بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
صبح امروز اتاق تهران در حالی میزبان هیات اقتصادی از سوریه خواهد بود که فعالان اقتصادی ایرانی می‌توانند نقش اساسی در بازسازی این کشور آسیب دیده از چند سال جنگ را داشته باشند و مبادلات تجاری خود با طرف‌های سوریه‌ای را توسعه دهند.
کد خبر : ۱۸۱۷۵۷
به گزارش بورس نیوز، صبح امروز اتاق تهران در حالی میزبان هیات اقتصادی از سوریه خواهد بود که فعالان اقتصادی ایرانی می‌توانند نقش اساسی در بازسازی این کشور آسیب دیده از چند سال جنگ را داشته باشند و مبادلات تجاری خود با طرف‌های سوریه‌ای را توسعه دهند. نکته‌ای که چند روز پیش بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه هم برآن تاکید کرد: «توصیه و برنامه ما مشارکت بخش خصوصی، بنگاه‌های صنعتی و تجاری و بخش‌های فناوری است که امیدوارم مقدمات کار هرچه زودتر فراهم شود و بخش خصوصی بتواند در این حوزه و در کمک به مردم سوریه نقش حیاتی خود را ایفا کند

هیات تجاری سوریه که اتاق تهران میزبان آنان است متشکل از 50 نفر از فعالان اقتصادی سوری، اعم از روسا و مقامات اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی شهرهای مختلف سوریه هستند که به سرپرستی محمد همشو، دبیرکل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه به‌ ایران سفر کرده اند و قرار است در در مدت زمان اقامت در تهران با رئیس اتاق تهران، بازرگانان، صنعتگران و همچنین مسئولان اقتصادی کشور دیدارهایی داشته باشند.

سوریه و ظرفیت‌های اقتصادی

باوجود اینکه روابط سیاسی ایران و سوریه دهه‌هاست بسیار نزدیک بوده و ایرانی یکی از حامیان اصلی بشار اسد رئیس جمهور این کشور در جریان جنگ‌های چند سال گذشته محسوب می‌شود ولی هیچگاه‌ایران و سوریه نتوانسته‌اند از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی مشترک بهره ببرند و روابط اقتصادی و بازرگانی قوی (نسبت به ظرفطیت‌ها و پتانسیل‌های دو کشور) برقرار کنند تا جایی که اوج مبادلات اقتصادی بین دو کشور 545 میلیون دلار بوده که مربوط به سال 1389 است یعنی 8 سال پیش. اگر چه که جنگ در سال‌های گذشته حتی به کاهش مبادلات اقتصادی سوریه با تمام کشورها منجر شده است ولی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی دو کشور بسیار بیشتر از چیزی است که هم اکنون وجود دارد. آمارهای سازمان توسعه و تجارت نشان می‌دهد که در 5 ماهه ابتدایی امسال میزان کل مبادلات اقتصادی دو کشور تنها 32.9 میلیون دلار بوده است که عدد بسیار کمی است.

به اعتقاد کارشناسان باتوجه به‌اینکه در ماه‌های گذشته دولت سوریه توانسته بخش‌های مهمی از این کشور را از دست شورشیان داعش و جدایی طلبان پس بگیرد و جنگ داخلی این کشور رو به پایان به نظر می‌رسد؛ حالا فرصت بازسازی این کشور فراهم آمده است و در این بین فعالان اقتصادی ایران می‌توانند نقشی اصلی داشته باشند. ایران ظرفیت‌های بسیار بالایی در ارائه خدمات فنی و مهندسی دارد و از همین رو است که می‌تواند بازسازی پروژه‌های مهم زیربنایی این کشور در حوزه‌های آب، برق و... را برعهده بگیرد. همچنین شرکت‌های فعال حوزه عمرانی بخش خصوصی ایران هم می‌توانند نقش کلیدی در بازسازی هزاران سازه تخریب شده‌این کشور در شهرهای مختلف بازی کنند. علاوه براین‌ها اقتصاد سوریه هم تشنه کالاها و محصولات خارجی است و در این بین شرکت‌های ایرانی می‌توانند سهم قابل‌توجهی از بازار سوریه را به دست بیاورند. البته در این بین نکته مهم این است که دیگر کشورها هم در این زمینه فعال شده‌اند و حالا که جنگ رو به پایان است به سوریه به عنوان یک هدف سرمایه گذاری نگاه می‌کنند و در واقع رقابت سنگینی برای به دست آوردن بازار سوریه شروع شده است. برای مثال مقامات هند از عزم خود برای افزایش حجم تجارت با سوریه و رسیدن آن به مرز 500 میلیون دلار در سه سال آینده خبر داده‌اند. باتوجه به‌این شرایط که ترسیم شد؛ سفر هیات اقتصادی سوریه به ‌ایران و میزبانی اتاق تهران به عنوان یکی از نهادهای اصلی فعالان بخش خصوصی در کشور؛ می‌تواند فرصت مناسبی برای برقراری ارتباطات مستقیم بین فعالان اقتصادی دو کشور باشد، آن هم در شرایطی که‌ایران به دلیل فشارهای تحریم‌های آمریکا به گفته مسئولان عالی رتبه کشور وارد یک جنگ اقتصادی شده و در این بین توسعه تجارت با سوریه می‌تواند، ظرفیت‌سازی جدیدی محسوب شود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر