بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
امروز به واسطه نقش مهم گاز طبیعی در سبد انرژی جهانی، صنایع مرتبط با آن رشد و توسعه‌ روزافزونی پیدا کرده‌اند.
کد خبر : ۱۸۱۹۶۶

به گزارش بورس نیوز، امروز به واسطه نقش مهم گاز طبیعی در سبد انرژی جهانی، صنایع مرتبط با آن رشد و توسعه‌ روزافزونی پیدا کرده‌اند. حلقه انتقال در میان صنایع مرتبط با گاز طبیعی، نقش راهبردی و غیر قابل انکاری در تحقق زنجیره تامین گاز طبیعی دارد به نحوی که توجه به فرآیند انتقال گاز، امروزه یک راهبرد بقا به شمار می‌آید.

در این بین به دلیل اهمیت ویژه عملیات انتقال و انباشت بیش از ۷۰ درصد از سرمایه دارای ارزش شرکت ملی گاز ایران در بخش خطوط لوله و انتقال، شرکت انتقال گاز ایران به عنوان یکی از شرکت‌های فرعی شرکت ملی گاز ایران، عهده‌دار راهبری و هدایت بخش بسیار مهمی از زنجیره ارزش استخراج، فرآورش، تولید، انتقال و عرضه گاز طبیعی و محصولات جانبی در کشور شده است.

از منظر نگاه راهبردی مبتنی بر انتقال بهره‌ور گاز طبیعی و بر اساس تازه‌ترین تحقیقات انجام شده در شرکت ملی گاز ایران، ۴۳ درصد از عوامل بهره‌وری مربوط به تجهیزات این صنعت، ۱۳ درصد مربوط به نیروی انسانی و ۴۴ درصد در سایر عوامل واسطه‌ای شناسایی شده‌اند؛ این موضوع بدان معناست که ارتباطی منطقی بین شاخص‌های تجهیزات و نیروی انسانی موجود است، به گونه‌ای که می‌توان گفت نیل به شاخص بهره‌وری تجهیزات به طور مستقیم در ارتباط با شاخص نیروی انسانی قرار می‌گیرد.

بهره‌برداران صنعت انتقال گاز در سطح تاسیسات تقویت فشار در ناوگانی عظیم شامل توربین و کمپرسورهای شرکت انتقال گاز، مستقیم با تجهیزات در ارتباط هستند. بنابراین، این بخش از نیروی انسانی از ارکان مهم ایجاد بهره‌وری در صنعت انتقال هستند که نقش بی بدیل آنها تاکنون به قدر کافی مورد توجه قرار نگرفته است. این نقش را در تحقق یک برنامه جامع مدون، پیشرفته و حرفه‌ای نگهداری و تعمیرات اثربخش می‌توان مشاهده کرد؛ آنجا که اگر بتوانند ارتباط موثر، به موقع و درستی با تجهیزات برقرار کنند، میزان قابل توجهی از هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای شرکت انتقال گاز ایران کاسته خواهد شد.

بر این اساس، ایده اولیه برگزاری نخستین المپیاد بهره‌برداران شرکت انتقال گاز در مرداد ماه سال ۱۳۹۵ از سوی مدیرعامل شرکت انتقال گاز، مطرح و در فروردین ۹۶ به جمعی از جوانان خوش فکر، خلاق و ایده‌پرداز شرکت انتقال سپرده شد تا مقدمات اولیه این کار در قالب شناسایی ۱۰ بهره‌بردار برجسته مناطق پیگیری شود.

پس از شکل‌گیری هسته ابتدایی المپیاد با نام «کمیته فنی چارچوب اولیه المپیاد»، طرح ذهنی آن روی کاغذ پیاده‌سازی و با الگوبرداری از المیپادهای مشابه و همچنین نمونه‌های جهانی، مدل مفهومی آن المپیاد با هدف استانداردسازی فعالیت‌ها و تعیین صلاحیت کیفی و فنی و مهارت‌های بهره‌برداران طرح‌ریزی شد.

تشویق کارکنان بهره‌بردار به مطالعه بیشتر در زمینه شغلی، تبادل اطلاعات بین نفرات، یکپارچه‌سازی سیستم‌های صلاحیت سنجی، نیازسنجی مهارتی و ایجاد فضای صمیمی، شاداب و رقابت سازنده در میان کارکنان بهره‌بردار از مهم‌ترین اهداف برگزاری این المپیاد بودند. سرانجام، در اردیبهشت سال ۹۷، طرح عملیاتی المپیاد، تدوین و برای اجرا به مناطق، ۳، ۱۰ و ۴ عملیات انتقال گاز ابلاغ شد تا در مدت ۶ سال (هر دو سال یکبار) در این ۳ منطقه، اجرا شود.

برگزاری آزمون کتبی المپیاد بهره‌برداران

اجرای المپیاد به دو فاز علمی و عملی تقسیم شد و بانک سوالات در اختیار بهره‌برداران اعم از نیروهای رسمی، پیمانی، قرارداد مستقیم و ارکان ثالث قرار گرفت. از میان ۹۳۷ بهره‌بردار در سطح شرکت انتقال گاز، تعداد ۵۲۱ نفر در فرآیند ثبت‌نام آزمون نام‌نویسی کردند تا در آزمونی متمرکز شرکت کنند؛ از این تعداد، ۳۳۲ نفر از زبده‌ترین پرسنل بهره‌برداری نمره قابل قبول برای شرکت در فاز عملی المپیاد را به دست آوردند.

آماده‌سازی تاسیسات تقویت فشار گاز قم برای اجرای فاز عملی المپیاد

بازدید از ایستگاه‌های تقویت فشار گاز کشور اسپانیا و الهام‌گیری از ایستگاه‌های تقویت فشار گاز استاندارد در جهان، الگوی آماده‌سازی منطقه سه عملیات انتقال گاز برای برگزاری بخش عملی المپیاد بود. این آمادگی با توجه به رعایت اصول اقتصاد مقاومتی، کاهش ۸۰ درصدی هزینه‌های برگزاری آزمون را به همراه داشت.

آغاز به کار المپیاد بهره‌برداران مناطق عملیاتی انتقال گاز

سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز در مراسم آغاز المپیاد، اظهار کرد که این المپیاد در کنار روش‌های آموزشی کنونی و کلاسیک، روشی مبتنی بر خودآموزی و به اشتراک‌گذاری تجربیات در سایه کارگروهی است که در فضایی سالم و با مشارکت مشتاقانه همکاران شرکت انتقال به مرحله نهایی رسیده است که نخستین قدم، اثر بخش در جهت ارتقای سطح علمی، فنی و عملیاتی بهره‌برداران است.

سرانجام، نخستین المپیاد بهره‌برداران تاسیسات تقویت فشار شرکت انتقال گاز، مهر ماه امسال به میزبانی منطقه سه عملیات انتقال گاز در مجتمع تقویت فشار گاز قم برگزار شد تا مسیری برای تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ شرکت انتقال گاز ایران باشد. شرکتی که ماموریت اصلی خود را انتقال مستمر، پاک، ایمن و بهره‌ور گاز طبیعی، هم‌راستا با ارزش‌های اخلاقی صرفه‌جویی و بهره‌وری، دانش‌مداری، بهبود نگرش‌ها، افزایش آموخته‌ها، حفظ کیفیت منابع و دارایی‌ها، کوشش خستگی ناپذیر و رعایت قوانین و استانداردهای کاری می‌داند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر