بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
نایب‌رئیس هیئت‌مدیره کانون کارگزاران در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بی‌تاثیری تغییر پایه‌های پولی در عرضه‌های صادراتی/ ابزارهای ریسک‌پذیری همچنان در تاریکی

کارشناس بازار سرمایه گفت: حذف مبنای ارزی در عرضه‌های صادراتی یک حرکت نمادین محسوب شده و تغییر زیادی در صادرات محصولات ایجاد نمی کند.
کد خبر : ۱۸۲۵۷۳

به گزارش بورس نیوز، براساس اطلاعیه‌ای که چندی پیش از سوی بورس کالا منتشر شد از ابتدای این هفته تمامی عرضه های صادراتی در این بازار برمبنای ریال انجام شد که به گفته برخی از کارشناسان این امر در بلندمدت برای میزان صادرات محصولات تاثیرات منفی به همراه خواهد داشت.

در این خصوص فردین آقا بزرگی مدیرعامل کارگزاری صبا تأمین به بورس نیوز گفت: حذف مبنای ارزی در عرضه های صادراتی یک حرکت نمادین محسوب می شود و تغییر زیادی در صادرات محصولات ایجاد نمی کند.

وی با بیان اینکه مسئولین قصد دارند نظام دلاری را کنار بگذارند، ادامه داد: اما مبنای نرخ‌گذاری نفت‌خام در بورس‌انرژی دلار تعیین شد.

آقابزرگی با اشاره به اینکه تغییر پایه‌های پولی درعرضه‌های صادراتی تاثیری در پرداخت پول نیز ندارد، گفت: باید مشخص شود که نرخ تسعیر ارز براساس دلار سامانه نیما تعیین می‌شود یا بازار ثانویه که تصمیم‌گیری در این باره ممکن است تا پایان سال جاری ادامه یابد.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برای صادرات محصولات باید کشورهای هدف مشخص باشند، خاطرنشان کرد: وقتی قصد صدور محصولی را داریم باید بررسی شود که آیا آن کشور می تواند ریسک اختیار معاملات و معاملات آتی را بپذیرد؟

وی ادامه داد: اگر سرمایه گذاران بتوانند این نوسانات را به حداقل ممکن پوشش دهند مبادلات ایران با دیگر کشورها همچنان بر مبنای ارز انجام می شود اما اکنون ابزارهای لازم برای پوشش ریسک در کشور وجود ندارد.

آقا بزرگی با بیان اینکه برای انجام معاملات واحد های پولی لیر ترکیه، روبل روسیه یا یوان چین نیز براساس یک توافق دوسویه می توانند بعنوان مبنا تعیین شوند، گفت: که در اینصورت یک پروتکل چندجانبه می شود اما برای انجام معاملات بین المللی با همه کشورها با وجود اینکه به لحاظ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی علاقه داریم که ریال مبنا قرار گیرد باید براساس قوانین بین المللی نرخ ارز را برای انجام معاملات در نظر بگیریم.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نایب‌رئیس هیئت‌مدیره کانون کارگزاران در گفت‌وگو با بورس‌‌نیوز تاکیدکرد:‏

ادامه‌دار شدن روند سبز شاخص‌ها/ دست انداز شاخص‌ها و کندی سرعت در نیمه دوم سال

در پی خبر استرداد فتح‌الله گولن؛

ارزش لیر ترکیه ۲.۱۲ درصد بالا رفت

گزارش‌های منتشر شده نشان داد:

روسیه در یک قدمی معرفی ارز دیجیتالی روبل!

ارسال نظر