بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، گفت: زیتون از محصولاتی است که با هزینه بالا تولید می‌شود و به دلیلی سرما‌زدگی‌های اخیر خسارات زیادی به تولیدکنندگان و باغداران وارد شد که نیاز به حمایت دولتی دارد.
کد خبر : ۱۸۱۶۰۹

به گزارش بورس نیوز، علی وقف‌چی در خصوص تخصیص ارز دولتی به واردات روغن زیتون، اظهار کرد: زیتون از محصولاتی است که با هزینه بالا تولید می‌شود و به دلیلی سرما‌زدگی‌های اخیر خسارات زیادی به تولیدکنندگان و باغداران وارد شد که نیاز به حمایت دولتی دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه تعدادی از تجار با حمایت مستقیم و غیر مستقیم برخی از ارگان‌ها که پشت پرده آن رانت وجود دارد به دنبال واردات روغن زیتون با ارز 4 هزار و 200تومانی هستند، گفت: قطعا افرادی که اقدام به واردات روغن زیتون را داشته باشند عواقب این کار غیرعلمی و عقلانی خود را می‌بینند.

نماینده مردم زنجان و طارم با اشاره به اینکه در واردات روغن زیتون با ارز 4 هزار و 200تومانی نگرش اقتصاد سیاسی وجود ندارد، ادامه داد: باید حمایت از کالای ایرانی در سرلوحه اقدامات مسئولین باشد، اگر قرار است با ارز دولتی حمایت‌های صورت بگیرد دولت از تولیدکنندگان داخلی در راستای توسعه بخش کشاورزی حمایت کند.

مصرف 30 درصد از زیتون برداشتی برای تولید روغن

این نماینده مردم با تاکید بر اینکه دولت مسیر کشت زیتون و تولید روغن زیتون در کشور را هموار کند، عنوان کرد: کشور ما رکوردهای جهانی در تولید زیتون داشته و می‌تواند ظرفیت صادراتی داشته باشد، در حال حالضر حدود 80 هزار تن زیتون در کشور برداشت و 30درصد آن برای تولید روغن مصرف می‌شود.

تامین نیاز داخلی بهانه‌ای برای واردات

وی با بیان اینکه حدود 6 هزار تن روغن در کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: بسیاری از نیازهای اساسی کشور تامین نمی‌شود در عین حال صادرات آن محصول در دستور کار قرار گرفته به صورت مثال در حال حاضر شیر مصرفی کشور نصف متوسط جهانی و یک چهارم کشورهای توسعه‌یافته است اما این موضعی دلیل قانع‌کننده‌ای برای آسیب به تولیدکننده شیر نیست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر