردیدهایی وجود دارد. 

به‌هرحال قیمت مرغ نوسان زیادی داشته و برخی معتقدند در صورت عرضه مرغ در بورس کالا، معاملات شفاف‌تر شده و قیمت‌ها کاهش خواهد داشت.

لازم به ذکر است در حال حاضر قیمت مرغ با کاهش ۱۵۰ تومانی نسبت به هفته گذشته همراه بوده و در ابتدای هفته نرخ درب مرغداری ۶ هزار و ۶۰۰، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۹ هزار، توزیع درب واحد‌های صنفی ۹ هزار و ۲۰۰ و خرده‌فروشی ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان بوده است. فعالان صنعت مرغداری افزایش قیمت مرغ را ناشی از افزایش بهای تمام می‌دانند.

مهدی معصومی اصفهانی معاون کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص دلایل عدم عرضه مرغ در بورس‌کالا بیان کرد: با توجه به تعادل عرضه‌و‌تقاضای مرغ در کشور و شفاف بودن قیمت‌ها، معاملات به‌صورت سنتی انجام می‌شود و مشکلی احساس نمی‌شود. 

وی ادامه داد: فعالان صنعت مرغداری رغبتی به عرضه مرغ در بورس کالا ندارند. حاشیه سود تولید مرغ حداقل حاشیه سود تولید است و ورود مرغ به رینگ معاملاتی بورس کالا، قیمت را کاهش نخواهد داد. ضمن اینکه عرضه جوجه یک‌روزه در بورس کالا نیز تجربه موفقیت‌آمیزی نبود.

این فعال صنعت تخم‌مرغ در رابطه با علت افزایش نرخ مرغ در چند ماه اخیر گفت: نرخ ارز صنعت سال گذشته، بر مبنای دلار ۳۳۰۰ تومانی بوده که امسال به ۴۲۰۰ تومان رسیده و افزایش قیمت جهانی غلات عامل دیگر افزایش قیمت تمام‌شده مرغ بوده است؛ همچنین اقلام بسته‌بندی و هزینه حمل‌ونقل و غیره با ارز دولتی محاسبه نمی‌شود و در این مدت رشد شدیدی داشته است. افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ، کاملاً واقعی و متناسب با افزایش بهای تمام‌شده بوده است.

مدیرعامل تلاونگ در ادامه اظهار کرد: عرضه و تقاضای مرغ و تخم‌مرغ در طول سال با نوسان مواجه بوده و نمی‌توان گفت افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ موجب کاهش تقاضا شده و بالعکس تقاضای تخم‌مرغ کمی افزایش داشته است. در حال حاضر عرضه و تقاضای مرغ و تخم‌مرغ متعادل است و مازادی وجود ندارد.

وی در خاتمه تصریح کرد: نگرانی بابت کمبود مرغ و تخم‌مرغ وجود ندارد. به‌هرحال مرغ موجودی زنده بوده و بیماری‌های طیور ممکن است موجب نوسان عرضه و بالطبع قیمت در برخی مقاطع شود؛ ولی در کل به نظر می‌رسد قیمت‌ها تا پایان سال در ثبات نسبی باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام خبر داد:

آغاز توزیع تخم‌مرغ با قیمت تنظیم بازار

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار:

ماشین کافی برای حمل عذای دام وجود ندارد

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی اعلام کرد:

نرخ مرغ و ماهی در بازار ثابت شد

ارسال نظر