بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فلزات و فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:‏

افزایش 40درصدی قیمت فولاد از ابتدای شهریورماه

افزایش قیمت فولاد از ابتدای شهریورماه صنایع را با مشکل روبه‌رو ساخته و نشان داد باز شدن سقف معاملات و آزادسازی ‏عرضه ارز حاصل از صادرات در بازار ثانویه، کار درستی نبوده است.‏
کد خبر : ۱۸۱۸۱۷

محمد آزاد، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فلزات و فولاد در گفت‌وگو با خبرنگار بورس نیوز در مورد گلایه قطعه سازان در موردمحاسبه فولاد خریداری‌شده با نرخ صادراتی ضمن تائید این اتفاق گفت: قرار نبود قیمت فروش داخلی فولاد بر اساس نرخ دلار محاسبه شود اما؛ اشتباهات رخ‌داده از سوی دولت، معادله‌ها را برهم زد.

وی ادامه داد: ابتدا قرار بر این شد تا قیمت‌گذاری فولاد بر اساس نرخ بین الملی و با ارز دولتی محاسبه شود یعنی قیمت‌ها جهانی شود اما به‌محض برگشت ارز حاصل از صادرات توسط سامانه نیما و مجوز دولتی‌ها برای فروش این ارز واردشده از طریق بازار ثانویه  همه‌چیز را بر هم زد.

 آزاد خاطرنشان کرد: ارز فروخته‌شده در بازار ثانویه یک رقم سود دو برابری به شرکت‌ها رساند و همین اتفاق کافی بود تا به دلیل سودآوری زیاد، قیمت عرضه داخلی فولاد نیز با ارز ثانویه محاسبه شود!

وی ضمن تأکید بر مخالفت شدید وزارت صمت با این مدل قیمت‌گذاری، گفت: در برابر اعتراض وزارت صنعت، تولیدکنندگان فولاد از دولت خواستند تا سقف معامله را برای ایشان باز و در مقابل فولادی‌ها هم نرخ‌ها را تصحیح کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فلزات و فولاد افزود: قرار شد بعد از موافقت با برداشته شدن سقف معاملات، قیمت پایه فولاد ارز دولتی و رقابت در بازار نرخ نهایی را تعیین نماید اما باز بودن سقف رقابت‌های کاذب را در بازار ایجاد کرد یعنی قیمت‌گذاری‌های بالا توسط شرکت‌هایی که تولیدکننده نبودند و تنها برای افزایش سود وارد بازار شده و قیمت بالاتری بر روی تابلو اعلام می‌کردند.

وی تأکید کرد: این شرکت‌ها و افراد غیرواقعی قیمت بالاتر اعلام کردند تا کالا را خریده و با نرخ بهتری بفروشند.این مهم دلیل افزایش قیمت عرضه در داخل بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر