بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۲
فعال صنعت قند و شکر در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

اطمینان خاطر «قهکمت» بابت چغندرقند

کاهش حجم چغندرقند تحویلی کشت بهاره به کارخانجات عمدتا ناشی از کاهش جذابیت کشت چغندرقند و رغبت برخی کشاورزان به جایگزین کردن محصولات دیگر به جای چغندرقند بوده است.
کد خبر : ۱۸۱۸۹۸

به گزارش بورس‌نیوز، چغندرقند کشت پاییزه به مرحله برداشت رسیده و گفته می‌شود امسال حجم چغندرقند تحویلی به شرکت‌های تولیدکننده شکر به دلیل اعتصاب کامیون داران کمتر از سال قبل بوده است. البته کشت پاییزه هم چند سالی است که در حال انجام است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، امسال قرار است سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه نسبت به کشت پاییزه سال 96، رشد 35 درصدی داشته باشد.

سهم قندی‌ها در ماه‌های گذشته، همپای بازار رشد کرده و شاهد جهش قیمتی چشمگیر اکثر قندی‌ها بوده‌ایم. این صنعت از تحریم‌ها و رکود اقتصادی آسیب کمتری نسبت به سایر صنایع خواهد دید.

سهم شرکت قند هگمتان «قهکمت» هم از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 77 درصد افزایش قیمت تجربه کرده و با توجه به تحقق درآمد بیش از ۲361399 میلیون ریالی در سال مالی منتهی به پایان شهریورماه 97 به نظر می‌رسد باید منتظر گزارش خوبی از این شرکت بود.

اکبر نیک راه مدیر مالی شرکت قند هگمتان در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اتفاق خاصی که عملکرد و سودآوری شرکت را از سایر شرکت‌های قندی متمایز کند، رخ نداده است.

وی در مورد وضعیت تحویل چغندرقند گفت: حجم چغندرقند تحویلی به کارخانه‌ها کمی کاهش داشته؛ ولی موافق اینکه اعتصاب کامیون داران موجب کاهش تحویل چغندرقند شده نیستم. شاید مشکلات حمل جاده‌ای درروند حمل و تحویل چغندرقند تأخیر ایجاد کرده باشد؛ اما کاهش حجم چغندرقند تحویلی کشت بهاره عمدتاً ناشی از کاهش جذابیت کشت چغندرقند و رغبت برخی کشاورزان به‌جایگزین کردن محصولات دیگر به‌جای چغندرقند بوده است.

وی در پیش‌بینی سودآوری شرکت‌های قندی اظهار داشت: یک شرکت تولیدکننده شکر در منطقه خوزستان در حال راه‌اندازی است و با بهره‌برداری از آن، احتمالاً شرکت مذکور در جذب چغندرقند منطقه خوزستان موفق‌تر از شرکت‌های مستقر در نقاط دیگر کشور عمل کرده و شرکت‌هایی که مواد اولیه خود را از خوزستان تأمین می‌کنند، با کاهش تولید مواجه خواهند شد.

وی تصریح کرد: البته شرکت قند هگمتان مشکلی در این زمینه نخواهد داشت. شرکت در منطقه‌ای چغندر خیز واقع‌شده و ضمناً قراردادی هم‌جهت خرید کشت پاییزه منعقد کرده‌ایم و نگرانی بابت کاهش تحویل چغندرقند وجود ندارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر