بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران ‏در گفتگو با بورس نیوز:

سایه سنگین رکود بر بازار مسکن / ساختمانی‌ها در شایعه یا واقعیت

مقایسه آمار خرید‌و‌فروش و ساخت‌و‌ساز مسکن نشان می‌دهد با وجود چند برابر بودن تعداد تسهیلات خرید ‏مسکن نسبت به وام ساخت، رکود تورمی همچنان بر این بازار سایه افکنده است.
کد خبر : ۱۸۲۱۴۱
به گزارش بورس‌نیوز، شنیده های ما از افزایش، تسهیل و ‏پرداخت وام مسکن و همچنین شفاف سازی از دارایی های شرکت های ساختمانی آماده فروش با نرخ جدید، ‏حکایت دارد.‏

ایرج رهبر نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، در رابطه با وضعیت حاکم بر فضای ساخت‌و‌ساز کشور و راه‌حل برون‌رفت از وضعیت کنونی عنوان کرد: تاکنون خبر قطعی در خصوصافزایش و پرداخت وام مسکن شنیده نشده و تسهیلات جدیدی منظور نشده است. بعد از صندوق یکم و تسهیلات 80 میلیون تومانی، تسهیلات خاص دیگری برای صنعت ساختمان و خرید املاک اعلام نگردیده است.

رهبر شرایط صنعت ساختمانی را در 6 ماهه پایانی سال جاری را این‌گونه پیش‌بینی کرد: در صورت ثبات کلیات اقتصاد کشور، تغییر چندانی در وضعیت ساخت‌وساز و بازار مسکن ایجاد نخواهد شد و در همین شرایط رکود تورمی دست‌وپا خواهد زد. چراکه این صنعت از اقتصاد کلان کشور تبعیت می‌کند. مسکن سهم عمده‌ای در اقتصاد کشور دارد و هرگونه اتفاقی نیز در این صنعت تأثیرگذار خواهد بود و به دنبال آن، صنایع بسیاری متأثر می‌شوند. آنچه بیش از همه موجب بحرانی شدن اوضاع گردیده، قدرت خرید مردم است که سال‌به‌سال کاهش می‌یابد و با نوسان و افزایش قیمت‌ها، قدرت خرید را ازدست‌داده و درنتیجه آن، دچار مشکلات عدیده شده و به‌طورکلی از بازار مسکن رانده می‌شوند.

وی افزود: همواره سوداگران با ناامید شدن از سرمایه‌گذاری و درآمدزایی در بازار سکه، طلا و ارز، رو به‌سوی بازار مسکن می‌آوردند و تنها راه پیش رو برای سرمایه‌گذاری پول‌های سرگردان، خرید ملک و ورود به بازار مسکن می‌دانستند تا خدشه‌ای بر نقدینگی این دسته افراد وارد نیاید. اما در این شرایط، عده‌ای با معاملات کاذب شروع به خریدوفروش می‌کنند. اقشار متوسط و بالای جامعه در معاملات مسکن حضور دارند ولی تنها دغدغه موجود، حضور اقشار ضعیف است که با توجه به تورم موجود در صنعت ساختمان و افزایش قیمت‌ها، از این غافله عقب‌مانده‌اند.

نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در خاتمه گفت: می‌بایست تسهیلات ویژه‌ای برای این افراد کم‌درآمد جامعه جهت خرید مسکن در نظر گفت. به‌طورکلی، بهبود وضعیت مسکن منوط به تغییر و تحولات عمده در اقتصاد کشور است و تا زمانی که چرخ اقتصاد به حرکت درنیاید، این صنعت حیاتی نیز در خواب خواهد ماند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی شهبازی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
خدا لعنت کنه باعث بانی این گرونی رو انشاله دمار از روزگار خودشون وزن وبچشون در بیاد