بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که " عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا افزایش می یابد" ، " زنجیره تولید مواد در بورس کالا عرضه شود"، "رشد سهم تعاونی های حوزه پتروشیمی در معاملات بورس کالا" و " بورس کالا به افزایش کیفیت محصولات کمک کرده است" از مهم ترین آنها بود.
کد خبر : ۱۸۱۶۹۹
به گزارش بورس نیوز، در هفته گذشته مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری درباره کمک بورس کالا به صنایع در جهت کشف قیمت منصفانه و ایجاد شفافیت در معاملات آنها گفت: به طور قطع صنایع بخش قابل توجهی از رشد خود در سال های اخیر را مدیون آن تصمیم آن زمان و بهره گیری از نظام بازار از طریق بورس کالا هستند. اینکه قیمت فروش شرکت ها به نرخ های واقعی برگشت باعث شد تا همه برنامه های تولیدکنندگان برای آینده نیز مشخص شود و در این بین تنها واسطه ها متضرر شدند.

مصطفی موذن‌زاده افزود: بر همین اساس می‌توان گفت راه‌اندازی بورس که حمایت مهندس جهانگیری وزیر صنایع وقت رقم خورد، رفته رفته به گلایه های تولیدکنندگان پایان داد و اثرات استفاده از مکانیسم عرضه و تقاضا در اقتصاد نمایان شد.

وی با بیان اینکه هنگامی که مکانیسم بازار باز باشد، تعادل لازم به معاملات بازمی‌گردد، اما زمانیکه فشار و مداخله‌ای در آن اعمال شود، تعادل نیز ایجاد نخواهد شد، عنوان کرد: در این سال ها همواره فشارهایی به بورس کالا از سوی برخی افراد وارد شده که به اعتقاد بنده، ریشه این فشارها به اقتصاد غیر شفاف ما برمی گردد. وقتی نهاد می خواهد در یک فضای غیر شفاف، شفاف عمل کند، وجود مخالفان نیز طبیعی است؛ البته استدلال عرضه کالاها و شفافیت ایجاد شده در این سال ها آنقدر قوی است که این مخالفان راه به جایی نخواهند برد.

عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا افزایش می یابد

وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به قانون جدید عرضه برخی محصولات کشاورزی مانند جو وذرت در بورس کالا، انتظار می‌رود که این روش‌ درباره سایر محصولات هم به کار گرفته شود.

 محمود حجتی در پاسخ به این سوال که نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید چند درصد افزایش خواهد یافت، اظهار داشت:نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید حتما افزایش خواهد یافت، اما تا زمان اعلام نهایی از سوی شورای اقتصاد، ما  نمی‌توانیم رقمی را اعلام کنیم.

وی درباره آخرین وضعیت نرخ تضمینی محصولات کشاورزی نیز اضافه کرد: ما قبل از آغاز فصل کشت، پیشنهادات خود را به شورای اقتصاد اعلام کرده ایم و به طور مرتب در حال پیگیری این موضوع هستیم تا نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی هر چه زودتر اعلام شود.

ضرورت تقویت فرهنگ‌سازی و آموزش برای ورود مردم به بورس

در هفته گذشته دادستان تهران در نشست با مسئولان بورس بر ضرورت تقویت فرهنگ سازی و آموزش برای ورود مردم به بازار سرمایه و تقویت نقش نظارتی از طریق ارتباط سامانه های بورس با نهادهای نظارتی تاکید کرد.

عباس جعفری دولت آبادی با تاکید بر اینکه بازار بورس علاوه بر این که یک بازار مالی است، باید نظارت‌ها را نیز بیشتر توسعه دهد تا بتواند التهاب را در برخی از بازارها مهار کند، تصریح کرد: به دلیل فقدان ارتباط سیستم های بورس با سایر سامانه‌ها، تقویت وظیفه نظارتی بورس و ارتباط بورس کالا با سامانه های نظارتی نهادهای دیگر ضروری است.

وی یادآور شد: حسب اعلام مسئولان سازمان بورس، آن‌ها اطلاعاتی را به سازمان‌های مالیاتی ارسال می‌کنند، بنابراین تقاضاهایی که در بازار بورس کالا ثبت می‌شود، کاملا نشان می‌دهد که چه کالاهایی بیشتر خریدار بورسی دارد که این اطلاعات می‌تواند به سازمان‌ها انتقال پیدا کند؛ به عبارت بهتر سازمان های نظارتی می توانند از اطلاعاتی که بورس در اختیار آنها قرار می دهد استفاده کنند.

زنجیره تولید مواد در بورس کالا عرضه شود

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت:​ با عرضه کل زنجیره تولید محصولات در بورس کالا، روند معاملات در مسیر بهبود قرار می گیرد و گزارشگری به شیوه کامل تری انجام می شودو در حوزه فولاد نیز با عرضه کل زنجیره محصول در بورس، شاهد تعادل بازارها خواهیم بود.

حامد سلطانی نژاد در نشستی که به میزبانی دادستانی تهران و با حضور مسوولان بازار سرمایه برگزار شد، در پاسخ به سوال دادستان تهران مبنی بر اینکه چه کرده اید که آهن هم به سرنوشت محصولات پتروشیمی مبتلا نشود؟ گفت: با آزادسازی قیمت در ستاد تنظیم بازار به این نتیجه رسیدند که از سیستم بازتوزیع استفاده کنند که درباره خوراک پتروشیمی ها به این نتیجه رسیده اند و ما آماده ایم ناهنجاری ها را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه از مداخله در ساز و کار بورس باید پرهیز کرد، افزود: کشف قیمت صحیح در بورس به تقاضا، عرضه و صادرات ارتباط دارد و معیار اینکه چه مقدار کالا می تواند صادر شود، باید تقاضاسنجی صورت گیرد.

رشد سهم تعاونی های حوزه پتروشیمی در معاملات بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین در همایش تولید و توسعه پایدار، صنایع پایین دستی پتروشیمی و تعاون گفت: براساس آمار معاملات بورس کالای ایران، سهم تعاونی ها از حجم و ارزش معاملات پتروشیمی ها در شش ماهه اول امسال افزایش یافته است.

حامد سلطانی با اشاره به اینکه معاملات صنعت پتروشیمی در بازار فیزیکی انجام می شود ، گفت: در بازار نقدی معاملات  محصولات پتروشیمی در ۶ ماهه اول سال گذشته ۱.۹۳ میلیون تن محصول بوده که این رقم با رشد قابل ملاحظه ای به ۲.۴۳ میلیون تن رسیده است. از این میزان تعاونی ها در نیمه نخست سال ۹۶ حدود ۲۷۰ هزار تن محصول را در بورس معامله کرده اند که این رقم در مدت مشابه سال جاری به ۳۴۹ هزار تن رسیده است و براساس آن می توان گفت سهم تعاونی ها از حجم و ارزش معاملات پتروشیمی ها در شش ماهه اول امسال به ترتیب ۱۴ و ۱۶ درصد بوده است که بازهم ضروری است تعاونی ها حضور خود را در بورس افزایش دهند.

وی به تعاونی ها پیشنهاد کرد از ابزارهای مختلف موجود در بورس برای تامین مالی، توزیع کالاها و ایجاد امنیت در معاملات استفاده کنند.

به باور وی برای حل ناهنجاری‌های حوزه توزیع محصولات پتروشیمی نیز می‌توان از توان و دیدگاه تعاونی‌ها استفاده بهینه کرد و این در حالی است که در بورس کالا از تعاونی‌های انتظار می‌رود علاوه برایفای نقش توزیع‌کننده و تأمین مالی به‌عنوان یک ناظر عمل کنند.

بورس کالا به افزایش کیفیت محصولات کمک کرده است

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه نقش مهمی در استاندارد سازی، افزایش کیفیت محصولات و همچنین رسیدن کالاهای باکیفیت به دست مصرف کنندگان ایفا می کند.

نیره پیروزبخت به نقش بورس کالا در افزایش کیفیت محصولات اشاره کرد و گفت: به دلیل آنکه هر محصول تولیدی برای عرضه در بورس کالا باید از استاندارد و کیفیت مشخصی برخوردار باشد و در واقع کیفیت کالاها از فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت آن کالا است، بورس کالا در این سال‌ها به افزایش کیفیت و استانداردسازی محصولات تولید داخل کمک کرده است.   

وی با بیان اینکه "کیفیت" مجموعه‌ای از استاندارد، قیمت، مرغوبیت و نوآوری و همچنین سرعت تولید است، افزود: براساس قوانین سازمان ملی استاندارد و مولفه ۲۴ اقتصاد مقاومتی، رعایت کیفیت و استاندارد همه کالاها برای رسیدن به دست مصرف کننده الزامی است که با توجه به وجود نظارت‌ها و قوانین موجود در بورس کالا جهت دریافت تضامین از طرفین معامله، می‌توان گفت بورس کالا نقش موثری در توسعه حقوق مصرف کننده و تولید کننده دارد.

مرجعیت بورس کالا در قیمت زعفران جهان قابل تحقق است

معاون وزیر جهاد کشاورزی به تازگی اعلام کرده است که ایران به زودی با استفاده از ظرفیت های بورس کالا به یگانه مرجع تعیین قیمت زعفران در جهان تبدیل می شود که عضو شورای ملی زعفران در این خصوص گفت: اگر با فراهم شدن زیرساخت ها شاهد معاملات بین المللی زعفران از طریق بورس باشیم، این امر در مرجعیت قیمت زعفران ایران در جهان تاثیرگذار خواهد بود.

سید علی حسینی افزود: برای تبدیل بورس کالای ایران به مرجع قیمتی زعفران در دنیا ضروری است که محصولات نهایی با کیفیت مرغوب در بسته‎بندی ایرانی و برندسازی شده، در بورس کالا عرضه شود که این امر حمایت از تولید و تولیدکننده در تمام زنجیره ارزش زعفران را به دنبال دارد. بنابراین، اگر محصول زعفرانی که پس از فرآوری، بر کیفیت این کالا نظارت انجام شده و ترکیبات موثره آن مورد آزمایش و درجه بندی قرار گرفته است در بورس عرضه شود، دستیابی به این چشم‌انداز قابل رویت است.

نقش چندگانه بورس کالا در ساماندهی بازار کالای کشور

کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است که با گذشت ۱۱ سال از عمر بورس کالا در ایران و مروری بر نتایج اقدامات این بورس در بازار کالای کشور، می توان سهم مهمی از توسعه صنایع کشور در بخش فولاد و پتروشیمی را به اصلاحات این بورس در فروش شرکت ها و واقعی شدن قیمت ها نسبت داد.

علی اسلامی بیدگلی گفت: از ابتدایی ترین مزیت های بورس کالا در جریان معاملات کالاها می توان به کاهش ریسک معاملات به ویژه در زمینه تسویه وجوه و استانداردسازی و کیفیت کالاها نام برد که این امر پیش از راه اندازی بورس کالا از دغدغه های مهم معامله گران کالایی به شمار می رفت.

وی به نقش بورس کالا در بهبود فضای معاملاتی صنایع فولاد و پتروشیمی اشاره و بیان کرد: متغیرهای زیادی را می توان جهت ارزیابی مزایای بورس کالا برای این حوزه نام برد؛ اما از متغیرهای اصلی، شفافیت، تسهیل افزایش سرعت دسترسی و کاهش ریسک برای بنگاه های اقتصادی که مجموع آنها منجر به حذف قابل توجه سوء استفاده ها و فساد شده است را می توان به عنوان مهمترین مزایای بورس کالا در این صنایع برشمرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر