بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران اتومبیل ادامه داد: امروز سندهایی داریم که ایران‌خودرو هنوز ماشینی که قرار بوده در خرداد ماه به مشتری تحویل بدهد را نداده است.
کد خبر : ۱۸۲۶۲۲

به گزارش بورس‌نیوز، سعید موتمنی در خصوص ثبت نام خودرو توسط ایران‌خودرو و سایپا گفت:‌ این قبیل اخبار یک طنز تلخ است و من نمی‌دانم در این خصوص چه بگویم اما تنها چیزی که از این وضعیت می‌توان فهمید این است که هیچ‌گونه نظارتی بر روی تولیدکنندگان خودرو صورت نمی‌گیرد.

ایران‌خودرو و سایپا 4 ماه عقب هستند

رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران اتومبیل ادامه داد: امروز سندهایی داریم که ایران‌خودرو هنوز ماشینی که قرار بوده در خرداد ماه به مشتری تحویل بدهد را نداده حالا من نمی‌دانم این چه سیاستی است که تا تولید محصول سال 98 را دارند پیش‌فروش می‌کنند آن هم وقتی که چهار ماه و یا بیشتر از تحویل سفارشات عقب هستند. به این گونه روش‌ها می‌گویند ثبت نام کاغذی.

وی افزود: خودروسازها به دنبال پول اضافه هستند و از طرف دیگر برخی از افراد که مصرف‌کننده نیستند با این تفکر که اگر پول خودشان را در بانک بگذارند 15 درصد سود می‌گیرند و حالا خودروساز به آنها 18 درصد می‌دهد اقدام به ثبت نام خودرو می‌کنند که این کار نوعی بر هم زدن بازار خودرو و بازار مالی کشور است. با وجود آنکه این دو خودروساز هرکدام نزدیک به 80 هزار خودرو پیش‌فروش کرده‌اند که هیچ تاثیری در بازار نداشته است چون بازار می‌داند که همه اینها وعده سر خرمن است.

موتمنی با انتقاد از نحوه هزینه کرد خودروسازها گفت: اگر این پول‌هایی که از مردم می‌گیرند را خرج کارهای تحقیقاتی و توسعه‌ای می‌کردند ما هم راضی بودیم اما فقط آنها را صرف هزینه‌های سربار می‌کنند و معلوم نیست تا کی می‌خواهند این سیاست را ادامه دهند.

رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران اتومبیل گفت: تا زمانی که دولت اجازه واردات خودروی زیر 15 هزار دلار را ندهد و تعرفه واردات را پایین نیاورد وضعیت همین‌گونه است. چون خودروساز هیچ تهدیدی نمی‌بیند اما اگر این اتفاق صورت بگیرد خودروسازها مجبور هستند برای ماندن در بازار تن به فعالیت و نوآوری بدهند.

موتمنی ادامه داد: الان نه به کیفیت توجهی می‌شود و نه به قیمت. کار به جایی رسیده که امروز زه ماشین را آپشن در نظر می‌گیرند و هر روز یک چیزی از خودرو کم می‌کنند تا سود بیشتری به دست آورند چون یکه‌تاز میدان خودشان هستند و هیچ نظارتی بر روی آنها نمی‌شود.

پول بنز و BMW می‌دهیم ولی هایما و تیگو تحویل می‌گیریم

وی تاکید کرد: اینگونه رفتارها بر روی سرمایه‌گذاران خارجی نیز اثر گذاشته است. خودروهای چینی که تا پیش از این با 6 میلیون تومان به مشتری تحویل داده می‌شد الان برای خرید باید در صف ایستاد ضمن آنکه پیش‌فروش هم انجام می‌دهند.

موتمنی گفت: امروز ما پول بنز و BMW می‌دهیم ولی هایما و تیگو تحویل می‌گیریم. در چند سال اخیر خودروسازان نگذاشتند خودرویی کمتر از 50 میلیون وارد شود چون می‌گفتند اگر این اتفاق صورت بگیرد کسی دیگر محصول ما را نمی‌خرد.

مراجعه نمایندگی‌ها به اتحادیه برای حذف عاملیت نمایندگی

رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران اتومبیل اظهار داشت: همزمان با پیش‌فروش خودرو ما چندین نمایندگی داشتیم که به اتحادیه مراجعه کردند و اعلام کردند که می‌خواهیم عاملیت نمایندگی خود را حذف کنیم زیرا هر روز مردم به ما مراجعه می‌کنند و حتی کار به درگیری فیزیکی می‌کشد چون خودرو ساز تعهد خود برای تحویل خودرو در خرداد را انجام نداده اما الان دارد ثبت نام می‌کند. از طرف دیگر وقتی مردم علت عدم تحویل را می‌پرسند می‌گویند قطعه نداریم. اگر اینطور است پس چرا ثبت نام می‌کنند.

وی با انتقاد از عملکرد شورای رقابت و وزارت صنعت گفت: هر روز بحث قیمت‌گذاری خودرو عقب می‌افتد یک روز مدیرعامل سایپا عوض می‌شود روز دیگر وزیر کنار می‌رود، این در حالی است که بازار خودرو بلاتکلیف مانده و هیچ کس نمی‌داند چه کار کند. همه مردم پولدار نیستند و نمی‌توانند خودروی بالای 50 میلیون خریداری کنند و این بلاتکلیفی شورای رقابت باعث شده که قشر عظیمی از مردم بدون خودرو بمانند.

هیچ‌گونه نظارتی بر روی تولیدکنندگان خودرو صورت نمی‌گیرد


اشتراک گذاری :
ارسال نظر