بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
مدیر کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت امور باغبانی گفت: پیش بینی می شود تولید خرما در سال ۹۷ به یک میلیون و ۲۳۶ هزار تن برسد.
کد خبر : ۱۸۲۲۰۹

به گزارش بورس نیوز، مسعود لطیفیان اظهار کرد: با توجه به مصرف سرانه ۵ تا ۷ کیلوگرم خرما برای هر نفر در کشور نزدیک به ۵۶۰ هزار تن از این میزان تولید در داخل مصرف می شود.

وی درباره صادرات این محصول اظهار کرد: سال گذشته ۲۵۰ هزار تن خرما به ارزش ۲۴۹ میلیون دلار به ۸۵ کشور جهان صادر شد.

مدیر کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت امور باغبانی افزود: تولید خرمای ایران با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و فرهنگسازی به یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن در سال ۱۴۰۰ برسد.

لطیفیان افزود: اگر سرانه مصرف خرما را به ۱۲ کیلوگرم برای هر نفر در سال برسانیم، مصرف داخلی به ۹۶۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

وی همچنین پیش‌بینی کرد: در سال ۱۴۰۰ صادرات خرما با افزایش ۱۵ درصدی به حدود ۲۸۷ هزار تن برسد.

مدیرکل دفتر امورمیوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت امور باغبانی با بیان این که ایران به لحاظ تولید و سطح زیر کشت خرما در رتبه دوم و سوم و از نظر صادرات رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده است، گفت: ۱۱.۳درصد کل صادرات این محصول به جهان را ایران انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: جنوب کرمان با ۱۸ درصد کل تولید، سیستان و بلوچستان ۱۵ درصد، بوشهر و کرمان هر کدام ۱۴ درصد، فارس ۱۳ درصد، خوزستان و هرمزگان هر کدام با ۱۲ درصد از استان‌های برتر تولید خرما هستند.

لطیفیان با بیان این که برای توسعه صادرات و تولید خرمای با کیفیت، روش‌های سنتی تولید باید کنار گذاشته شود، اذعان کرد: برای تولید خرما در دنیا روش‌های استاندارد وجود دارد و تولید ما باید بر اساس این استانداردها از جمله یوروگپ و خرمای ارگانیک صورت گیرد.

وی افزود: ما این توانایی را داریم که ۶۱ درصد خرمای کشور را با استاندارد یوروگپ و ۱۸ درصد دیگر را با استاندارد ارگانیک تولید کنیم.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کمبودی در عرضه میوه و سبزی وجود ندارد

قیمت انواع میوه در بازار

نیکزادی پناه اعلام کرد:

عرضه خرما در بورس کالای کشاورزی

بر اساس نتایج به دست آمده در مهر ماه ١٣٩٧

گرانی ۰.۷ تا ۲۲۷ درصدی ۲۴ قلم کالای خوراکی در مهر امسال

ارسال نظر