بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

فرصت سرمایه‌گذاری 60میلیارد دلاری انرژی‌های نو / وقت برای سرمایه‌گذاری تنگ است

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: با توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فرصت‌های شغلی بسیاری در زمینه تولید پنل‌های خورشیدی و ادوات مربوط به این حوزه فراهم خواهد شد.
کد خبر : ۱۸۱۹۳۹

به گزارش بورس نیوز، حمیدرضا صالحی درباره انرژی های خورشیدی و بادی گفت: ظرفیت فعالیت اقتصادی در حوزه انرژی‌های نو در ایران قابل توجه است. در زمینه انرژی‌های خورشیدی و بادی امکان تولید 60 هزار مگاواتی وجود دارد و فرصت سرمایه‌گذاری در این حوزه 60 میلیارد دلار برآورد شده است. 

وی ادامه داد: نکته مهم‌تر اینکه می‌توان با توسعه سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی فرصت‌های شغلی بسیاری در زمینه تولید پنل‌های خورشیدی و ادوات مربوط به این حوزه فراهم خواهد شد و از سوی دیگر باید در نظر گرفت که ایران با عضویت در توافقات بین‌المللی با توجه به چارچوب‌های جهانی متعهد به حرکت به سمت انرژی‌های نو و کاهش گازهای گلخانه ای است.

وی افزود: انرژ‌های نو البته تا امروز کمتر در ایران مورد توجه قرار گرفته است. یک دلیل عمده این بی توجهی ارزان بودن سوخت‌های فسیلیاست و اینکه به طور معمول دولت‌ها چنین مسئله‌ای را دنبال نمی‌کنند اما می‌بینیم که با اصلاح قیمت برق حرکت در ساخت نیروگاه‌های بادی و دیگر تجهیزات مربوط به انرژی‌های نو شتاب بیشتری گرفته است و اکنون صاحب کارخانه‌های متعدد در این زمینه هستیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: هرچند انرژی‌های نو را می‌توان به عنوان یک زمینه پرطرفدار برای جذب سرمایه داخلی و خارجی معرفی کرد اما تحقق اهداف در این حوزه هم مثل دیگران، به امنیت اقتصادی نیاز دارد. در داخل کشور یک فعال اقتصادی نمی‌تواند آینده برگشت سرمایه‌اش را پیش‌بینی کند. مهم ترین مسئله در این زمینه تضمین خرید برق است تا به برگشت سرمایه توسط دولت کمک کند. اگر قراردادهای تضمین برق در ایران از استحکام لازم برخوردار باشد، امکان بازگشت سرمایه نیز قوی‌تر خواهد بود. از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که مسئله داوری و حل و فصل مسائل حقوقی مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی است و تا زمانی که مقررات شفافی در این باره و مسئله مالکیت نداشته باشیم، امکان استفاده از ظرفیت‌های خارجی ممکن نیست.

صالحی در پایان اظهار کرد: اخیرا دولت اعلام کرده که بخشی از انرژی‌های نو به خارج هم صادر می‌شود. این زمینه خوبی برای استفاده بهتر سرمایه‌گذاران از موهبت باد و خورشید در کشورمان است اما باید به اصلاح اقتصاد برق در کنار این امتیاز برای سرمایه‌گذاران نیز توجه کرد. بخش خرید برق تضمینی از نیروگاه‌های تجدید پذیر به طور ریالی و سرمایه‌گذاری ارزی با توجبه به کاهش ارزش ریال نسبت به دلار شرایط تازه ای پیدا می‌کند. از این منظر معاملات برق در جایگاه خوبی قرار می‌گیرد اما باید به تعدیل جداول خرید تضمینی برق با توجه به قیمت‌های جدید دلار و ریال نیز پرداخت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر