بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
کارشناس اقتصادی با تذکر به اشتباه بودن واگذاری تعیین قیمت ارز به بازار گفت:‌ در چنین شرایطی تولیدکننده و مردم نمی‌توانند قیمت ارز را کاهش دهند.
کد خبر : ۱۸۲۲۵۱
به گزارش بورس نیوز، محمد شهاب، کارشناس و پژوهشگر مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد با اشاره به ضرورت توجه به اینکه  سیاست‌گذاری‌های انجام گرفته از سوی دولت و مجلس بایستی موجب شود با طرح سوال‌های دقیق‌تر، ابعادی از اقتصاد ایران فهم شود که با فهم آن امکان اقدامات بنیادین‌تر را شکل دهد گفت:‌ در چنین شرایطی رسانه‌ها شایسته است که پیگیر برنامه‌ریزیهای  بلند مدت صورت گرفته و قدم‌های کوتاه مدت آن برنامه‌ریزی بلند مدت باشند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نوسانات بازار ارز در ماه‌های گذشته گفت: مشخص شد عده‌ای که درآمدهای آنها ارزی است امکان واردات دارند. قاچاق از درون خرده فروشی‌ها و بخش خصوصی عادی گرفته شد و در عین حال عده‌ای بر سود و میزان فروششان چه در جایگاه واردات و چه در جایگاه تولید افزوده شد.

این پژوهشگر مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد با تصریح به اینکه افزایش نرخ ارز بهترین شرایط را برای شناخت و تمیز غول پیکران وارداتی فراهم ساخت گفت: با افزایش نرخ ارز امکان واردات از سوی بخش خصوصی واردکننده گرفته می‌شود اما صاحبان ارز بدون نیاز به دریافت ارز دولتی و ثبت سفارش در قالب شرکتهای داخلی مجوز واردات را دریافت می‌کنند. صاحبان ارز در امر قیمت‌گذاری واردات بر اساس تغییرات نرخ ارز به سودهای کلان می‌رسند.

محمد شهاب در پاسخ به چگونگی امکان شناخت این صاحبان ارز گفت: دقیقا در این شرایط است که غول پیکران وارداتی نمایان می‌شوند و باید سراغ شناخت این افراد رفت. افرادی که نه فقط در قیمت‌گذاری بالای ارز نقش دارند بلکه در قیمت‌گذاری رانتی بالای واردات نیز نقش ایفا می‌کنند.

وی با انتقاد از  اینکه برخی در شرایطی که چنین موقعیت و فرصت شناخت برای اقتصاد ایران ایجاد شده است، مرتب سطح مساله را در سطوح سوء استفاده‌گری برخی افراد در جایگاه دلال متوقف می‌کنند گفت: وقتی قیمت‌گذاری ارز به بازار سپرده می‌شود هر صاحب ارز، قیمت‌گذار دارایی خود می‌تواند باشد. هرکس به میزان مالکیت ارز در قیمت‌گذاری بالای ارز مقصر است.

محمد شهاب با تذکر به اشتباه بودن واگذاری تعیین قیمت ارز به بازار گفت:‌ در چنین شرایطی تولیدکننده و مردم نمی‌توانند قیمت ارز را کاهش دهند این صاحب ارز است که قیمت دارایی خود را وقتی به بازار اصالت برای تعیین قیمت داده شود، مشخص می‌کند.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از سیاست‌گذاری ارزی دولت که حتی آن را یک دستاورد و یک اقدام مطلوب معرفی کرد گفت: دولت  بانک مرکزی را موظف کرده تا  ارز صادرکننده را اگر صادرکننده و صاحب ارز نتواند که نمی‌تواند چرا که آن میزان دلال در بازار ارز نیست در قیمت گذاری اعلام شده در بازار، ارز خود را به فروش برساند، خریداری کند. این مثل همان حمایتی است که بانک مرکزی از بانکهای به اصطلاح خصوصی انجام داده است.

محمد شهاب افزود: این گونه عمل کردن که صاحب ارز، قیمت‌گذاری ارز کند و چون در آن قیمت متقاضی به مقدار کافی وجود ندارد؛ طرف تقاضای آن را هم دولت تضمین کند، هزینه کردن از منابع بیت المال دولت است.

این پژوهشگر مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد با اشاره به اینکه چنین اقدامی خود باعث می‌شود صاجبان ارز تحت هر شرایطی سود کند گفت: علت این مسأله آن است که صاحب ارز اگر نتواند ارز خود را در بازار ثانویه به فروش برساند از طریق واردات و قیمت گذاری واردات سودی حتی فراتر از فروش ارز بدست اورد. از این بابت که تولید داخل به علت افزایش هزینه های جاری ناشی از افزایش نرخ ارز در کیفیت و میزان تولید از واردکننده صاحب ارز عقب افتاده و انحصار به صورت طبیعی در شرایط افزایش نرخ ارز به صاحبان ارز در هر جایگاه می رسد. سود صاحبان ارز با تضمین ایجاد شده است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بورس‌کالا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

حذف تعرفه‌های گمرک از عرضه‌های صادراتی بورس‌کالا

مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

آخرین خبر از افزایش قیمت خودرو/ مُهر گرانی در دستان ستاد تنظیم بازار

ارسال نظر