بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت ، گاز و پتروشیمی گفت: اگر بتوانیم در خارج از کشور پالایشگاه بسازیم، می‌توانیم نفت را بدون دردسر بفروشیم چون رقم زیر 30 درصد مشمول تحریم نمی‌شود.
کد خبر : ۱۸۲۱۷۳
به گزارش بورس نیوز، حسن خسروجردی، درباره صادرات گاز به عنوان آلترناتیوی برای محدودویت‌های فروش نفت اظهار داشت: در حال حاضر بیشتر گاز تولیدی در کشور را قربانی کرده و می‌سوزانیم و چیزی برای صادرات باقی نمی‌گذاریم.

وی افزود: ما اکنون بیشتر از حدود 40 و نهایتا 60 میلیون متر مکعب گاز برای صادرات نداریم در حالی که می‌توان از این کالا 5 هزار کالای دیگر تهیه کرد ولی ما همه را می‌سوزانیم و حدود 620 میلیون متر مکعب در کشور مصرف می‌کنیم.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه به لزوم صادرات گاز از مسیر ال.پی.جی اشاره و  تصریح کرد: جمع گاز ال.پی.جی ما در سال حدود 6 میلیون تن است که تقریبا تماما صادر می‌شود و از این لحاظ وضع خوبی داریم ولی جایگزین نفت نمی‌شود. اگر نفت پالایش شده و تبدیل به فرآورده شود مثمر ثمرتر است و خروجی خوبی داشته و درآمد آن برای کشور عالی است.

وی یادآور شد: اگر بتوانیم در خارج از کشور پالایشگاه بسازیم، می‌توانیم نفت را بدون دردسر بفروشیم چون رقم زیر 30 درصد مشمول تحریم نمی‌شود.

خسروجردی تاکید کرد: می‌توانیم از پالایشگاه‌ها در کشورهای مختلف برای صدور نفت استفاده کنیم، اما اکنون از سوی مسئولان و نه بخش خصوصی انگیزه چندانی برای این کار وجود ندارد.

وی یادآور شد: اگر پالایشگاه‌ها در کنار آب احداث شده و مقصد صرفا صادراتی داشته باشند، می‌توانیم از خام فروشی نفت جلوگیری کرده و بیشتر در زمینه تولید برق و صادرات پروپان و بوتان و ال.پی.جی فعال باشیم.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی بیان کرد: اکنون هم در ایران و هم خارج از کشور گاز برای سوختن و گرمایش استفاده می‌شود و این جنایتی به بشریت است، باید واحدهای پتروشیمی را زیاد کنیم و به جای همان گازی که برای سوختن می‌رود، ال.پی.جی صادر کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امکان تحریم فرآوره نسبت به نفت کمتر است، گفت: ما برای نفت نهایتا 50 تا 60 مشتری داریم اما در مورد فرآورده 2 هزار مشتری داریم که امکان رصد و تحریم آنها خیلی سخت است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر