بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
مدیر اجرای شرکت تعاونی صنایع پلاستیک استان تهران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:‏

چالش‌ بی‌انتها در صنعت پلاستیک / دسترسی به مواداولیه در دورباطل تامین

تعاونی‌های فعال در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی برای تأمین مواد اولیه موردنیاز خود تحت‌فشار قرار دارند و نیازشان به‌سختی ‏تأمین می‌شود.‏
کد خبر : ۱۸۲۴۰۴

به گزارش بورس‌نیوز، یکی از انتقادات اصلی به عملکرد پتروشیمی‌ها ضعف در تأمین مواد اولیه صنایع پایین‌دستی بوده است. 

ورود به بازار سرمایه برای کاهش این نقطه‌ضعف  رخ داد اما پس از چندی، رویه قبلی به این صنعت بازگشت و حالا با گران شدن قیمت دلار و بالا رفتن سطح درآمدی پتروشیمی‌ها به‌واسطه صادرات، صنایع پایین‌دستی برای دریافت مواد اولیه موردنیاز خود با مشکلاتی دوچندان روبه‌رو شده‌اند.

متأسفانه پتروشیمی‌های کشور به‌جای تزریق مواد موردنیاز این صنایع، ترجیح می‌دهند تا محصولات خود را خام به مشتریان خارجی تحویل داده و در بازار با محدودیت وارد شوند.

در این میان برخی از شرکت‌ها با گران کردن مواد اولیه و محاسبه قیمتی این مواد باقیمت دلار در بازار ثانویه عملاً وضع وخیمی برای صنایع تکمیلی و پایین‌دستی به وجود آورده‌اند.

در ماه‌های اخیر موج افزایش قیمت دلار دولتی و آزاد و تفاوت زیاد میان این دو قیمت، شرکت‌هایی که فرصت‌های بهتری برای صادرات محصولات خود را دارند بر آن داشته که از عرضه محصول در داخل کم و بر صادرات خود بیفزایند.

محسن میهن‌خواه مدیر اجرای شرکت تعاونی صنایع پلاستیک استان تهران با تائید وجود مشکلات بسیار در تأمین مواد اولیه به خبرنگار بورس‌نیوز گفت: بزرگ‌ترین مشکل صنایع پایین‌دستی همچنان دسترسی کافی به مواد اولیه است.

وی ادامه داد: چندین سال است که مشکل مواد اولیه و موانع توزیع این مواد به صنایع پلاستیک برطرف نشده و متأسفانه این تنها گرفتاری شرکت‌های تعاونی فعال در صنعت پتروشیمی نیست و هرروز یک اتفاق جدید برای ما رقم می‌زنند.

میهن‌خواه با اشاره به این مطلب که در این سال‌ها امتیازاتی که برای فعالیت تعاونی‌ها در صنعت پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی داده‌شده بود را بک به بک از ما گرفتند گفت: تعاونی‌ها به‌خوبی در حال فعالیت بودند و در بحث تأمین و تولید در صنایع تکمیلی، اتفاقات خوبی را رقم خورده بود اما این موفقیت‌ها را با چالش‌هایی که ایجاد کرده‌اند، کمرنگ می‌کنند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر