بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات امروز برای کشور یک الزام است و کشورهای پیشرفته از طریق تجارت موفقیتهای خود را به دست آورده‌اند.
کد خبر : ۱۸۱۸۵۷

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا نعمت‌زاده در همایش روز ملی صادرات اظهار کرد: صادرات امروز برای کشور یک الزام است و کشورهای پیشرفته از طریق تجارت موفقیتهای خود را به دست آورده‌اند. فعلا تجارت خارجی کشورها از تولید داخلی آنها پیشی گرفته است.

وی افزود: در سال 56 ایران 600 میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشت که 4 درصد از صادرات غیرنفتی را تشکیل می‌داد اما اکنون بعد از جنگ و تحریم این رقم به 70 درصد رسیده است هر چند 38 سال هم زمان کمی نیست و ما باید الان 200 میلیارد صادرات غیر نفتی داشتیم.

صادرات غیرنفتی کشور تا پایان سال به 68 میلیارد دلار باید برسد

وزیر صنعت ادامه داد: 10 میلیارد دلار در سال جاری باید بتوانیم به کل صادرات غیرنفتی خود اضافه کنیم و صادرات را به رقم 68 میلیارد دلار برسانیم.

این مقام مسئول گفت: در 6 ماهه سال جاری 28 میلیارد دلار صادرات داشتیم که از میزان تعیین شده عقب‌تر است.

نعمت‌زاده تصریح کرد: در برنامه ششم رشد سالانه 15 درصد برای صادرات غیرنفتی پیش‌بینی شده است.

این مقام مسئول گفت: 10 میلیارد دلار افزایش صادرات غیرنفتی اگر در سال جاری محقق شود ما 20 درصد رشد در این خصوص خواهیم داشت.

وی با اشاره به موانع پیش روی صادرات غیرنفتی گفت: موانعی در این خصوص وجود دارد که اکنون بر میزان صادارت ما اثر گذاشته که برخی از آنها به داخل و برخی از آنها به امور خارجی بر می‌گردد.

وی افزود: در داخل کشور برخی از این موانع مربوط به خود دولت و قوای حاکم بوده که منجر به کاهش صادرات غیرنفتی شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه عملکرد خود دستگاه دولتی نیز در کاهش صادرات موثر است، گفت: قانون تکلیف کرده که ظرف یک ماه مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان استرداد شود اما نباید این امر دو سال طول بکشد.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه یکی از مشکلات صادرات کشور فرهنگی است گفت: در کشور ما صادرات به عنوان محور توسعه مورد توجه قرار نگرفته است.

وی گفت: بخشی از مشکلات صادرات نیز به خود تولیدکنندگان و صادرکنندگان بر می‌گردد به طوریکه باید فعالین این بخش حداقل یک درصد از تولید خود را به صادرات اختصاص دهند آن موقع تولیدات آنها رقابت‌پذیر می‌شود.

وزیر صنعت یادآور شد: تولید برای صادرات باید انجام شود نه آنکه مازاد تولید خود را صادرات کنیم.

برای صادرات نباید محدودیت قائل شد

وی با اشاره به اینکه برای صادرات نباید محدودیت قائل شد، گفت: سرمایه‌گذاری برای تولید صادرات محور باید انجام شود که اکنون در بخشهایی مانند صنایع سیمان، پتروشیمی، سرامیک و مصالح ساختمان موفق عمل کرده‌ایم.

نعمت‌زاده در پایان صحبتهای خود گفت: در بخش سیمان صادرات موفقی داشته‌ایم و اکنون رتبه اول صادرات سیمان را از آن خود کرده‌ایم. برای بازارهای هدف باید برنامه‌ریزی بر اساس کالا به کالا صورت گیرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر