بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:‏

آدرس درست در زمان نادرست/ "سرمایه" به ارکان متزلزل بورس خورد

نوسان یک ماه اخیر در بازار سرمایه، به دلیل هدایت سرمایه‌های مردم از سایر بازارها به بورس و مدیریت اشتباه این سرمایه‌ها ‏بود.‏
کد خبر : ۱۸۲۱۵۸

حسن رضایی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، در رابطه باکلیت بازار سرمایه و بورس گفت: مهرماه سال جاری پر نوسان پشت سر گذاشته شد؛ سرمایه‌های جدیدی از تمام بازارها به سمت بازار بورس هدایت‌شده بود. گفت‌وگوهای مسئولین، انعکاس رسانه‌ها و در کل جذابیت این بازار برای نقدینگی موجود در دست مردم عادی بود.

وی ادامه داد: متأسفانه این حجم از نقدینگی در بازار مدیریت نشد و برخی شرکت‌های حقوقی را مقصر تلقی کردند اما؛ علت سو مدیریت این بود باید نقدینگی هدایت‌شده و به‌مرور و با آهستگی وارد بازار می‌شد اما؛ نقدینگی با سرعت بسیار بالایی وارد بورس شدند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این سرمایه‌ها بسیار زود و با همان سرعت‌بالا نگران و درنهایت با سرعت خیلی بیشتر از زمان ورودشان، از بازار خارج شدند. درنتیجه علت اصلی نوسانات موجود، عدم مدیریت در ارکان مختلف بازار بوده است.

وی تأکید کرد: تمام ارکان یعنی سازمان بورس، شرکت‌های حقوقی، شرکت‌های کارگزاری و سایر تأثیرگذاران در بازار سرمایه در به وجود آمدن این نوسانات دخیل بوده‌اند زیرا قادر به حفظ سرمایه واردشده به بازار ازلحاظ روانی نبوده و مدیریت و هدایت‌گری خوبی برای حضور این سرمایه‌ها در جایگاه درست را نداشتند.

رضایی پور تصریح کرد: نکته بعدی که می‌توانست مانند ضربه‌گیر در برابر سیل عظیم نقدینگی عمل کند عرضه‌های اولیه بود که دیر به بازار وارد شد. سازمان می‌بایست عرضه‌هایی مانند پتروشیمی پارس و یا شرکت‌های مشابه را در دست داشته باشد تا در چنین روزهایی که نقدینگی به بورس سرازیر می‌شود باعرضه‌های اولیه نقدینگی را مدیریت کند.

وی در خصوص چشم‌انداز و پیش‌بینی آینده بازار باوجود تحریم‌های احتمالی، گفت: سال جاری تورم برای تک‌تک افراد ملموس بود. از دولت گرفته تا مردم کوچه و بازار. افزایش نرخ ارز باعث رشد شدید مواد اولیه تولید شد که درنهایت و به‌تبع آن افزایش قیمت محصولات نهایی نیز به وجود آمد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این مطلب باید به سرمایه‌گذاران آموزش داده شود که در انتخاب سهم و در نقاط ورود و خروج از بازار دقت بیشتری داشته باشند، افزود: سرمایه‌گذاران باید قبل از اینکه مستقیماً از بازار خرید کنند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد شوند. چراکه کارشناسان، تجربه کافی را دارا بوده و به قولی آبدیده بوده و بر مسائل کلی واقف هستند و می‌توانند کنترل و هدایت درستی داشته باشند.

وی گفت: شاخص می‌تواند رشد بیشتری داشته باشد به این شرط که بازار ازلحاظ روانی مدیریت شود. جنبه روانی بازار می‌تواند اتفاقات مهرماه را تکرار کند. مطمئن باشید نقدینگی که در مهرماه وارد بازار شد تنها قسمت کمی از سرمایه‌های مردم بود که فقط برای آزمودن کردن بازار واردشده بودند.

رضایی پور تأکید کرد: تمامی ارکان بازار و حتی کسانی که در تحلیل بازار به‌صورت گروه‌های مجازی یا در رسانه‌های معتبر در این زمینه فعالیت می‌کنند باید به جنبه روانی و رفتاری بازارهای مالی دقت لازم را داشته باشند تا خسارت به بازار و سهامدارانش وارد نشود.

وی در توصیه به سهامداران اظهار داشت: بازار سرمایه بهترین نقطه برای سرمایه‌گذاری است هم ازلحاظ جنبه‌های اعتقادی و به لحاظ جنبه‌های مدیریت نقدینگی و ازلحاظ امنیت، بهترین راه برای سرمایه‌گذاری است اما؛ در خرید سهم درصد نوسان حائز اهمیت است و حجم شناور شرکت‌ها باید مدنظر قرار بگیرد، زیرا زمانی که نقدینگی افزایش پیدا می‌کند تأثیرات بر نوسانات سهم‌های کوچک بسیار زیاد می‌شود.

این فعال حوزه بورس خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران اگر دقت لازم را انجام دهند بازار می‌تواند جایگاه بسیار خوبی برای نقدینگی آنان حداقل تا شش ماه آینده باشد. در رابطه با تحریم‌ها نیز باید گفت کشور هزینه این تحریم‌ها را پرداخت کرده است و جای نگرانی نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
بازار سرمایه ما نداریم بازار بزن در رو بهترین اسمه کارشناسهاشم منتظر داستانسازی