بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با بورس نیوز‎:‎

کاهش محسوس تولید در صنعت خودرو/ حواشی دومینویی بازارهای سرمایه‌ای

وقتی مردم از حضور در بازار سکه و طلا و ارز اشباع شدند به سراغ بازار خودرو آمده و این مهم باعث رشد قیمت‌ها در بازار ‏شد که کاملاً طبیعی است‎.‎
کد خبر : ۱۸۲۳۰۱

امیرحسین کاکائی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بورس‌نیوز گفت: تولید خودروسازان داخلی نسبت به سال گذشته کاهش پیداکرده و این قابل کتمان نیست .

وی ادامه داد: در مقابل کاهش تولید به دلیل ارزش پول ملی، تقاضا افزایش پیداکرده و این میزان تولید نمی‌تواند همه نیاز داخلی را تأمین کند، البته بسیاری از مردم نه برای نیاز بلکه برای سرمایه‌گذاری وارد بازار خودرو می‌شوند که این مهم شرایط کسری تولید را بیشتر نمایان کرده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: حاشیه بازار از اواخر تیر و اوایل مرداد هم‌زمان با تحریم خودرو و اشباع بازار سکه و ارز ایجاد شد. به نظر این‌ها رابطه معنی‌داری باهم دارند.

وی در مورد مشکل قطعه سازان برای تولید به‌موقع سفارش‌های صنعت خودرو گفت: در گمرکات کشور یک سکته‌ای در تحویل و ترخیص کالاها و قطعات در شش ماه ابتدایی سال رخ داد. این تأخیر خود یکی از دلایل کاهش تولید در هر دو صنعت خودرو و قطعه است.

کاکایی تأکید کرد: این زمان را از دست دادیم و تولید به‌شدت افت کرد و این واقعیت که قطعه سازان به‌طور عادی نیز مشکلات بسیاری داشته و این وقفه دررسیدن مواد اولیه این اوضاع را بدتر کرد. در کنار این واقعیت ، وقتی قیمت قطعات ثابت می‌ماند بسیاری از قطعه سازان کنار می‌کشند.

 وی خاطرنشان کرد: گاهی فراموش می‌شود که دو خودروساز فعلی کشور دولتی اما قطعه ساز خصوصی است و نباید با برخی از تصمیمات و فشارها باعث افزایش ضرر و زیان ایشان شد.

 این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: با همه این مشکلات، تا امروز قطعه سازان  همراهی کردند تا کار پیش برود البته به امید رفع مشکل اما؛ چیزی حل نشد بنابراین تولید کم شد.

 وی در مورد خروج  شرکای اروپایی و آسیایی صنعت خودرو گفت: در شش ماه گذشته حضورشان کمرنگ شده بود و مشکلات صنعت خودرو از اواخر سال پیش آغاز شد. در کنار این کمرنگ شدن، تحریم مجدد صنعت خودرو آخرین تیر را به صنعت خودرو شلیک تا باعث جدا شدن صددرصدی شرکای اروپایی و آسیایی از صنعت خودرو شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر