بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهران،‌گردش بانکها در تهران را حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام و تاکید کرد، سالیانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در استان تهران در قالب تامین منابع مالی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.
کد خبر : ۱۸۲۱۶۱
به گزارش بورس نیوز، نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در نشست خبری با بیان اینکه توسعه متوازن بر مبنای شاخص های برآمده از آمار و اطلاعات سنجش می شود گفت: اینکه استان تهران سی و یکمین استان در برخورداری از تخت های بیمارستانی است و یا سرانه تراکم دانش آموزی استان تهران بیش از 35 نفر است درحالیکه در کشور 24 نفر است، بر این اساس ارزیابی می شود.

وی افزود: شهرهای پیرامونی استان تهران دارای 5.5 میلیون نفر جمعیت است که معادل جمعیت 15 استان تهران است  و توسعه ناموزون کشور نه تنها در استان تهران بلکه برای کل کشور آسیب‌زا است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به اینکه  اکثر خدمت رسانی ها و استقرار جمعیت و امکانات در نیمه غربی و مرکزی کشور است تصریح کرد: این نشان می دهد نیمی از کشور از توسعه و امکانات محروم است.

ترکی در ادامه نشست در پاسخ به سوالی در خصوص علت برخی ناهماهنگی های دستگاهی در اجرای برخی پروژه های مهم از جمله بیمارستان ها در سطح استان گفت: تا کنون برنامه جامعی که با هدف توسعه در استان تهران وجود داشته باشد شاهد نبودیم بعد از ابلاغ برنامه ششم توسعه در کشور، در استان تهران دو کار مهم انجام شد،یکی تهیه برنامه سند آمایش استان تهران که از هفته آینده به دستگاه ها ابلاغ می شود و دیگری سند توسعه استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ادامه داد: سند توسعه استان مبنای برنامه ریزی ها است و تا قبل از اینکه برنامه جامعی داشته باشیم و در برش های شهرستانی اهداف تعیین شود.

وی  عنوان کرد: قوانین ،مقررات و آیین نامه ها با اجرای سند توسعه استان جایگزین تصمیم گیری های سلیقه ای می شود و با برنامه ریزی انجام شده در حوزه بهداشت و درمان در دولت تدبیر و امید در همه شهرستان های استان تهران در حال احداث بیمارستان هستیم و یا افتتاح شده است.

ترکی تصریح کرد: برنامه ششم توسعه مبنای اجرای سند توسعه است و امکان تخطی از آن وجود ندارد و  سازمان بازرسی،دیوان محاسبات و دستگاه های نظارتی بر این اساس عملکرد دستگاه ها را بررسی می کنند و ارزیابی ها بر این اساس انجام می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در پاسخ به سوالی در خصوص منابع مالی اجرای سند توسعه استان گفت: اجرای سند توسعه در استان تهران بر اساس واقعیت ها و به شکل عملیاتی در دستور کار است. به اعتقاد بنده در کشور در بخش منابع مالی مشکلی نداریم استان تهران قابلیت های خاصی دارد و در بخش گردش مالی بانک ها در سال بیش از 60 هزار میلیارد تومان در اختیار استان تهران است که برای توسعه استان رقم قابل توجهی است.

ترکی عنوان کرد: بیش از 75 درصد جمعیت استان تهران در شهرها مستقر اند و متولی اصلی خدمت رسانی شهرداری است .شهرداری باید منابع خود را در بخش طرح تفصیلی و طرح جامع وارد کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با تاکید براینکه همه برنامه های توسعه ای باید در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مصوب شود گفت: شهرداری های استان تهران به جز در تهران بیش از 5 هزار میلیارد تومان منابع مالی و درآمد عوارض و خدمات دارند، 5 هزار میلیارد تومان منابع ارزش افزوده با سه هزار میلیارد تومان منابع دولت و 17 هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری تهران است که جمعا حدود 30 هزار میلیارد تومان در استان تهران در قالب تامین منابع مالی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

وی افزود:  خیرین در نوسازی مدارس و بهداشت و سلامت بیش از 50 درصد نقش دارند، پیشران های توسعه در قالب واحدهای تولیدی فراملی و ملی در استان تهران  در تامین منابع مالی استان نقش مهمی دارند فعالیت شان در استان تهران است  و باید در بخشی که خدمات می گیرند برای استان هم خدمات پیشران توسعه داشته باشند.

ترکی با بیان اینکه حدود دو میلیون نفر حاشیه نشین در استان است گفت: تامین منابع نوسازی بافت های فرسوده در دستور کار است و 22 محله در شهر تهران و 15 شهرستان به برنامه های نوسازی بافت فرسوده نیاز دارند.برنامه 5 ساله است که هر سال تا 30 درصد بافت ها باید نوسازی شوند تا سال 1400.

به گفته وی؛ 5 هزار روستا در حوزه سند توسعه برای نوسازی و مقاوم سازی استان قرار دارند. در این مسیر محدودیت منابع نداریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت اشتغال و بیکاری در استان گفت: 65 درصد اشتغال استان تهران در بخش خدمات است. ظرفیت کار در بخش های خدماتی استان تهران بالا است و درخواست های زیادی برای افراد جویای کار در بخش خدمات وجود دارد.

وی افزود: بیش از 17 هزار واحد صنعتی فعال و 650 هزار واحد صنفی در استان تهران وجود دارد که ظرفیت اشتغالی خوبی در استان است.

ترکی با بیان اینکه حدود 150 هزار فرصت شغلی از سوی مشاغل استارت‌آپ در استان وجود دارد گفت: اینکه بیان می شود در استان تهران بیکاری افزایش داشته مورد قبول نیست نرخ بیکاری در فصل بهار در استان تهران کمتر از 12 درصد بوده است و  بیکاری مطرح شده بیشتر جنبه اثر روانی دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: سرانه تولید در 6 ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته همین مدت 35 درصد افزایش را نشان می دهد .این به معنای افزایش اشتغال نیز است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر