بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
وزیر خزانه‌داری آمریکا و ولیعهد عربستان در ریاض با هم دیدار کردند. «استیون منوچین» در سفر به ریاض و دیدار با «محمد بن‌سلمان» بر اهمیت روابط راهبردی میان آمریکا و عربستان تأکید و در خصوص تحریم‌های نفتی علیه ایران با سعودی‌ها مذاکره کرده است.
کد خبر : ۱۸۲۲۴۵
به گزارش بورس نیوز، رایزنی ضد ایرانی وزیر خزانه‌داری آمریکا با ولیعهد سعودی در حالی صورت گرفته که این مقام ارشد دولت ترامپ در دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز درباره اجرای تحریم‌های ایران صحبت کرده بود. پس از این دیدار وزارت خزانه‌داری آمریکا با ادعای اعمال تحریم‌هایی جدید علیه گروه طالبان افغانستان، هشت نفر از جمله دو شهروند ایرانی را در فهرست سیاه خود قرار داد. به نوشته رویترز این دو تبعه ایرانی وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران هستند.

دو طرف در این‌ دیدار درباره اهمیت شراکت راهبردی میان دو کشور رایزنی و چشم‌انداز این روابط را طبق «سند چشم‌انداز ۲۰۳۰» پادشاهی عربستان سعودی بررسی کردند. همچنین کنفرانسی در راستای چشم انداز ۲۰۳۰ از دیروز در ریاض آغاز شده است، اما منوچین همانطور که پیش از این نیز اعلام کرده بود به دلیل به قتل رسیدن «جمال خاشقجی» در این کنفرانس حضور پیدا نکرده است

«منوچین» دومین مقام ارشد آمریکایی است که از زمان قتل «جمال خاشقجی» فعال مخالف سعودی به‌ عربستان سفر می‌کند. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌تر «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه خود را برای پیگیری پرونده «خاشقجی» به عربستان اعزام کرده بود.

 شبکه سی‌ان‌بی‌سی نوشته است که «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا که در یک سفر منطقه‌ای پس از سفر به اراضی اشغالی به عربستان رفته، در دیدار دوشنبه شب با «محمد بن‌سلمان» درباره اجرای تحریم‌های واشنگتن علیه تهران که حوزه نفت را هدف قرار می‌دهد و از اوایل نوامبر اعمال خواهد شد، رایزنی کرده است.

این در حالی است که «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد که ایران در شرایط فعلی هم قادر به فروش نفت خود است و هم می‌تواند اقتصاد خود را حفظ کند. وی تصریح کرد که دولت آمریکا می‌تواند با بازگشت به توافق هسته‌ای که به‌صورت غیرقانونی از آن خارج شد و لغو تحریم‌هایی که پس از این خروج علیه ایران اعمال کرد، راه را برای مذاکره با ایران هموار کند. وی همچنین ابراز اطمینان کرد که ایران می‌تواند بر تحریم‌های ایالات متحده غلبه کند و خاطرنشان کرده که بسیاری از کشورها برای تجارت با ایران آمادگی خود را نشان داده‌اند.

وزیر خزانه داری آمریکا همچنین در این دیدار به لزوم ادامه تلاش‌های مشترک در اجرای کامل تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران و مسائل مربوط به اقتصاد عربستان سعودی و همچنین تحولات در زمینه پرونده «جمال خاشقچی» روزنامه نگار به قتل رسیده منتقد بن‌سلمان نیز گفتگو داشته‌اند.

منوچین همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز درباره این دیدار گفته بود که اگر کشورها خواهان معافیت از تحریم‌های نفتی ایران هستند باید خرید خود از این کشور را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و در حال حاضر نیز، برخورداری از چنین معافیتی را بررسی می‌کنیم. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان در دیدار وزیر خزانه داری آمریکا با شاهزاده سعودی، ولیعهد بر اهمیت شرکت راهبردی سعودی-آمریکایی و نقش آیندۀ این شراکت مطابق چشم انداز ۲۰۳۰ سعودی نیز اشاره شده است.   معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور اطلاعات مالی و تروریسم که در این سفر منوچین را همراهی می‌کند مدعی شده است که تحریم‌های ایالات متحده برای تهران گران تمام خواهد شد. «سیگال مَندِلکِر» در گفتگو با وبسایت صهیونیستی گلوبز به اظهارات ضد ایرانی پرداخته است. او اعلام کرده است که ایالات متحده انتظار دارد با اعمال تحریم‌ها خرید نفت ایران توسط کشورهای خارجی به اندازه قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کند.

مندلکر مدعی شده است که از آنجا که اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی آن کشور وابسته است، تحریم‌های جدید تاثیر وسیعی بر آن کشور خواهد گذاشت. این در حالی است که بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات آمریکایی نسبت به توانایی در به صفر رساندن صادرات نفت ایران ابراز تردید کرده‌اند. سیگال مندلکر و اداره اطلاعات مالی و تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا نظارت بر اعمال و عملکرد تحریم‌های اقتصادی و مالی ایالات متحده علیه ایران را برعهده دارد. منوچین در سفر منطقه‌ای تاکنون با مقامات اسرائیل و اردن نیز دیدار و گفتگو کرده است.

حمایت عربستان و بحرین

روز گذشته (سه‌شنبه) پس از دیدار ولیعهد سعودی و منوچین، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که در پی اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه شهروندان کشورمان، عربستان و بحرین نیز در بیانیه‌ای مشترک نام سپاه و سه ایرانی را در فهرست به اصطلاح تروریسم خود اضافه کردند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا با ادعای اعمال تحریم‌هایی جدید علیه گروه طالبان افغانستان، هشت نفر از جمله دو شهروند ایرانی را در فهرست سیاه خود قرار داد. رویترز نوشته است که این دو تبعه ایرانی وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران هستند. شش نفر دیگری که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا هدف تحریم قرار گرفته‌اند، چهار تن تبعه افغانستان و دو نفر پاکستانی هستند.

در پی این اقدام، عربستان سعودی و بحرین در بیانیه‌ای مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس را در فهرست تروریسم قرار دادند. عربستان و بحرین در این بیانیه مشترک مدعی شدند که 9 نفر از افرادی را که به طالبان کمک می‌کنند از جمله حامیان ایرانی آنها را تحریم کرده‌اند. در ادامه این بیانیه آمده است: عربستان و بحرین در اقدامی مشترک و با تأسی از اقدام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، نام چهار فرد و نهاد را در فهرست افراد و نهادهایی قرار دادند که  از اقدامات مخرب ایران حمایت می‌کنند که این اسامی عبارتند از: «قاسم سلیمانی، حامد عبداللهی، عبدالرضا شهلائی، و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.»
اشتراک گذاری :
ارسال نظر