بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵
وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی از تشکیل هسته‌های اندیشه ورزی متشکل از دولت، مجلس، بخش خصوصی و دانشگاهیان با بهره مندی از تجارب زمان ۸ سال دفاع مقدس به عنوان مهمترین برنامه خود به جهت اداره این وزارتخانه یاد کرد.
کد خبر : ۱۸۲۳۸۴

به گزارش بورس نیوز، فرهاد دژپسند در نشست علنی امروز شنبه 5 آبان مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود ضمن تشکر از رئیس مجلس شورای اسلامی، هیات رئیسه، نمایندگان و رئیس جمهور گفت: انتظار می‌رود ارتباط ما با مجلس تعریف شده و مستمر باشد، چرا که در این شرایط حتما و یقیناً هیچ فردی نمی تواند ادعای معجزه آسا بودن کند، مگر اینکه تعامل و همکاری مستمر و چندجانبه‌ای با مجلس شورای اسلامی داشته باشد.

وزیر پیشنهادی اقتصادی و دارایی در بیان یکی از مهمترین برنامه‌های خود برای اداره این وزارتخانه گفت: تشکیل هسته‌های اندیشه ورزی متشکل از دولت، مجلس، بخش خصوصی و دانشگاهیان از مهمترین برنامه‌های من است، چرا که تجربه‌ای که از 8 سال جنگ تحمیلی آموختیم که درون جنگ اقتصادی نیز ایجاد شده بود، نشان می‌دهد سرمایه اجتماعی و تعامل باعث شد که بعد از گذشت مدت زمان طولانی که در جنگ گذشت بدون دادن حتی یک سانت از خاک بتوانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم، بنابراین در شرایط کنونی نیز برای عبور از جنگ اقتصادی باید این شیوه را پیش بگیریم.

وی افزود: خدا را شکر می‌کنم از سال 75-74 که در سمت مدیرکل اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه فعالیت داشتم توانستم در پی یک تعامل چندجانبه برنامه اقتصاد بدون نفت را طراحی و تدوین کنم. همچنین آن زمان برنامه تحقق عدالت اجتماعی را نیز تدوین کردم که در شرایط کنونی می‌تواند در جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر که تحت فشار قرار گرفته اند، موثر واقع شود. همچنین با این روش در اول دهه 80 موفق به بازنگری چند قانون شدم ، کما اینکه بازنگری قانون تجارت یکی از این موارد بود که با چندجانبه‌گری بدان عمق بخشیدیم.

دژپسند با بیان اینکه افتخار می‌کنم در تشکیل هسته اندیشه‌ورزی از تعامل با نمایندگان مجلس بهره‌مند شوم، تصریح کرد: شرایط امروز متفاوت است و باید برای جلوگیری از تورم اقدامات خاصی انجام شود، ضمن اینکه از سال 74 این توفیق را داشتم که با وزارت اقتصاد و دارایی به صورت خطی و نقطه ای ارتباط داشته باشم، بنابراین ظرفیت‌های گسترده آن را می‌شناسم.

وی افزود: امروز یکی از مشکلاتی که در اقتصاد کشور با آن مواجهیم بحث تامین مالی است که در شرایط کنونی باید در دو جزء داخلی و خارجی بدان بپردازیم، بدین صورت که در جزء داخل باید آنچه که خود داریم ز بیگانه تمنا نکنیم و از بعد خارجی نیز در قالب تامین منابع مالی خارجی و سرمایه گذاری خارجی محقق شود، ضمن اینکه ما در داخل داشته‌های فراوانی داریم اما باید به اصلاح نظام بانکی اقدام کنیم، کما اینکه رئیس جمهور نیز بارها بر آن تاکید کرده اند و باید از این فرصت استفاده کنیم تا قدرت ارائه تسهیلات بانک‌ها به بنگاه‌های اقتصادی را افزایش دهیم.

دژپسند عنوان کرد: بانک‌ها سرمایه بزرگی هستند اما در برخی مسائل در رنج هستند، کما اینکه مطالبات معوقه دارند که باید برای رفع آن هم اندیشی کنیم. همچنین بهره مندی از تسهیلات روان حق است و باید با یکدیگر بیاندیشیم تا معوقات بانکی را برگردانیم. همچنین سازوکار تشویقی و تنبیهی برای آن تعریف کنیم. از سوی دیگر بانک‌ها گرفتار شرکت داری و اموال مازاد هستند و این امر باعث می‌شود در امکان ارائه تسهیلات دچار کاهش می‌شود.

بانک‌ها نباید گرفتار شرکت‌داری شوند

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه باید در اجرای قانون رفع موانع تولید دارایی‌های منجمد را واگذار کنیم، نباید بانک‌ها گرفتار شرکت‌داری شوند، گفت: اگر از بانک‌ها حمایت نشود نقش حداقلی خود را از دست می‌دهند، باید برنامه‌ریزی کنیم مطالبات دولت به بانک‌ها پرداخت شود، باید مدیران بانک‌ها بیایند تا با یکدیگر هم‌اندیشی کنیم، مهمترین و اولین اصل اصلاح نظام بانکی است.

نقدینگی‌ها تبدیل به اهرم رونق اقتصادی شود

دژپسند با اشاره به اینکه نباید فقط به ذکر حجم نقدینگی بپردازیم بلکه باید نقدینگی را تبدیل به اهرم رونق اقتصادی کنیم، ادامه داد: می‌دانیم که امروز برای اینکه مردم دغدغه حفظ ارزش پول دارند حاضر به سرمایه‌گذاری در هر بخشی نیستند بنابراین باید به دنبال شرکت‌های بزرگ مقیاس با تولید صادراتی حرکت کنیم، شرکت‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای میانداری اصلی کار را با رعایت سهم 20 درصدی برعهده بگیرند.

هفت هزار، هزار میلیارد دارایی و اموال دولتی وجود دارد

وی با تأکید بر اینکه آیا می‌دانید سرمایه‌ای به عنوان دارایی‌های دولتی و اموال مازاد دولتی داریم، ارزش دفتری دارایی‌ها و اموال دولتی 7 هزار، هزار میلیارد تومان است، اگر قبول کنیم 20 درصد آن قابل نقدشدن است می‌توانیم از آن به عنوان اهرم تحرک اقتصاد استفاده کنیم، عنوان کرد: خوشبختانه می‌توانیم از این ظرفیت به صورت اهرمی استفاده کنیم و رونق اقتصادی را سرعت ببخشیم، نباید به این موارد قانع شویم و برای جهش نیاز به منابع مالی خارجی داریم.

15 میلیارد دلار سرمایه‌ خارجی جذب شده است

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه وزارت اقتصاد به عنوان متولی جذب سرمایه‌های خارجی دارای ایده است و خوشبختانه حدود 15 میلیارد دلار جذب سرمایه‌ خارجی داشته‌ایم، تصریح کرد: بهترین اقدام این است که از جاذبه‌های بومی و منطقه‌ای کشور در جلب سرمایه‌های خارجی استفاده کنیم، لازمه آن اهدای اختیار بیشتر به استان‌‌ها است.

دژپسند با اشاره به اینکه استان‌ها قصد دارند موتور اقتصاد کشور باشند اما بدون اختیار نمی‌توانند، ادامه داد: بنگاه‌های تولیدی با نظام مالیاتی، گمرکی و بانکی ارتباط دارند، بهبود فضای کسب و کار بهترین مسیر کمک کننده به آنها است.

سرمایه‌گذار باید احساس امنیت کند

وی با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی نمی‌توانیم به مودیان مالیاتی منظم فشار بیشتر وارد کنیم، باید راه فرار مالیاتی را ببندیم و پایه‌های مالیاتی جدید را مد نظر قرار دهیم، خاطر نشان کرد: لایحه ارزش افزوده باید با اولویت در دستور مجلس قرار گیرد تا در ابتدای سال جدید بر اساس آن فعالیت کنیم. نمی‌توان طالب سرمایه‌گذاری باشیم اما سرمایه‌گذار احساس امنیت نداشته باشد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر