بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲
شرکت های فعال در زمینه لاستیک و پلاستیک با مشکلاتی نظیر واردات بی رویه، نرخ های غیرواقعی و هزینه های بالا روبرو هستند. در این میان، شرکت درخشان تهران با وجود موانع ارزی، توانسته است اندکی خود را بالا بکشد.
کد خبر : ۱۸۲۲۹۳

بر پایه بررسی های واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز در خصوص وضعیت فروش و سودآوری شرکت درخشان تهران، اختلاف از میانگین گروه به خوبی مشاهده می شود. همان طور که مشاهده می شود، هر چند که فاصله مبلغ فروش این شرکت از میانگین گروه بسیار زیاد است اما در نهایت، این فاصله در سود خالص بسیار به یکدیگر نزدیک می شود.

درخشش «پدرخش» در حضور بزرگان / فاصله ای که به هیچ رسید

تحلیل فاصله ساختار فروش نشان می دهد که«پدرخش» به همراه گروه خود از بهای تمام شده بالا رنج می برند. در سال های 95 و 96 در ارقام 13 و 16 درصد قرار داشت و میانگین گروه نیز حاشیه 15 درصدی را برای خود انتخاب کرد که ارقام قابل توجهی محسوب نمی شوند. اما عملکرد دوره 6 ماهه «پدرخش» نشان از بهبود اوضاع دارد. چرا که حاشیه سود ناخالص به رقم 24 درصد نزدیک شده است.

درخشش «پدرخش» در حضور بزرگان / فاصله ای که به هیچ رسید

بهای تمام شده شرکت بیش از هر چیز بر مبنای مواد مصرفی استوار است. بنابراین، نرخ ارز بر این متغیر اثرگذار بوده و در دوره های اخیر با رشد قیمت دلار، سهم مواد مصرفی از کل بهای تمام شده افزایش یافته است. در 6 ماهه نخست سال 97 تنها اندکی کمتر از کل سال 95 هزینه بابت مواد مصرفی خود متحمل شده است. تاکنون نرخ مواد اولیه جهش و صعودی یکباره داشته؛ هر چند که در حال حاضر مدتی اندکی است در ناحیه ثابت قرار دارد.

درخشش «پدرخش» در حضور بزرگان / فاصله ای که به هیچ رسید

به گزارش آبسیم، همواره هزینه های مالی از جمله موانع «پدرخش» در مسیر سودآوری تلقی می شد؛ اما در سال 97 کلیه تسهیلات مالی را تسویه نمود و رقم این هزینه گزاف در سالیان گذشته به مبالغ ناچیز در دوره جاری بدل شد. تامین منابع مالی در درجه اول باید از منابع بازار سرمایه انجام گیرد و تسهیلات بانکی در اولویت های بعدی قرار گیرد. به این ترتیب، یکی از نقاط ضعف شرکت، به نقطه تمایز با هم‏گروه‎ها تبدیل گردیده است. در میانگین گروه، هزینه مالی حدود 2 درصد درآمد فروش را به هدر می دهد.

درخشش «پدرخش» در حضور بزرگان / فاصله ای که به هیچ رسید

در خاتمه باید به چند نکته اشاره کرد. «پدرخش» در بخش سایر درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی تحرک چندانی ندارد و به نظر می رسد باید اندکی نیز به این بخش ها گوشه چشمی داشته باشد. در همین راستا، شرکت حدود ۱۶ هزار مترمربع زمین واقع در شهرک صنعتی کاسپین استان قزوین را در اختیار خود دارد که قصد فروش دارایی مذکور را دارد و اقدامات اولیه در این خصوص صورت گرفته است.

از آنجا که صادرات شرکت به کشورهای عراق و آذربایجان خارج از شبکه بانکی و به صورت ریالی انجام می شود، افزایش نرخ ارز در مبلغ فروش اثری ندارد.

به طور کلی، تولید بیشتر، متنوعتر، فراگیرتر و مشتری پسند، با ضایعات کمتر باید در دستور کار قرار گیرد تا بتواند در شرایط کنونی، قدرت رقابت خود را بالا ببرد. با توجه به شرایط چندماه گذشته، پیش بینی نرخ فروش محصولات و نرخ مواد اولیه به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز دشوار است. اما چنانچه نرخ ارز به ثبات برسد، نرخ محصولات و نرخ مواد اولیه نیز تثبیت خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر