بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در این مدتی که بازار ارز دچار تشویش شد بانک های خصوصی اقدام به خرید و فروش ارز و سکه کردند تا بتوانند از این نوسانات، سود قابل توجهی را به دست بیاورند.
کد خبر : ۱۸۲۵۷۸
به گزارش بورس نیوز، سید محمد حسینی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: در این مدتی که بازار ارز دچار تشویش شد و افزایش سه برابر قیمت ایجاد شد، بانک های خصوصی با توجه به اینکه در جهت منافع سهام دارانشان فعالیت می کنند، اقدام به خرید و فروش ارز و سکه کردند تا بتوانند از این نوسانات، سود قابل توجهی را به دست بیاورند.

وی افزود: این بانک ها از سوی دیگر به دلیل جذب سپرده های بیشتر، سودهای بیشتری نیز ارائه دادند که این کار را با دور زدن بخش نامه بانک مرکزی انجام دادند. نرخ سود سپرده در بانک های دولتی و متداول در کشور بر اساس مصوبه شورای عالی پول و اعتبار، 15 درصد است. البته تبصره ای در این زمینه وجود دارد که بر اساس آن، کسانی که از قبل قرارداد دارند، می توانند بر اساس نرخ های گذشته سود دریافت کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بانک ها زمانی می توانند رسالت خود را انجام دهند، که منابع سپرده ای را در بخش تولید ببرند و وقتی سود کردند، سود سپرده ها را پرداخت کنند اما در شرایطی که در یک رکود تورمی قرار گرفته ایم و تولید شرایط خیلی خوبی ندارد، پرداخت سود توسط بانک ها باعث افزیش نقدینگی می کند و به همین جهت مجبور می شوند وارد بازارهایی همچون سکه و ارز شود.

در ادامه کامران ندری با بیان اینکه شرایطی که در اقتصاد ایجاد شده است، فرصتی برای بانک های خصوصی به وجود آورده است تا از طریق فعالیت در بازار سکه، ارز و حتی بورس اوراق بهادار، سود کسب کنند، گفت: قطعا سودی که در کوتاه مدت بانک ها در این بازارها می توانند کسب کنند، از آن چیزی که قرار است در طول یک سال به سپرده گذار پرداخت کنند، بیشتر است و بنابر این طبیعی است این فرصت را مغتنم بشمارند و وارد این بازارها شوند.

وی تصریح کرد: سودی که بانک ها از ورود به بازار ارز و سکه به دست می آورند بیش از 200 درصد است درحالیکه این از حداکثر سودی که به یک سپرده گذار پرداخت می کنند، بیشتر است.

این کارشناس بازار پولی کشور با اشاره به وضعیت ناپایدار اقتصادی بیان کرد: در چنین شرایطی، بانک از منظر خودش، کاری که انجام می دهد یعنی به بازارهای سکه و ارز ورود می کند، کاملا طبیعی است هر چند از منظر اجتماعی باعث برهم ریختن بازار می شوند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر