بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: میانگین بارش در سرزمین‌های خشک 750 میلیمتر در سال است و در ایران این مقدار به 250 میلیمتر می‌رسد.
کد خبر : ۱۸۲۱۶۳

به‌گزارش بورس نیوز، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در این مراسم ضمن اشاره به اهمیت جایگاه علم و آموزش در فرهنگ غنی و دین مقدس اسلام، از کار ارزشمندی که در بخش آموزش و پرورش انجام شده تشکر کرد.

محمد علایی گفت: بزرگ‌ترین هنر نیاکان ما در این سرزمین خشک و نیمه‌خشک، سازگاری با کم‌آبی بوده است؛ با توجه به تاریخ کهن کشور که روزگار شادی و ناشاد زیادی را پشت سر گذاشته، مردم همیشه مسیر درست را در پیش گرفته‌اند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت آبی استان خراسان‌رضوی گفت: میانگین بارش در سرزمین‌های خشک 750 میلیمتر در سال است و در ایران این مقدار به 250 میلیمتر می‌رسد. میانگین بارش در دوره 40 ساله 220 میلیمتر و در سال گذشته به 189 میلی‌متر کاهش یافته و در سال 97-96 این رقم به 129 میلی‌متر رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی عنوان کرد: 34 دشت از 37 دشت استان بحرانی است. ما مجاز به برداشت 40 درصدی منابع آب هستیم ولی 128 درصد را برداشت می‌کنیم و در حال نابودی منابع آب آیندگان هستیم.

وی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر، کمبود بارش‌ها و افزایش دما؛ تنها راه مدیریت منابع آب را سازگاری با کم‌آبی دانست و افزود: اجرایی کردن پروژه‌هایی که در کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان تهیه‌شده لازمه‌اش حضور تمامی آحاد جامعه به‌ویژه قشر فرهنگی و دانش‌آموزان عزیز است.

علایی با تاکید بر اهمیت کار فرهنگی و معلمان و نیز ضمن تقدیر از زحمات 10 ساله اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در اجرای طرح داناب اظهار کرد: طرح داناب یکی از موثرترین گام‌ها در راستای بسترسازی اجتماعی برای سازگاری با کم‌آبی است. طرح نجات آب از سال 88 در خراسان رضوی آغاز شده و با همت معلمان و دانش‌آموزان تاکنون استمرار یافته است و در سطح کشور اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در استان خراسان رضوی به عنوان مبتکر و پیشگام اجرای طرح نجات آب (داناب) بالغ بر یک میلیون نفر از دانش‌آموزان آموزش دیده‌اند که هر سال شاخص‌های ارزیابی میزان مداخله آموزشی این طرح بیانگر رشد 15 تا 20 درصدی سطح آگاهی و حساسیت گروه مخاطب است.

علایی یادآور شد: دانش‌آموزان مشارکت‌کننده در طرح نجات آب با حضور در بخش مسابقه‌ها، بالغ بر 42 هزار اثر هنری، علمی و فرهنگی به صورت فردی و گروهی با موضوع نجات آب تهیه و به دبیرخانه طرح ارسال کرده‌اند.

در پایان این مراسم تفاهم‌نامه اجرای طرح دانش‌آموزی نجات آب در مقطع متوسطه اول و پیاده‌سازی کتاب درسی "انسان و محیط زیست" برای پایه دهم تحصیلی مبادله شد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر