بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
در شرایطی که اغلب شرکت ها از تحریم ها متضرر می شوند، برخی نیز می تواند از آن در جهت مثبت استفاده و فضا را برای خود بازتر کنند.
کد خبر : ۱۸۲۶۶۰

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، ساختار درآمدی شرکت بازرسي فني و کنترل خوردگي تکين کو تماما بر مبنای فعالیت های عملیاتی شکل می گیرد.

ساختار تک بعدی «رتکو» / تهدیدی که به فرصت بدل می شود

همان گونه که در تصویر ذیل مشخص است، در بخش غیرعملیاتی تحرک بسیار اندکی ملاحظه می شود و حتی خبری از تسهیلات بانکی و هزینه مالی نیست. تنها به لطف افزایش نرخ ارز در مدت اخیر، توانسته از محل تسعیر ارز، درآمد شناسایی کند که حجم چندانی نسبت به درآمدهای اصلی شرکت ندارد.

ساختار تک بعدی «رتکو» / تهدیدی که به فرصت بدل می شود

اما نکته حائز اهمیت، افزایش میزان بهای تمام شده در دوره های اخیر است. با وجود آن که درآمدهای عملیاتی رشد داشته، اما افزایش هزینه ها، سبب کاهش حاشیه سود ناخالص شده است. 

ساختار تک بعدی «رتکو» / تهدیدی که به فرصت بدل می شود

«رتکو» از پروژه های متعدد خود در 6 ماهه نخست سال جاری، 321 میلیارد ريال درآمد کسب کرد که تنها 54 میلیارد ريال به عنوان سود ناخالص درج گردید.

برآورد شده تا پایان سال جاری با افزایش حاشیه سود به سطح 26 درصد، سود ناخالص حدود 158 میلیارد ريالی به بار بنشیند. این در حالی است که در سال 95 حدود 105 میلیارد ريال سود عاید «رتکو» شده بود.

البته با توجه به انعقاد چند قرارداد جدید در مدت اخیر، تحقق این میزان درآمد دور از ذهن نیست.

قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان را در دست اجرا دارد که در سال 97 بیش از 45 میلیارد ریال بر درآمد شرکت اثر می گذارد و 8 میلیارد ریال بر سود شرکت می افزاید. شایان ذکر است تاثیرات اصلی این قرارداد در سال دوم سال 98 به خوبی نمایان خواهد شد.

علاوه بر این، قراردادی 2 ساله با با مجتمع گاز پارس جنوبي به مبلغ 230 میلیارد ريال منعقد کرده که در سال 97 حدود 100 میلیارد ریال درآمدزایی خواهد کرد و 10 میلیارد ریال دیگر بر رقم سود اضافه می کند.

این شرکت به منظور اصلاح ساختار مالي در نظر دارد سرمایه 90 میلیارد ريالی خود را تا 200 میلیارد ريال افزایش دهد.

با این اوصاف، انتظار می رود «رتکو» در کانال صعود قرار گیرد. به علاوه این که تحریم های احتمالی 13 آبان، می تواند برای این شرکت خوب تمام شود. چرا که به سبب عدم حضور شرکت های خارجی، فضا برای فعالیت «رتکو» بیشتر می شود و با فراغ بال می تواند در مناقصات شرکت کند و پروژه های بیشتری را در دست بگیرد.

البته در این میان، باید فکری به حال بهای تمام شده خود بکند و نسبت به کنترل آن ها برنامه های جدیدی به اجرا درآورد؛ وگرنه همچنان به عنوان ترمز سودسازی نقش ایفا خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر