بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
بررسی ها از تغییر و تحولات در «غاذر» حکایت می کند. هر چند که موانعی در سر راه سودآوری این شرکت غذایی احساس می شود، اما تغییر ساختار به نتایج مثبتی منجر خواهد شد.
کد خبر : ۱۸۲۲۴۷

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (ABSIM) بورس نیوز، شواهد حاکی از آن است که شرکت «کشت و صنعت پیاذر» از میانگین گروه خود عملکرد بهتری دارد.

بر پایه تحلیل فاصله ساختار فروش، در حالی که سال 96 نسبت به سال 95 وضعیت هزینه های تولید بهبود یافته بود؛ اما بهای تمام شده در دوره 6 ماهه سال 97 نسبت به سال 96 رشد داشته است.
«غاذر» بزرگ می‎شود / تدارکات داغ در این غذایی

ساختار بهای تمام شده بر مواد مصرفی پایه گذاری شده است. از همین رو، با افزایش نرخ ارز در سال جاری، همان طور که در شکل ذیل مشخص است، هزینه مواد مصرفی از سهم 39 درصدی به 54 درصدی از کل بهای تمام شده رشد کرد. در نتیجه آن، حاشیه سود ناخالص در ناحیه نزول قرار گرفت.

«غاذر» بزرگ می‎شود / تدارکات داغ در این غذایی

با همه این اوصاف، حاشیه سود ناخالص «غاذر» از میانگین گروه 2.5 درصد بالاتر است.

اما نکته قابل توجه، هزینه های عمومی و اداری است که حجم زیادی از فروش را می بلعد. هزینه های عمومی و اداری در «غاذر» 25 درصد و در میانگین گروه که شامل 6 شرکت دیگر است، تنها 15 درصد است.

به گزارش آبسیم، 37 درصد از هزینه های عمومی و اداری به بخش حقوق و دستمزد اختصاص دارد که به نظر بیش از حد استاندارد و معمول است. تعداد کارکنان در حال حاضر 128 نفر است که نسبت به ابتدای سال 20 نفر اضافه شده است.

همین موضوع عاملی شده تا حاشیه سود عملیاتی به رقم ناچیز 8 درصدی تنزل یابد و با توجه به این که در بخش غیرعملیاتی فعالیت چندانی مشاهده نمی شود، حاشیه سود خالص نیز در همین محدوده ایستاده است.

«غاذر» بزرگ می‎شود / تدارکات داغ در این غذایی

در خاتمه باید خاطر نشان کرد که «غاذر» در بخش فروش از لحاظ مبلغ، از سایر رقبا و هم گروهی های خود عقب است. از همین رو اصلاح ساختار خود را دنبال می کند و درصدد اجرای طرح های مشتری پسند است. ظاهرا این شرکت در تدارک تبدیل شدن به یک هلدینگ غذایی است.

نکته مثبت دیگر، هزینه های مالی است که در دوره های گذشته خودنمایی می کرد؛ اما در دوره جاری، با استفاده از راهکار های مالی، به رقمی بسیار ناچیز و در حد صفر تقلیل داده است.

به نظر می رسد، در شرایط کنونی تمرکز «غاذر» بر فعالیت های عملیاتی معطوف شده؛ چرا که در بخش غیرعملیاتی تحرک بسیار اندکی ملاحظه می شود که اقدامی ثبت ارزیابی می شود. چون سود غیرعملیاتی از محل فروش سرمایه گذاری ها حادث می شود که هر لحظه امکان تحقق آن وجود دارد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر