بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
در پنج و نیم عصر امروز نیم نگاهی می‌اندازیم به ابلاغ دستورالعمل رییس‌جمهور به صادرکنندگان تا خودنمایی فولادی‌ها بر تابلو بورس.
کد خبر : ۱۸۲۵۷۲

به گزارش بورس‌نیوز، درحالی‌که عرضه نفت در بورس کلید خورد، اما امروز در اظهارنظری دور از انتظار بین خریداران نفت دیوارکشی شد و وزارت نفتی‌ها مشتریان را یارکشی کرده و به دو بخش سنتی و جدید تقسیم کردند.

در اطلاعیه عرضه نفت در بورس انرژی، چنین محدودیتی ذکر نشده بود و چنین اظهارنظری همانند پرتاب سنگ به قطاری است که بوق حرکت آن از 13آبان زده می‌شود.

داد رئیس‌جمهور درآمد

رئیس‌جمهور با ابلاغ مصوبات برگشت ارز حاصل از صادرات، بار دیگر تأکید کرد که هر صادرکننده‌ای ارز حاصل از صادرات خود را ظرف سه ماه به کشور نیاورد، قاچاقچی محسوب می‌شود.

دلار 14750

درحالی‌که دلار روزهای آرامی را سپری می‌کرد اما امروز نرخ این ارز روند افزایشی به خود گرفت و با 80 تومان رشد نسبت به قیمت قبل و 100 تومان افزایش نسبت به قیمت اولیه امروز به 14750 تومان رسید.

سرمایه‌ای از جنس سود

در شرایط کنونی بازار که قیمت سهام شرکت‌ها رشد قابل‌توجهی داشته و به‌موجب رشد نرخ ارز و قیمت فروش محصولات، شرکت‌های سرمایه‌گذار همچون «وغدیر» در رویاهای شیرینی سیر می‌کنند.

بر مبنای تحلیل فاصله ساختار دارایی‌ها، موجودی نقد در این شرکت سرمایه‌گذار کمتر از یک درصد دارایی‌ها را تشکیل می‌دهد که البته در میانگین گروه، شامل سه شرکت گروه توسعه ملی، صندوق بازنشستگی و امید، وضعیت به همین صورت است.

اما در بخش سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت «وغدیر» از سایر شرکت‌ها عقب‌افتاده و حجم بسیار ناچیزی از درآمدها به آن تخصیص‌یافته است.

خودنمایی فولادی‌ها در تابلو

شرکت فولادساز حاضر در بورس اوراق بهادار تهران در 6 ماهه اول سال 96 بیش از 32 هزار میلیارد ريال سود خالص در کارنامه خود ثبت کردند که این رقم در 6 ماهه نخست سال 97 به رقمی فراتر از 68 هزار میلیارد ريال رسید.

همانطور که انتظار میرود، در این گروه، «فولاد» بالاترین میزان سود خالص (39367 میلیارد ريال) را دارد و «هرمز» و «فخوز» به ترتیب با کسب سود 12527 و 11423 میلیارد ريالی، در ردههای بعدی قرارگرفته‌اند.

در این میان، «هرمز» در دوره جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، با ثبت رشد خیرهکننده 952 درصدی خودنمایی کرد. «فخوز» با 75 درصد، کمترین میزان رشد را دارد.

سبز خوش‌رنگ در دل پاییز

امروز بازار سرمایه رنگ سبز به تن کرده و این سبزپوشی در گروه بانکی و خودرویی دل‌نشین‌تر است. به نظر می‌رسد بازار توجه چندانی به گزارش‌های شرکت‌ها نداشته و اتفاقاً برخی نمادهایی که با فشار تقاضا مواجه‌اند، زیان‌های چشمگیری محقق کرده‌اند.

سهم گروه خودرویی به دلیل افزایش ارزش جایگزینی و جو روانی مثبت جای رشد دارد، اما به تغییر در وضعیت سودآوری شرکت‌های خودرویی در کوتاه‌مدت خوش‌بین نیستم.

نمادهایی همچون«خودرو»، «خساپا»، «خگستر»، «وساپا» بسیار از بازار عقب هستند و نوسان‌گیری کار بیهوده‌ای است البته در قیمت‌های خنده‌دار 80 . 90 .100 تومان یعنی صفر و هیچ!!!

نیمه نخست پالایشیها

در 6 ماهه نخست سال جاری شرکت های حاضر در گروه فراورده‌های نفتی، بالغ‌بر 628 هزار میلیارد ريال درآمد حاصل از فروش محصولات را کسب کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 75 درصد رشد نشان می‌دهد که رقم قابل‌توجهی به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر