بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶
رکوردشکنی روسیه در تاریخ پسا شوروی

ابرقدرت‌های نفتی را بشناسیم

روسیه و امریکا ابرقدرت‌های نفتی جهان هستند. عربستان سعودی نیز ۱۲.۹ درصد از تولید نفت جهان را به خود اختصاص داده است. با این حال تمایز مهمی میان هر سه آنها وجود دارد.
کد خبر : ۱۸۲۶۲۴
به گزارش بورس نیوز، در روسیه ده‌ها شرکت در تولید نفت نقش دارند. هزاران شرکت بر اساس منافع خود در ایالات متحده امریکا نفت تولید می‌کنند اما در عربستان، تمام تولید نفت توسط شرکت سعودی آرامکو کنترل می‌شود که سودآورترین شرکت در جهان است. با توجه به این داده‌ها، عربستان اثبات کرده است که نفت، قدرت است.» نشریه فوربز سه روز پیش چنین از قدرت نفت گزارش داد. داده کاوی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر جهان به 99 میلیون بشکه نفت در روز نیاز دارد و سه قدرت تولیدکننده نفت در جهان، با هم مسابقه سرعت گذاشته‌اند. اما با تمام این‌ها، تحلیلگران بین‌المللی بر این باورند که خلأ تولید نفت با تحریم ایران، جبران‌ناپذیر خواهد بود.

11 میلیون، رکورد تولید نفت در تاریخ امریکا


در سپتامبر 2018، EIA -یک مؤسسه تحقیقی در حوزه بازار نفت است- برآورد کرد که تولید روزانه نفت امریکا به 11 میلیون بشکه در روز نزدیک شده است. بر اساس این گزارش، در ماه آگوست امریکا روزانه 10.9 میلیون بشکه نفت تولید کرد که افزایش قابل توجهی نسبت به تولید 9.7 میلیون بشکه‌ای نفت در سال 2017 است. خبرگزاری رویترز نیز چند وقت پیش از رکورد شکنی تولید نفت امریکا در تاریخ این کشور خبر داده بود که امریکا را به دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان تبدیل کرده است. سندی فیلدن، مدیر تحقیق بخش کالا و انرژی در مؤسسه مورنینگ استار به رویترز گفته بود:«تولید روزانه 11 میلیون بشکه ما را به بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان تبدیل خواهد کرد. البته تولید روسیه در ماه ژوئن بالای 11 میلیون بشکه بود. بنابراین، حالا وضعیت شبیه به مسابقه سرعت است.»

رکورد شکنی روسیه در تاریخ پسا شوروی

بلومبرگ چند وقت پیش گزارش داده بود که تولید نفت روسیه به مرحله جدیدی در دوران پسا شوروی وارد شده و در ماه سپتامبر به تولید روزانه 11.36 میلیون بشکه نفت در روز رسیده است. پایگاه خبری اویل پرایس نیز چند روز پیش نوشته بود که با وجود این رکورد روسیه در ماه گذشته، این کشوربرنامه‌ای برای افزایش تولید به بالای 12 میلیون بشکه تا انتهای سال 2018 ندارد. چرا که براساس اعلام وزیر انرژی روسیه، این اقدام با برنامه توسعه اقتصادی مسکو سازگار نیست. در ماه فعلی، اکتبر نیز تولید نفت روسیه 150 هزار بشکه بالاتر از سطح تولید آن در اکتبر 2016 است.

ظرفیت تولید 12 میلیون بشکه‌ای عربستان

عربستان در حال حاضر روزانه 10.7 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. اما فالح وزیر نفت عربستان به خبرگزاری تاس روسیه گفته است:«ما بزودی میزان تولیدمان را به 11 میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهیم. ریاض همچنین ظرفیت تولید روزانه 12 میلیون بشکه نفت را نیز دارد.» اما با وجود این آمارها و این اظهارات، آبیشکر کومار، تحلیلگر ارشد انرژی در مؤسسه اینترفکس لندن به رویترز گفته است:«هنوز هم معلوم نیست که افزایش تولید نفت این پادشاهی برای پر کردن خلأ ناشی از کمبود نفت ایران و ونزوئلا و تعادل قیمت نفت در بازار کافی باشد.»

نیاز فزاینده جهان به نفت

بر اساس گزارش پایگاه داده‌پردازی استاتیستا، در سال 2010 تقاضای جهانی برای نفت 86.4 میلیون بشکه در روز بود. در سال 2015 این تقاضا به 94 میلیون بشکه در روز رسید که برابر با 34 میلیارد بشکه در سال می‌شود. در سال 2018 نیز تقاضای جهانی نفت از 99 میلیون بشکه در روز عبور کرد و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2019، به 100.8 میلیون بشکه در روز برسد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر