بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
کناره‌گیری شستا از مدیریت کلان در صنعت پتروشیمی؛

خصوصی‌سازی NPC را قطعه‌قطعه کرد/ ادغام، خون تازه در رگ پتروشیمی‌ها

رئیس هیات مدیره شستا از تصمیم این مجموعه برای خروج از مدیریت کلان در صنعت پتروشیمی و ادامه سهامداری در این ‏صنعت خبر داد.‏
کد خبر : ۱۸۲۶۳۶

به گزارش بورس‌نیوز، صنعت پتروشیمی ایران را می‌توان بعد از صنعت نفت، یکی از درآمدزاترین و البته مجهزترین صنایع کشور نامید. صنعتی که در بیشتر مناطق ایران ردپای آن و یا صنایع وابسته و پایین‌دستی  به‌خوبی دیده می‌شود.

در دولت‌های گذشته به بهانه خصوصی‌سازی شرکت‌ها و مجموعه‌های دولتی، بدون داشتن برنامه‌ای مدون و جامع، صنعت پتروشیمی کشور تکه‌تکه شد و هرکدام سهم مجموعه خصولتی گشت. این صنعت که می‌توانست اهرم خوبی برای افزایش توان اقتصادی کشور در صادرات شود به‌یک‌باره توسط یک تصمیم اشتباه با خاک یکسان شد.

سو مدیریت‌ها از یک سود و برخی ضعف‌های تکنیکالی باعث شد تا این صنعت از توسعه بازمانده و قدرت خود را در منطقه و جهان رو به افول ببیند.

در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، دولتی شدن صنعت پتروشیمی و خارج شدن این بخش ارزآور برای کشور، در اولویت کاری قرار گرفت اما هنوز اتفاق مثبت و جدیدی در این راستا رخ نداده است.

بخشی از صنعت پتروشیمی تکه شده به شستا رسید. یعنی صنعتی نفتی و بالادستی در مجموعه‌های تأمین اجتماعی جا گرفت. مدیرعامل شستا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز خبرهای خوشی برای آینده این صنعت مولد حاضر در زیرمجموعه خود داشت.

اکبر ترکان رئیس هیات مدیره شستا در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان این مطلب گفت: در سال های گذشته صنعت پتروشیمی رشد بسیار خوبی کرده بود و برای تبدیل‌شدن به یک سابیک ایرانی راه درازی پیش روی نداشت.

وی ادامه داد: متأسفانه در فرآیند خصوصی‌سازی که در این صنعت رخ داد، اشتباه فاحشی رخ داد و این اتفاق باعث شد تا با قطعه‌قطعه شدن NPC، قدرت جهانی ایران در صنعت پتروشیمی کاهش ملموسی یابد.

ترکان با اشاره به کوشش مدیران دولت یازدهم و دوازدهم برای رساندن مجدد صنعت پتروشیمی ایران به جایگاه قبلی خود گفت: دنبال ادغام مجدد پتروشیمی‌ها با یکدیگر بوده و حتی این پیشنهاد را داده‌ایم که شرکت ملی پتروشیمی با پتروشیمی شستا جوینت شده و تبدیل به یک‌خرده سهام‌دار شویم.

رئیس هیات مدیره شستا تأکید کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا شستا از مدیریت کلان پتروشیمی خارج و تنها به‌عنوان یک سهامدار فعالیت خود را ادامه دهد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
معتمدایرانی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶
خصوصی سازی ؛ بزرگترین فساد اقتصادی کشور
بزرگترین فساد اقتصادی کشور در جریان ارزان فروشی صنایع و معادن به ویژه خواران و شرکای خصوصی بخش دولتی ، تحت نام خصوصی سازی ، رخ داده است .
فروش مجانی صنایع و معادن ثروتساز کشور تحت نام خصوصی سازی و در واقع چوب حراج بر اموال مردم ، عامل اصلی مشکلات اقتصادی و کسری بودجه دولت است . راه نجات اقتصاد و زندگی مردم هم برگشت صنایع و معادن تاراج رفته ارزشمند و پولساز به دولت (مردم) است .

هزاران میلیارد تومان درآمد پتروشیمیها ، فولاد مبارکه ، فولاد خوزستان ، پالایشگاهها و ... کجا میرود ؟ !
ارزش جایگرینی هر یک چند میلیارد دلار ؛ به عبارتی هر یک چند ده هزار میلیارد تومان . . . اینها همه به غارت رفته و باید به دولت بازگردد . راه دیگری نیست . نمایندگان مجلس قبول کنند اشتباه رفته اند . صنایع و معادن کشور و متعلق به همه مردم ، هر یک به ارزش هزاران میلیارد تومان به قیمتهای مجانی به ویژه خواران و گروههای خاص هدیه شده است . چه نهادی مسئول بازگشت این اموال غارت شده عمومی به دولت و مردم است ؟
فروش مجانی صنایع و معادن ثروتساز کشور تحت نام خصوصی سازی و در واقع چوب حراج بر اموال مردم ، عامل اصلی مشکلات اقتصادی و کسری بودجه دولت است .
راه نجات اقتصاد و زندگی مردم هم برگشت صنایع و معادن تاراج رفته ارزشمند و پولساز به دولت (مردم) است .
این اموال به غارت رفته و باید به دولت و مردم بازگردد ، راه دیگری نیست . ……………………………
استاد اقتصاد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
تقدیم صنایع و معادن متعلق به همه مردم ، تحت نام خصوصی سازی ، اقتصاد ایران را نابود کرده است .