بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز:‏

کیفی‌سازی خودرو بدون آزادسازی قیمت‌گذاری امکان‌پذیر نیست

از اواخر سال گذشته نوسانات نرخ ارز، فشار بر تولیدکنندگان را افزایش داد و این اتفاق هزینه تولید خودرو و قطعه را نیز چندین ‏برابر کرد درحالی‌که قیمت محصول نهایی افزایشی نداشته ‏است.
کد خبر : ۱۸۱۶۱۰

عبدالله بابایی در گفت‌گو با خبرنگار بورس نیوز ضمن اشاره به این مطلب که صنعت خودرو نیاز به حمایت قوی‌تر از سوی دولت دارد گفت: قیمت‌گذاری دستوری اولین موضوعی است که دولت با لغو آن می‌تواند قدم مناسبی برای حمایت از خودروسازان بردارد.

وی ادامه داد: وقتی از تولید حمایت شود یعنی از اشتغال حمایت‌شده و این به نفع جامعه است. در شرایط فعلی صنعت خودرو و سایر صنایع تولیدی با مشکلاتی روبه‌رو هستند که توسعه و کیفی سازی را دشوار و شاید غیرممکن می‌سازد.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: دولت فشار را بر روی صنعت خودرو زیاد کرده تا خودروهای باکیفیت‌تری تولید نماید اما این هدف با حمایت‌های فعلی شدنی نیست. این امر شدنی نیست که شما جنس باکیفیت را ارزان خریداری کنید به قول قدیمی‌ها «هرچقدر پول بدهی آش می‌خوری» این بدان معنی است که نمی‌شود با پول پراید بنز و تویوتا تحویل مردم داد.

وی خاطرنشان کرد: اگر مشکل قیمت‌گذاری را از جلوی پای خودروساز بردارند یعنی اعلام کنند شما مکلفی خودروی خوب تولید کنید و ما هم قیمت‌گذاری دستوری را حذف می‌کنیم، آنگاه کم‌کم تغییر وضعیت صنعت خودرو و حرکت به‌سوی کیفی سازی را شاهد خواهیم بود.

گرانی خودرو به دلیل کاهش ارزش پول ملی

بابایی ضمن رد نظر برخی کارشناسان در مورد تأثیر خودروسازان بر قیمت‌های بازار خودرو و گرانی‌های اخیر، گفت: این نظر اساساً از پایه غلط است زیرا خودروساز نفعی از حاشیه بازار نمی‌برد که بخواهد در آن دخالت کند.

وی افزود: متأسفانه ارزش پول ملی با چالش روبه‌رو شده و هرچه پول بی‌ارزش‌تر می‌شود، حاشیه بازار خودرو و سایر کالاهای سرمایه‌ای بیشتر خواهد شد.این اتفاق کاملاً طبیعی است و در حقیقت افزایش قیمت بازار خودرو به دلیل گرانی خودرو نیست بلکه به دلیل بی‌ارزش شدن پول ملی است و هیچ ربطی به خودروساز ندارد.

این کارشناس بازار خودرو تأکید کرد: در حقیقت هیچ اتفاق خاصی در قیمت‌گذاری نیفتاده است حتی با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه افزایش‌یافته و در حقیقت تولید گران‌تر از قبل شده است.

بحران ارزی ادامه حیات قطعه سازها را سخت‌تر کرد

این فعال صنعت خودرو در مورد تأثیر منفی بحران ارزبر تولید قطعه سازان ایران گفت: متأسفانه مشکلات صنعت قطعه به‌طورمعمول هم زیاد بود و این مشکلات ارزی چالشی جدید برای قطعه سازان به‌حساب می‌آید.

وی افزود: از خودروساز و قطعه ساز ایراد می‌گیرند که چرا تولیدتان کاهش‌یافته درصورتی‌که این کاهش ارتباط مستقیم دارد با افزایش هزینه‌ها و البته پایین آمدن قدرت خرید مواد اولیه و قطعه از سوی خودروساز و قطعه ساز. این موضوع باید توسط دولتی‌ها حل شود تا تولید و تیراژ خودروها به روزگار گذشته برگردد.

بابایی ضمن بیان این مطلب که قطعه ساز را از خودروساز جدا نیست گفت: ما قیمت واقعی را به خودروساز نمی‌دهیم و بعد به او خرده می‌گیریم که چرا نیاز بازار را تأمین نمی‌کند. یک نفر پیدا شود و بگوید چگونه باید تأمین نیاز کرد وقتی درآمدهای خودروسازها کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد.

وی تأکید کرد: قیمت مواد اولیه برای صنعت قطعه و خودرو رشد بسیاری پیداکرده است اما خبری از افزایش قیمت خودرو و قطعه نیست.

کارشناس صنعت خودرو سود حاشیه بازار خودرو را برای خودروساز و قطعه ساز صفر دانست و افزود: اختلاف بین بازار و خودروساز بسیار زیاد شده اما این افزایش قیمت به‌جای اینکه به دست تولیدکننده واقعی برسد، به جیب دلال‌ها می‌رود و این همان خطری است که صنعت خودرو و قطعه را تهدید می‌کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹
تحلیل خوبی بود اما نکته اصلی اینست که باید شرایط رقابت و کیفیت هم چاشنی این تحلیل باشه و انحصار شکسته بشه . اجازه بدن خودروسازهای خارجی هم در ایران خودروسازی ایجاد کنند و یا
تعرفه وارداد خودرو را صفر کنند و هرکی میخواد با دلار آزاد خودروی خارجی بتونه بخره
اونوقت هیچ کس دیگه نمیتونه خودروسازها را نقد کنه!!