بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
عباس آخوندی در شرایطی از وزارت راه و شهرسازی رفت و رئیس‌جمهور کاندیدای جدید خود را برای این وزارتخانه به مجلس معرفی کرد که بزرگترین پروژه تاریخ این وزارتخانه یعنی مسکن مهر همچنان با قصه بی پایان روبرو است.
کد خبر : ۱۸۲۰۴۹

به گزارش بورس نیوز، عباس آخوندی در شرایطی از وزارت راه و شهرسازی رفت و رئیس‌جمهور کاندیدای جدید خود را برای این وزارتخانه به مجلس معرفی کرد که بزرگترین پروژه تاریخ این وزارتخانه یعنی مسکن مهر همچنان با قصه بی پایان رو به رو است و 90 هزار واحد آن در حال ساخت است. پروژه ای که بیش از 12 سال از شروع آن در دولت نهم می‌گذرد و حالا که بیش از یک سال از شروع کار دولت دوازدهم را پشت سر گذاشته‌ایم همچنان به پایان نرسیده است؛ آن هم در حالی که تا سال گذشته بیش از 120 هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. احمد اصغری مهرآبادی قائم وزیر راه و شهرسازی اواخر تیرماه اعلام کرده بود که برای تامین خدمات زیربنایی پروژه‌های مسکن مهر 1800 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. او گفته بود به جز پروژه‌های فاقد متقاضی و آنهایی که در دادگاه‌ها هستند،سایر واحدهای طرح مهر تا پایان امسال به اتمام می‌رسد. البته بیش از این قرار بود پروژه مسکن مهر در سال ۱۳۹۶ به اتمام برسد ولی پایین بودن سرعت ارایه خدمات و زیرساخت‌ها این طرح را به سال ۱۳۹۷ کشاند و بیم آن می‌رود که حتی کار ساخت بخشی از واحدهای نیمه‌کاره به سال ۱۳۹۸ هم کشیده شود.

یکی از انتقادات به طرح ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی مسکن مهر آن است که دولت‌های نهم و دهم بدون امکان‌ سنجی وارد آن شدند اتفاقی که باعث شد طرحی که باید حداکثر سه ساله تمام می‌شد با گذشت 11 سال به نتیجه نهایی نرسد و هزاران میلیارد تومان هم خرج روی دست دولت بگذارد. براساس آماری که اخیرا قائم ‌مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر ارایه کرده ۶۰ درصد واحدهای تحویلی مسکن مهر شامل بیش از یک میلیون واحد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است. البته پروژه مسکن مهر در واقعیت فرزند ناتنی دولت یازدهم و دوازدهم بود و دولت روحانی در شرایطی سر کار آمد که کمتر از 40 درصد پروژه‌های مسکن مهر پیش رفته بود و این مسئولیت بر گردن دولت افتاد آن هم در شرایطی که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اصلا اعتقادی به این طرح نداشت و همیشه از منتقدان جدی آن بود. او که حالا مسئولیت خود را واگذار کرده است در شروع کار خود در وزارت راه و شهرسازی گفته بود:« بنده در برنامه اولیه خود نیز اعلام کردم که دولت جدید به تعهدات قبلی پایبند است، اما مسکن مهر طرح چندان جالبی نبوده که ادامه یابد و باید متوقف شود در مکان‌های نامناسب چندین هزار واحد مسکونی ایجاد شده‌است، مسکن فقط یک چهاردیواری یا خانه نیست بلکه مردم خدمات مختلف، روابط اجتماعی درست و امکانات حمل و نقل مناسب می‌خواهند. مسکن مهر طرحی بود که همه بنیادهای آن اشتباه بود از مکان‌یابی گرفته تا طراحی مهندسی و فنی، تأمین مالی و انتخاب افراد و احساس امنیت مهمترین مسئله مسکن مهر است. کسانی که طرح‌هایی همانند مسکن مهر را وارد نظام اقتصادی کشور کردند هم مردم را گرفتار کردند هم دولت را».

مشکلات پروژه‌های مسکن مهر بسیار فراتر از ساخت و پایان این سازه‌هاست؛ نبود امکانات و خدمات زیست پذیری در این پروژه‌ها حالا به چالش‌های جدی برای مسکن مهر و ساکنان آن تبدیل شده است؛ نبود مدرسه کافی، پیش بینی نکردن واحدهای خدماتی همچون بانک و...، نبود امکانات درمانی کافی مانند درمانگاه، بیمارستان و.. و همچنین فقر مراکز تفریحی در پروژه‌های مسکن مهر؛ آن‌ها را به خانه‌هایی تبدیل کرده است که ساکنانش در آن امکان زیست سالم را ندارند. مشکلاتی که در ماه‌های گذشته و با شروع موج جدید سکونت در خانه‌های مسکن مهر به دلیل گرانی اجاره و هزینه زندگی در شهرهای بزرگ، بیشتر هم شده است. برای مثال به گفته‌ مسوولان شرکت عمران شهرهای جدید، بیش از ۳۰۰ برج بلندمرتبه در پرند وجود دارد اما آتش‌نشانی این شهر هنوز از امکانات لازم برخوردار نیست. نبود آب و برق و گاز هم به معضل اصلی این روزهای بسیاری از سایت‌های مسکن مهر آماده‌ی افتتاح تبدیل شده است.

با استعفای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و ورود سرپرست جدید به این وزارتخانه که در آستانه رای اعتماد از مجلس قرار دارد؛ باید دید که طرح مسکن مهر چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. البته که داستان مسکن مهر و اثرات آن در آینده اجتماعی کشور باتوجه به زندگی چندین میلیون نفر از جمعیت کشور در این پروژه‌ها تازه شروع شده است و باید دید این قصه چگونه پیش می‌رود؟


اشتراک گذاری :
ارسال نظر