بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
اگر می‌خواهیم برای صنعت و معدن کشور قدم برداشته، ابتدا باید بخش تجارت به خدمت این دو حوزه درآورده و صادرات‌و‌‏واردات را مدیریت شود.‏
کد خبر : ۱۸۲۳۴۷

رضا اشرف سمنانی مشاور مدیرعامل میدکو و عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بورس‌نیوز ضمن بیان این مطلب گفت: بخش‌های معدنی بسیار می‌توانند در بهبود وضعیت اقتصادی کشور نقش شایانی را داشته باشند چراکه پتانسیل صادراتی در این حوزه بسیار بالا بوده ضمن آنکه بر اساس اقتصادمقاومتی نیز ریشه‌های درونی اقتصاد باید تقویت شود.

وی ادامه داد: نیاز داخلی به مواد معدنی رو‌به‌رشد بوده و ایران نیز به‌عنوان یکی از کشورهای برخوردار موادمعدنی باید از این پتانسیل استفاده کرد.

اشرف سمنانی با تأکید بر اینکه بخش معدن یک توجه ویژه نیاز دارد گفت: در صنعت‌و‌معدن حوزه‌هایی وجود داشته که ارزآوری خوبی به همراه دارد و ایران در آن حوزه‌ها، دارای مزیت‌های خوبی است البته نمی‌توان تمامی صنایع را به یک اندازه توجه کرد و اولویت تمرکز بر روی یک حوزه خاص باید با توجه به مزیت‌های صنعت مذکور و میزان ارزآوری آن باشد.

وی تأکید کرد: باید صنایع اولویت‌بندی شوند و بعدازاین اولویت‌بندی‌ها، بخش تجارت باید به خدمت گرفته شود تا تولیدکننده از مزیت‌های صادراتی در بازارهای مختلف نیز بهره‌مند شود.

این فعال حوزه معدن استفاده از افراد باتجربه و کاردان در معاونت‌ها و مدیریت‌های وزارت صمت را مهم دانست و افزود: قطب اقتصادی کشور صنعت و معدن است؛ صنعت و معدن ارزش‌افزوده و اشتغال مفید ایجاد می‌کند و در استفاده از انرژی و آب جزو کم‌مصرف‌ترین حوزه‌های کشور به‌حساب می‌آید بنابراین؛ ضرورت دارد تا کمک‌های بیشتری به این مجموعه‌ها شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در تمام این سال‌ها وقتی وزیر صنعت یک فرد دارای تخصص صنعتی و معدنی بوده به این دو حوزه اهمیت بیشتری داده‌شده اما؛ وقتی وزیری با پیشینه تجارت به صندلی وزارت صمت جلوس می‌کند، همه حواس به‌سوی بازرگانی و تجارت کشش دارد.

مشاور مدیرعامل میدکو به وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت صمت توصیه کرد تا تجارت را به خدمت صنعت و معدن دربیاورد و اشتباه گذشتگان را تکرار نکرده و جای این حوزه‌ها را تغییر ندهد.

وی افزود: علت اضافه شدن بخش تجارت به صنعت و معدن کمک به تعادل میان واردات و صادرات محصولات بود تا کالایی که در داخل مزیت تولید داریم وارد نشود و کالاهایی که مازاد تولید داریم نیز به بازارهای جهانی صادر شوند اما همه‌چیز برعکس شد و صنعت و معدن در خدمت تجارت درآمدند.

اشرف سمنانی تصریح کرد: ابتدا باید تولید را حمایت کنند تا چرخ صنعت داخلی بچرخد اما اگر تولید کاهش پیدا کرد دست به واردات بزنند نه اینکه درحالی‌که صنعت خودمان در حال تولید با ظرفیت بالا است دست حجم واردات را افزایش داده و صنعت را زمین بزنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر