بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶
وزیر سابق صمت گفت: شجاعت را باید به مدیران دولتی برگردانیم و باید مدیر خائن بترسد،اما مدیر خادم از ترس اجرای مقررات نترسد که به عنوان متهم و دزد برخورد شود.
کد خبر : ۱۸۱۹۱۸

به گزارش بورس نیوز، محمد شریعتمداری افزود: شجاعت را باید به مدیران دولتی برگردانیم و باید مدیر خائن بترسد،اما مدیر خادم از ترس اجرای مقررات نترسد که به عنوان متهم و دزد برخورد شود.

وی افزود:متاسفانه برخوردها طوری شده است که دیگر مدیران ما می‌ترسند سندی امضا کنند به طور مثال در گمرک مدیری می‌ترسد که کار بازرگان یا تاجر را انجام دهد و فردا به او تهمت بزنند که با فلانی دست به یکی کرده است اما اگر به صورت مخفیانه و زیرمیزی انجام دهد هیچ کس نمی‌فهمد.

وی تصریح کرد: امروز که سمتی ندارم می‌گویم این مسیر ادامه پیدا کند هیچ مدیر دولتی پای سندی را امضا نمی کند و اگر اصلاح نشود مدیر دولتی جرات خدمت به بخش خصوصی را ندارد .

به گفته شریعتمداری تا ماه بهمن و اسفند سال گذشته دچار تکانه بیرونی که اقتصاد کشور را در شرایط ویژه ای قرار دهد نبودیم .اما شرایط کنونی آیا محصول تصمیمات دلبخواهی دولت برای ایجاد تنش در بازاراقتصاد ایران است یا عاملی با منشا سیاسی از بیرون بخشی از اقتصاد کشور را متاثر کرده که مهمترین آن هم منابع ارزی کشوراست.

وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد:این کشورمقاوم که 40 سال در مقابل نظام سلطه و جنگ و تحریم مقاومت کرده امروز هم دنبال ایجاد شرایط مطلوب است تا این راه را با کمترین ضایعات طی کند.

وی ادامه داد: هم باید جسارت داشت برای عبور از این دوران خطیر و هم صبوری کرد تا این مسیر را با هم درست طی کنیم، در شرایط تحریم هم دستگاه‌های دولتی به یکدیگرو هم همه ما باید به هم کمک کنیم تا بتوانیم از این صحنه عبور کنیم .

امتحان خوبی در این چند ماه پس ندادیم

شریعتمداری اظهار کرد: انصافا باید گفت مجموعا امتحان خوبی در این چند ماه پس ندادیم، ازخودمان شروع می‌کنم ما به عنوان مسوولین صنعت و معدن تجارت برای اینکه زبان گویای صنعتگران و تجار در بیان نیازمندیهای ضروری باشیم حتما نتوانستیم به کفایت همه منویات شما( تجار و تولید نندگان ) را منعکس کنیم تا تصمیم گیریها بر پایه واقیعتهای موجود در عرصه تولید وصادرات صورت بگیرد که امروز شماها با برخی مشکلات مواجهید.

وی در ادامه با اشاره به وجود 80 هزار تولید کننده صنعتی و 490 هزارکارگاه صنعتی گفت: علاوه بر آن و در حوزه کشاورزی بیش از 50 هزارمرکز کشاورزی دربخشهای گوناگون و 3و نیم میلیون واحد صنفی، 30 هزار تعاونی و حجم عظیم نیروی انسانی می‌طلبد که زبان برنده و سخنگو در عرصه تصمیم گیری بیش از امروز داشته باشد .

شریعتمداری یادآور شد: در شرایط جنگ اقتصادی و تحریمها فرصت‌هایی هم به وجود آمده برای اقتصاد ایران و یکی از آنها فرصتی برای صادرات است کاهش ارزش پول ملی یکی از روش‌های رایج کشور‌ها برای صادرات کالا است و این فرصت بزرگ صادرات غیر نفتی است .

هشدار برای خروج سرمایه ملی

وی گفت: مرزهای ما نشان می‌دهد حرکت حرکتی گسترده است و ما شاهد خروج قابل ملاحظه کالا از بازارچه‌های مرزی و مناطق آزاد هستیم و به وفور کالاهایی که با ارز 4200 تومانی تولید می‌شد را از کشورخارج می‌کنند و اگر تصمیمی در مورد این نرخ نگیریم این سرمایه ملی است که خارج می‌شود .

وزیر سابق صنعت،‌معدن و تجارت تصریح کرد: با وجود قیمت گذاری ارز صادراتی در نیما، بازارسوم 11 هزارتومانی شکل می‌گیرد و صرفه و صلاح در خروج هرکالایی در کشور می‌شود و از این رو یک میلیون تن گوجه از کشور خارج و یک دفعه نایاب می‌شود که این اتفاق در بازارهای صادراتی دیگر نیزتاثیر می‌گذارد که عامل اصلی این اتفاق سیاستهای ارزی است و باید اصلاح شود واگر حل نشود هر اقدامی انجام شود برخورد با معلول است .

وی ادامه داد: درواردات هم همینطور است واردات بدون مانع با ارز 4200 تومانی و مواجهه با با بازار آزاد باعث شد تقاضای ثبت سفارش به 53 میلیارد دلار رسید و همه توسط کسانی که کارت بازرگانی داشتند، انجام می‌شد، نه توسط غریبه‌ها .

شریعتمداری گفت: چرا برای اشخاصی که صلاحیت ندارند کارت صادر می‌کنیم وبعد از تریبونها از همه اشخاص گله می‌کنیم ؟!

وزیر سابق صنعت، ‌معدن و تجارت خاطر نشان کرد: در یکسال گذشته تلاش کردیم با همت جناب آقای جهانگیری این موارد را ضابطه‌مند و اصلاح نماییم. دراتاق سیستم رتبه‌بندی و اعتبارسنجی ایجاد کردیم تا این مشکلات را به حداقل برسانیم و قدم اول همان‌جایی است که کارتهای بازرگانی صادر می‌شود تا صادرات و واردات جایگاه مناسب پیدا کند .

وی اظهار کرد: با وجود 53 میلیارد دلار تقاضای صادرات به محض باز شدن بازار ثانویه صف تقاضا کاملا از بین رفت که اگر نیازهای وارداتی کشور بود باید دوباره تلاش می‌شد اما این نیاز کشورنبود و نیازهای رانت‌جویانه ناشی از تفاوت ارز 4200 تومانی بانرخ ارز بازار آزاد بود که ناشی از اعمال سیاستهای ارزی است .

شریعتمداری تصریح کرد : مباحث انتقادی بسیار جذاب است و بساری از مسوولین دولتی هم گفتند دهها میلیارد دلار ارز 4200 تومانی در اختیار عده ای قرار گرفته و به کشور برنگشته و در مقابل می‌بینیم که از 21 فروردین 97 که نظام ارزی جدید حاکم شد کلا 9.6 میلیارد دلار ارز تامین شده بود و به ده میلیار هم نرسیده بود! این یعنی مخدوش کردن فضای کشوربه دست عده ای، باید تلاش کنیم کمی با صبوری مسیر را طی کنیم.

شرایط برای فعالیت تجار و بازرگانان سخت شده است

وی با بیان اینکه شرایط برای فعالیت تجار و بازرگانان سخت شده است، افزود: این شجاعت را باید به مدیران دولتی برگردانیم باید مدیر خائن بترسد اما مدیر خادم از ترس اجرا ی مقررات نباید بترسد که به عنوان متهم و دزد با او برخورد شود .

به گفته شریعتمداری سامانه نیما برای فروش ارز و هم خرید ارز صادر کنندگان با مشکل مواجه است، بعضی از صادر کنندگان می‌خواهند به صادراتشان به طور مستمر ادامه بدهند باید در سامانه نیما راههایی پیدا کنیم تا امنیت صادرکنندگان و وارد کنندگان ما حفظ شود.

وزیر سابق صنعت تصریح گرد: قیمت ارز را در در سامانه نیما تعیین کردیم،اماارز 4200 تومانی را برای خروج سود حاصل از سرمایه گذاری خارجی، تعیین نرخ در بورس، تعیین نرخ پایه برای محاسبات سود بازرگانی واردات، برای تعیین نرخ پایه برای قیمت‌گذاری کمیسیون نرخ گذاری صادرات، یکی پس از دیگری تعیین کردیم، ولی اینها هر روزبا مشکلات مواجه بودند .

شریعتمداری ادامه داد :نرخ پایه ارز نیما و قیمتهای صادراتی در همه گمرکات باید قیمتهای واقعی باشد و به همه گمرکات ابلاغ شد که باید با نرخ ارز نیمایی کار انجام دهند .

وی یادآور شد: اینکه مقرر شد ارز حاصل از صادرات باید سه ماهه برگرد ولی این مهلت برای برخی کالاها کافی نیست و حتما باید حرف صادر کنندگان رابشنویم، به عنوان مثال ارز صادرات فرش دستباف سه ماهه بر نمی گردد این عملی نیست باید اصلاح شود و اختیاراتش اگر به آقای رحمانی تفویض شود، می‌توان دراین مورد تصمیم گرفت .

شریعتمداری از برخی شرکتهای صادر کننده به دلیل اینکه در این شرایط ارز حاصل ازصادراتشان را به کشور برگردانند و در سامانه نیما فروختند تشکرکرد و افزود: بازگرداندن ارز حاصل از صادرات وظیفه بزرگ ملی است و حتما باید با کمک هم انجام دهیم .

وی تصریح کرد : امروز بهار خوب صادراتی ایران است؛ هم صادرات محصول و کالا و هم زمان ورود افراد به کشور برای اکو توریسم و توریسم‌پزشکی و گردشگری است .

به گفته شریعتمداری شرایط مطلوب برای ورود گردشگر به کشور فراهم شده اگر کمی شرایط را برای امر صادرات فراهم کنیم خدمت بالایی است و عنصر حیات بخش اقتصاد ملی صادرات است .باید در شرایط نا مطلوب هوای هم را داشته باشیم، درشرایط سخت به هم بدی نکنیم که اگر به هم کمک کنیم، دست خدا همراه ماست .



اشتراک گذاری :
ارسال نظر