بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
اگر وزارت نفت و معاونت‌های تابع بخواهند برای فروش نفت فیلترگذاری کنند، عملا عکس فضای بورس حرکت کرده بنابراین شفافیت و آزاد بودن معاملات را زیر سوال می‌برند.
کد خبر : ۱۸۲۵۴۸

به گزارش بورس‌نیوز، سعید خوشرو مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در مصاحبه‌ای اعلام کرده که " مقاصد فروش نفت از سوی بخش خصوصی آزاد گذاشته شده و آنها می‌توانند به جز مشتریان سنتی، نفت خام ایران را به هر مقصدی صادر کنند".
اما طبق اعلامیه عرضه بورس‌ انرژی، بخش‌خصوصی برای صادرات مانعی نداشته و می‌تواند کشورهای صادراتی دلخواه خود را به عنوان مقاصد صادراتی اعلام کنند اما گویا شرکت ملی نفت به‌نوعی دبه کرده و نمی‌خواهد به رقابتی سالم در فضای تنگ و دشوار تحریم، تن دهد.

نجفی



آرش نجفی نائب رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی درخصوص عرضه نفت از سوی بورس‌انرژی و محدودیت شرکت ملی نفت برای صادرکنندگان به خبرنگار بورس‌نیوز گفت: یکی از مشکلاتی که شاید در زمان تحریم‌ها برای اقتصاد ایران چالش‌آفرین باشد، عدم خرید مشتریان سنتی نفتی بوده و اگر مجموعه اقتصاد کلان بخواهد راهکاری تحت عنوان خنثی‌سازی عدم خرید پیدا کند، قاعدتا باید از سیستم بخش‌خصوصی برای دور زدن فروش نفت بهره ببرد.

وی ادامه داد: شرکت ملی نفت در ابتدا باید منافع کشور را مورد مصلحت و ارزیابی قرار داده و نباید سنگ‌اندازی برای فروش نفت پیش‌پای بخش خصوصی قرار دهد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی تاکید کرد: این معاونت باید خریداران و فروشندگان نفت را آزاد گذاشته تا این معاملات با سهولت به نفع اقتصاد کشور در دوران تحریم‌ها تمام شود.

این فعال صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه بهره‌وری با رقابتی آزاد شکل می‌گیرد، تصریح کرد: اگر وزارت نفت و معاونت‌های تابع بخواهند برای فروش نفت فیلترگذاری کنند، عملا عکس فضای بورس حرکت کرده بنابراین شفافیت و آزاد بودن معاملات را زیر سوال می‌برند.

نائب رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی در پایان خاطرنشان کرد: اصولا وزارت نفت مشتریان سنتی را برای خود حفظ می‌کند اما باید دید که راهکار و نسخه‌ای که برای زمان تحریم‌ها عملیاتی می‌شود، چگونه می‌تواند منافع بخش‌خصوصی را تضمین کند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر