بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: اگر دولت نقش بازارساز را بازی نمی‌کرد و اجازه می‌داد دلار از ۱۱ هزار تومان پایین‌تر بیاید، به طور قطع پیامدهایش برای اقتصاد کشور بهتر بود.
کد خبر : ۱۸۲۷۱۸
به گزارش بورس‌نیوز، عباس هُشی در پاسخ به این سؤال که وضعیت فعلی بازار ارز نتیجه عملکرد چه نهادی است؟ گفت: اگر دولت نقش بازارساز را بازی نمی‌کرد و اجازه می‌داد دلار از ۱۱ هزار تومان پایین‌تر بیاید، به طور قطع پیامدهایش برای اقتصاد کشور بهتر بود.

وی ادامه داد: برای دلار ۲ مرتبه تقاضا ایجاد شد، برای اینکه یک عده فکر می‌کنند دولت بالاخره نمی‌گذارد دلار از ۱۱ هزار تومان پایین‌تر بیاید، پس این‌ها شروع به خریدن می‌کنند پس وقتی تقاضا زیاد شد، قیمت بالا می‌رود.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به کاهش شاخص بورس و نوسانات اخیر در این بازار گفت: بخشی از پول‌های موجود در اقتصاد سرازیر به بازار سهام شد و تقاضا برای خرید سهام بالا رفت؛ از همان اول که سیاست‌ها اعلام شد در ابتدا قیمت سهام مناسب و خوراک شرکت‌ها ارزان بود، یعنی با قیمت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی شرکت‌ها خوراک تهیه می‌کردند به همین علت تقاضا برای خرید سهام ایجاد شد و بالا رفت، اما با تغییر سیاست دولت و گران کردن نرخ خوراک، مجدد وضع شرکت‌ها خراب شد.

در شرایطی که وزیر اقتصاد نداشتیم، دلار سقوط کرد

هُشی با اشاره به جان کلام درباره وضعیت اقتصادی در کشور تصریح کرد: در حالی که وزیر اقتصاد نداشتیم دلار سقوط کرد، اگر دخالت این وزارتخانه‌ها و دولتی‌ها در بورس، دلار و قیمت‌گذاری‌ها نباشد و دخالت دولت کم شود، شاید یک خیری به مردم برسد.

عضو جامعه حسابرسان در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه فکر می‌کنید دولتی‌ها در به وجود آمدن مشکلات اقتصادی نقش داشتند؟ توضیح داد: بله شرکت‌های دولتی و خصولتی‌ها قرار است که ارز وارد بازار کنند اما می‌گویند دست به ذخایرمان نمی‌زنیم؛ این در حالی است که خصولتی‌ها را الزام کرده‌اند که ارز حاصل از صادرات غیرنفتی که بخش عمده صادرات غیرنفتی مربوط به پتروشیمی‌ها است را وارد بازار کنند اما آن‌ها ارزی وارد بازار نکردند.

پتروشیمی‌های دلاردوست از ۴۰ میلیارد تنها ۴,۵ میلیارد دلار وارد بازار کردند

کارشناس بازار پول و سرمایه بابیان اینکه شرکت‌هایی که تمایل به ورود ارز حاصل از صادرات غیرنفتی خود به بازار ندارند همه خصولتی‌ها هستند، تشریح کرد: منظور از خصولتی‌ها شرکت‌های زیر نظر نهادها، صندوق‌های بازنشستگی، ارتش، سپاه، ستاد اجرایی و تمام این‌ها است؛ این در حالی است که خود دولت اعلام کرده است که از ابتدای سال تا شهریور ۴۰ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم؛ اما این عزیزان دلاردوست، از ۴۰ میلیارد دلار تنها ۴,۵ میلیارد دلار را وارد بازار کرده‌اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر