بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: اعتبارات جاری نسبت به پارسال ۲ درصد تقلیل یافته است اما توانستیم در ۶ ماهه نخست امسال به همه تعهدات بودجه‌ای خود مانند پرداخت پاداش بازنشستگان و مطالبات گندمکاران عمل کنیم.
کد خبر : ۱۸۱۶۴۹
به گزارش بورس نیوز، محمدباقر نوبخت با اعلام این مطلب در نهمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور که در محل این سازمان برگزار شد،‌ اظهار کرد: بنا بر گزارش این صندوق، وضعیت اقتصادی ایران در زمینه نفت،‌ کاهش بیکاری و کاهش تورم نسبت به بسیاری از کشورها مانند عربستان  بهتر بوده است.

وی با بیان اینکه طی ۴ سال گذشته آمار شاخص‌ها نشان از رشد قابل توجه بخش‌های مختلف اقتصادی بوده است،‌ افزود: تقلیل نرخ تورم بالا به زیر ۱۰ درصد و ایجاد اشتغال مناسب در این دوره از کارنامه موفق همکاران ما حکایت دارد و امیدوارم از این شوک ایجاد شده و تنگه‌ای که در حال عبور از آن هستیم،‌ نیز به سرعت بگذریم و آن رشد گذشته را ادامه دهیم.

نوبخت تصریح کرد: ایران به پشتوانه خون شهدایی که برای این کشور ریخته شده است بسیار متفاوت از کشورهای همسایه است و با همه سختی‌ها و صعوبت های بسیار امیدوارم با موفقیت از این دوره عبور می‌کنیم.

وی افزود: بنا بر گزارش‌ها، بهترین شاخص‌های اقتصادی را بین کشورهای صادرکننده نفت داشته‌ایم که گویای موفق بودن ما است،‌ بنابراین در شرایط فعلی هم اقتصاد را با همین آهنگ و رشد بطئی پیش می‌بریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه با اشاره به گزارش وزارت نفت در هفته گذشته اظهار کرد: این گزارش حاکی از آن است که ما توانسته‌ایم، دو میلیون و ۳۱۳ هزار بشکه نفت با قیمت متوسط هر بشکه ۷۰ دلار و ۷۶ سنت صادر کنیم در حالی که در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ این رقم را حدود ۵۵ دلار پیش‌بینی کرده بودیم.

وی ادامه داد: این اتفاق که هم آمار صادرات و هم قیمت فروش ما برای هر بشکه نفت افزایش داشته است،‌ موجب شد که میزان درآمدهای نفتی کشور همچنان نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

نوبخت تصریح کرد: گرچه اعتبارات جاری نسبت به سال گذشته ۲ درصد تقلیل پیدا کرده است، با این وجود توانستیم طی ۶ ماهه نخست امسال به همه تعهدات  بودجه‌ای خود نسبت به پرداخت پاداش بازنشستگان و گندمکاران عمل کنیم.

معاون رئیس‌جمهوری یادآور شد: تمام اهتمام ما براین است که برای سال ۹۸ بتوانیم بودجه‌ای واقع‌بینانه و مناسب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنیم.

نگاه مثبت بانک جهانی و صندوق بین‌الملل پول به آینده اقتصاد ایران

سید حمیدپورمحمدی، معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این جلسه گزارشی از شرکت خود در آخرین جلسه اجلاس صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی ارایه داد.

وی گفت: طی این سفر توانستیم در زمینه‌های مختلفی مانند؛ بحث بودجه‌ریزی شرکت‌های دولتی،‌ چگونگی غلبه بر نوسانات بودجه‌ای برای کشورهایی که درآمد متکی به نفت دارند و مصون ماندن از ریسک‌های، انتشار اوراق مالی مناسب در زمان مواجه با بلایای طبیعی و ... از تجارب سایر کشورها بهره‌مند شویم.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه اظهار کرد: در مجموع،‌ نگاه کارشناسان صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نسبت به آینده اقتصاد کشور امیدوارکننده بود.

در نهمین جلسه ستاد بودجه همچنین گزارشی در خصوص ردیف‌های متفرقه بودجه و سناریوهای پیشنهادی برای تکمیل عملیات ساماندهی در لایحه بودجه سال ۹۸ ارایه شد.

در ادامه با توجه جهت‌گیری دولت برای توجه بیشتر به روستاییان و عشایر  و بحث توسعه و عمران روستایی که در بودجه سال آینده به طور ویژه دیده شده است، علی حیدر نوری، رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور در گزارشی به تشریح خلاصه اعتبارات تملک‌دارائیهای سرمایه‌ای مربوط به توسعه و عمران روستایی عشایر پرداخت و این موضوع مورد بحث و تبادل نظر بین اعضای حاضر در این جلسه قرار گرفت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر