بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
«دیوید پترائوس» رئیس اسبق سیا با ادعای مداخله ایران در منطقه گفت: دولت کنونی امریکا با دولت های قبل فرق می کند و بر موضع خود در تحریم ثابت قدم خواهد بود و ایران با درک این موضوع ممکن است به بازگشت به میز مذاکره تمایل پیدا کند.
کد خبر : ۱۸۲۴۹۶
به گزارش بورس نیوز، رئیس اسبق سیا افزود: اروپایی ها بر نقاط قوت توافق (هسته ای) تمرکز کرده اند و به حفظ آن تمایل دارند. اگر در میادین جنگی که در آن سربازان آمریکا، ائتلاف و عراق کشته می شدند حضور نداشتم، این امر تا حدودی برایم قابل درک می شد.

وی ادامه داد ؛ ایران کشوری است که تا زمانی که با واکنشی جدی روبه رو نشود، به پیشروی ادامه خواهد داد. فکر می کنم در زمان حاضر در آمریکا دولتی روی کار است که می خواهد چنین واکنشی را از خود نشان دهد. این دولت با بودجه نظامی افزوده و رشد اقتصادی بالا بنیان مستحکمتری برای مقابله (با نفوذ ایران) و تجدید همپیمانی با متحدان خود در حوزه خلیج (فارس) دارد.»

تارنمای عرب نیوز هم مدعی شد: «دیوید پترائوس» بهتر از هر کسی از پیامدهای مداخله ایران در امور خاورمیانه آگاه است.

وی پیش از این که در سال 2011 به مقام ریاست آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) منصوب شود،37 سال سابقه خدمت در ارتش و 4 ستاره روی شانه داشت؛ نیروهای آمریکا و ائتلاف را در عراق و افغانستان فرماندهی کرده و به عنوان رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، هدایت تمامی عملیات های ارتش این کشور را در افغانستان، پاکستان، آسیای مرکزی، شبه جزیره عربستان و مصر برعهده داشت.

پترائوس که در زمان حاضر رئیس موسسه جهانی کی‌کی‌آر (شرکت خدمات مالی آمریکایی وچندملیتی) است، یکی از سخنرانان کلیدی در کنفرانس امنیتی سالیانه بحرین موسوم به «منامه دیالوگ» است که از سوی موسسه بین المللی مطالعات راهبردی سازماندهی می شود.
پترائوس در ادامه ادعاهایش افزود: ایران به پیشرفت های خود در زمینه برنامه موشکی و طیف گوناگونی از فعالیت ها ادامه داده است که نشان می دهد نمی خواهد از فرصت به دست آمده برای بهره برداری از توافق هسته ای استفاده کند.»

پترائوس اضافه کرد: «آیا ایران به فعالیت خود ادامه خواهد داد؟ فکر می کنم برای مدتی چنین باشد اما در برهه ای از زمان رهبران ایران درخواهند یافت که این دولت (واشنگتن) با دولت های دیگر فرق دارد و در موضع خود در مورد تحریم ها ثابت قدم است. ممکن است آن زمان (تهران) به بازگشت به میز مذاکره تمایل پیدا کند و دریابد که نمی تواند از پیامد فعالیت های غیرقابل قبول خود در منطقه فرار کند.»

پترائوس معتقد است که در دوره پس از اجرای تحریم های جدید آمریکا بر صنعت نفت ایران، عربستان سعودی نقشی مهم و کلیدی ایفا خواهد کرد.

به گفته وی، ریاض باید همان طور که وعده داده است، برای حفظ ثبات بازار، تولید و صادرات نفت را افزایش دهد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر