بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹
مدیر مالی «ثشرق» در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

افزایش ۶۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی/ آب پاکی روی ارزانی قیمت مسکن

افزایش نرخ مصالح، اثر بیشتری بر بهای تمام شده انبوه سازان نسبت به سازندگان خرد خواهد داشت.
کد خبر : ۱۸۲۶۳۸
به گزارش بورس‌نیوز، گزارش مرکز آمار ایران از بازار مصالح ساختمانی حاکی از آن است که در تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته، قیمت نهادهای ساختمانی ۴۹.۱ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که گفته می شود حجم معاملات مسکن کاهش داشته و برخی انتظار افت قیمت واحدهای مسکونی را دارند.

مصطفی دانایی مدیر مالی شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق «ثشرق» در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اگرچه آمارها حاکی از افزایش نرخ تقریبا 49 درصدی مصالح ساختمانی در یک سال اخیر است؛ اما برآوردهای شرکت حاکی از افزایش نرخ تقریبا ۶۰ درصدی مصالح ساختمانی است.

وی افزود: تاثیر افزایش نرخ مصالح ساختمانی بر بهای تمام شده ساختمان در پروژه های مختلف و نیز در مناطق گوناگون کشور، متفاوت است. بدون شک پروژه های بزرگ که تعداد طبقات بالاتری دارد، هم سطح مصالح ساختمانی و هم میزان مصالح بیشتر بوده و افزایش نرخ مصالح، اثر پررنگ تری بر بهای تمام شده خواهد داشت. 

دانایی اضافه کرد: هر چه قیمت زمین ارزان تر باشد، سهم مصالح در بهای تمام شده بیشتر خواهد بود. به طور متوسط حدود ۶۰ درصد از بهای تمام شده هر ساختمان را زمین، و مابقی را مصالح و سایر هزینه ها تشکیل می دهد. افزایش نرخ مصالح، اثر بیشتری بر بهای تمام شده انبوه سازان نسبت به سازندگان خرد خواهد داشت.

کارشناس بازار مسکن در رابطه با پیش بینی قیمت واحدهای مسکونی گفت: با توجه به شیب صعودی بهای تمام شده مسکن، منتظر ارزان شدن مسکن نباشید. به هر حال رشد بازار مسکن نسبت به سایر بازارها کمتر بوده و با توجه به بهای تمام شده و حاشیه سود مورد انتظار سازنده، کاهش قیمت امکانپذیر نخواهد بود. 

دانایی در ادامه در مورد وضعیت شرکت اظهار داشت: بازار مسکن وارد فاز رکودی شده؛ اما از آنجا که شرکت های ساختمانی فروش اقساط و پیش فروش و غیره انجام می دهند، نگرانی کمتری نسبت به فروش پروژه ها وجود دارد و امیدواریم آنچه برای فروش در نظر گرفته ایم، تا پایان سال مالی محقق شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر