بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
روزنامه الشرق‌الاوسط نوشت وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال بررسی اعمال تحریم بر سوئیفت است و این اقدام به معنای فشار بر این نهاد بین‌المللی برای قطع دسترسی ایران است.
کد خبر : ۱۸۲۴۰۷
به گزارش بورس نیوز، روزنامه الشرق‌الاوسط نوشت وزارت خزانه‌داری آمریکا چندین روز پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌ها علیه ایران، در حال بررسی اعمال تحریم بر سوئیفت، سرویس پیام‌رسانی مالی مستقر در بلژیک است که حجم زیادی از تراکنش‌های مالی برون‌مرزی در جهان را تسهیل می‌کند.

این اقدام به معنای فشار بر سوئیفت برای قطع دسترسی ایران به این شبکه و مجبور کردن این شبکه جهانی به جدا کردن بانک‌های ایرانی از سیستم بانکداری جهان است.

استیو منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا تایید کرده بود برای مشتریان نفتی ایران دریافت معافیت از تحریم‌های نفتی از دوره اوباما سخت تر خواهد بود و وی با رد نگرانی در مورد افزایش قیمت نفت گفته بود که بازار قبلا این کمبود نفت را پذیرفته است.

منوشین اصرار دارد که مشتریان نفت ایران در نهایت مجبورند واردات نفت از ایران را به صفر برسانند.

واشنگتن به سوئیفت فشار می آورد تا دسترسی ایران به این سیستم را قطع کند. هرچند آمریکا از اکثریت آرا در هیئت مدیره سوئیفت برخوردار نیست اما دولت ترامپ می‌ تواند درصورتی که این نهاد دسترسی ایران را قطع نکند، جریمه‌‌هایی برای سوئیفت در نظر بگیرد.

این مقام آمریکایی توضیح داد: «من می‌‌توانم اطمینان دهم که هدف ما مطمئن شدن از عدم انجام تراکنش‌‌های مورد نظر از طریق سوئیفت یا هر مکانیزم دیگری است...هدف ما این است که مطمئن شویم تحریم‌ ها اجرایی می‌ شود.»

به نوشته این گزارش، درصورتی که تحریم‌های سوئیفت اجرایی شود، درآمدهای ایران به صورت جدی از این اقدام متاثر خواهد شد.

بسیاری از مقامات آمریکا با اتخاذ موضع سخت‌تر در قبال سوئیفت موافقت کرده‌اند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به سوئیفت هشدار داد در مورد معامله با تهران دوباره فکر کند.

به گفته بولتون، واشنگتن «قصد ندارد اجازه دهد که تحریم‌ها توسط اروپا یا هر کس دیگری دور زده شود.»

به نوشته الشرق الاوسط، مهم‌ترین چالش دولت آمریکا این است که چگونه هم‌پیمانان اروپایی را در مورد جدا کردن بانک‌های ایرانی از سیستم‌ بانکداری جهانی همراه خود کند.

برخی از مقامات خزانه‌داری آمریکا نگرانند که مجبور کردن اروپا از طریق تهدید به تحریم سوئیفت، تلاش‌های گسترده آمریکا در متقاعد کردن اروپا برای توقف حمایت از ایران را از بین ببرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر