بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سبز خوش رنگ در دل پاییز / دهن‌کجی بازار به گزارش‌های شرکت‌ها

سرمایه‌گذاری باید در حوزه‌هایی صورت گیرد که از فاندامنتال قوی برخوردار باشند تا اگر اتفاق منفی رخ داد، سهم قابلیت نقدشوندگی داشته باشد.
کد خبر : ۱۸۲۵۱۸

به گزارش بورس‌نیوز، سهم گروه خودرویی به دلیل افزایش ارزش جایگزینی و جو روانی مثبت جای رشد دارد، اما به تغییر در وضعیت سودآوری شرکت‌های خودرویی در کوتاه‌مدت خوش‌بین نیستم.

امروز هم بازار سرمایه رنگ سبز به تن کرده و این سبزپوشی در گروه بانکی و خودرویی دل‌نشین‌تر است. به نظر می‌رسد بازار توجه چندانی به گزارش‌های شرکت‌ها نداشته و اتفاقاً برخی نمادهایی که با فشار تقاضا مواجه‌اند، زیان‌های چشمگیری محقق کرده‌اند.

نیما ملایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص پیش‌بینی وضعیت بازار بیان کرد: بازار سرمایه به چند دلیل پتانسیل رشد دارد؛ نخست به سبب افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها با توجه به افزایش نرخ ارز، می‌توان به رشد بازار خوش‌بین بود. علاوه بر این، هنوز تأثیر نرخ ارزبر سودآوری شرکت‌ها نمایان نشده است. ضمن اینکه به دلیل افزایش نرخ تورم، نرخ بازده مورد انتظار هم افزایش‌یافته و این موضوع هم می‌تواند عاملی برای رشد بازار باشد.

وی افزود: البته احتمالاً در نیمه دوم سال، هیجان بازار فروکش کرده و رشد بازار به‌شدت نیمه نخست سال نبوده و روند صعودی ملایم‌تری تجربه خواهیم کرد.

ملایی در معرفی صنایع برتر برای سرمایه‌گذاری گفت: بازار به مرحله‌ای رسیده که مسیر سهم‌های بنیادی از سهم‌های ضعیف جداشده و دیگر نباید انتظار رشد تمامی بازار را داشت. سهم شرکت‌هایی که از افزایش نرخ ارز منتفع شده و از تحریم‌ها کمترین آسیب را می‌بینند، ازجمله برخی سهم‌های معدنی و پتروشیمی، گزینه‌های مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری خواهند بود. البته روند معاملات هفته‌های اخیر نشان می‌دهد گروه خودرویی هم می‌تواند با اقبال مواجه شود. احتمال افزایش سرمایه برخی شرکت‌ها و یا افزایش نرخ خودرو محرکی برای رشد این گروه خواهد بود. سهم گروه خودرویی به دلیل افزایش ارزش جایگزینی و جو روانی مثبت جای رشد دارد، اما به تغییر در وضعیت سودآوری شرکت‌های خودرویی در کوتاه‌مدت خوش‌بین نیستم. به نظر می‌رسد گروه معدنی و پتروشیمی و تا حدودی هم‌گروه خودرویی، صنایع برتر نیمه دوم بازار خواهند بود.

وی در مورد تأثیر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی شرکت‌ها اظهار داشت: افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، ساختار ظاهری ترازنامه شرکت‌ها و نسبت کفایت سرمایه را اصلاح‌کرده و امکان اخذ تسهیلات از سیستم بانکی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند و همچنین در برخی مذاکرات بین‌المللی، ظاهر قابل‌قبول‌تری از صورت‌های مالی ارائه می‌دهد. ولی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در وضعیت عملکرد شرکت‌ها هیچ تأثیری نخواهد داشت.

ملایی در رابطه با پیش‌بینی وضعیت بانک‌ها عنوان کرد: تعداد بسیار کمی از بانک‌ها ازجمله بانک ملت می‌توانند از محل تسعیر ارز سود مناسبی شناسایی کنند؛ ولی در سایر بانک‌ها سود حاصل از تسعیر ارز رقم بااهمیتی نخواهد بود. ولی هم‌زمانی این اتفاق با بحث افزایش سرمایه بانک‌ها و رشد نقدینگی، می‌تواند جو مثبتی برای گروه بانکی ایجاد کند. اما باوجود همه این موارد، گروه بانکی را فاقد پتانسیل لیدر بازار شدن در نیمه دوم سال ارزیابی می‌کنم.

این فعال بازار سرمایه در خاتمه تصریح کرد: این روزها می‌تواند فرصت مناسبی برای ارزیابی و خرید سهم‌های بنیادی باشد. در ۶ ماهه اول سال سهم بسیاری از شرکت‌ها که هنوز فاصله زیادی تا بهره‌برداری و تولید آن‌ها وجود داشت، رشد چشمگیری کردند. قطعاً این روند در نیمه دوم سال تکرار نشده و سرمایه‌گذاری باید در حوزه‌هایی صورت گیرد که از فاندامنتال قوی برخوردار باشند تا اگر اتفاق منفی رخ داد، سهم قابلیت نقد شوندگی داشته باشد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سعید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶
قطعا گروهه سیمانی مخصوصا سدور لیدر بازار خواهند بود با گزارشهای عالی که دادن برید حسابرسی شده سدور رو که اومده رو کدال مطالعه کنید تا بفهمید سدور چه برنامه هایی داره از جمله بازار خوزستان و سد بختیاری که علنا گفته و افزایش نرخ سیمان و اخبار سیمان صادراتی به کشورهای عربی و......معلومه نمیگن چون میخوان بزخری کنن