بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
همزمان با آغاز تحریم های جدید اعلام شد:

شرکای بزرگ تجاری ایران معاف از تحریم های نفتی

فردا دور جدید تحریم‌های امریکا آغاز می‌شود. تحریم‌هایی که براساس آن رابطه مالی ایران با برخی کشورهای دنیا و شرکای بزرگ اقتصادی قطع و تبادلات تجاری به دنبال آن محدود می‌شود. در این میان شرکای بزرگ تجاری ایران از چند هفته پیش برای معافیت خود از عدم همکاری با ایران درخواست‌هایی به امریکا داده‌اند.
کد خبر : ۱۸۲۷۲۷
به گزارش بورس نیوز، از نظر آنان برای ادامه همکاری آنان با ایران دو موضوع بسیار مهم جلوه می‌کند. نخست خرید نفت ایران و دیگری برقراری سوئیفت مالی. رئیس جمهوری امریکا وعده داده که فروش نفت ایران را دربازارهای جهانی به صفر برساند ادعایی که تا کنون محقق نشده و شرکای بزرگ تجاری ایران نیز زیر بار آن نرفته‌اند. از سوی دیگر گفته شده که رابطه مالی ایران با دنیا قطع و نقل و انتقال پول بسیار سخت و پرهزینه می‌شود،این در حالیست که اتحادیه اروپا اعلام کرده از طریق بانک مرکزی خود و بانک‌های کوچک که رابطه مالی با امریکا ندارند برای کمک به توسعه صنایع کوچک و متوسط ایران کمک خواهد کرد. چند روز پیش نیز عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، از توافق بر سر ایجاد یک پیمان پولی جدید میان ایران و اتحادیه اروپا خبر داده تا فعالان اقتصادی دو طرف بدون هراس از تحریم‌ها بتوانند به همکاری‌های اقتصادی خود ادامه دهند.

در همین رابطه دو رسانه معتبر دنیا از موافقت امریکا با معافیت 8 کشور برای ادامه خرید نفت از ایران و برقراری سوئیفت مالی خبر دادند.از یک سو خبرگزاری بلومبرگ روز گذشته به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت امریکا تصمیم به مستثنی کردن هشت کشور از تحریم‌های نفتی علیه ایران گرفته است.ژاپن، هند، کره‌جنوبی و چین در میان این کشورها هستند. از چهار کشور دیگر در این گزارش اسم برده نشده است.

توصیه به پمپئو

از سویی دیگر روزنامه امریکایی واشنگتن فری‌بیکن به نقل از منابع آگاه گزارش داد مقامات ارشد وزارت خارجه امریکا مایک پمپئو، وزیر امور خارجه را برای عدم قطع دسترسی ایران به سوئیفت متقاعد کرده‌اند. آنگونه که باشگاه خبرنگاران گزارش داده، چندین مقام آگاه امریکایی در گفت‌و‌گو با روزنامه «واشنگتن فری‌بیکن» پیش‌بینی کرده‌اند که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا، طی روزهای آتی در رابطه با تحریم‌هایی که پیشتر وعده آنها را داده بود، چند «امتیاز بزرگ» به ایران خواهد داد.

گفته می‌شود که یکی از این امتیازها درباره دسترسی ایران به سامانه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی (سوئیفت) است. به گفته منابع آگاه، مقامات ارشد وزارت خارجه امریکا مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، را متقاعد کرده‌اند که با ادامه دسترسی ایران به سوئیفت موافقت کند.این منابع در گفت‌و‌گو با واشنگتن فری‌بیکن تأیید کرده‌اند که در حالیکه دونالد ترامپ وعده اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را مطرح کرده است، مقامات ارشد وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری امریکا تحت فشارهای خارجی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که دسترسی ایران به سوئیفت را قطع نکنند.

موج معافیت خواهی


در همین حال ایرنا گزارش داده منابع آگاه در دولت امریکا به بلومبرگ گفته‌اند که کاخ سفید با وجود تلاش برای قطع درآمدهای نفتی ایران، ناچار به صدور این معافیت‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی شده است.

به گفته این رسانه، با وجود تصمیم امریکا برای مستثنی کردن چین از تحریم‌ها، دو کشور تاکنون نتوانسته‌اند در گفت‌و‌گو‌ها به نقطه تفاهمی با یکدیگر دست یابند.

بلومبرگ در همین ارتباط به نقل از یک منبع دولتی دیگر نوشته که واشنگتن با وجود صدور معافیت، خواستار کاهش واردات نفت ایران از سوی همه کشورهای یاد شده است؛ موضوعی که با مخالفت شرکای تجاری مهم تهران مواجه شد.

انتظار می‌رود فهرست کشورهای معاف از تحریم‌های نفتی علیه ایران روز دوشنبه اعلام شود.کارشناسان پیش از این درخصوص پیامدهای گزاف کاهش صادرات نفت ایران بر بازار جهانی نفت هشدار داده بودند.این درحالی است که خبرگزاری رویترز پیشتر به نقل از اسناد داخلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خبر داده بود که اعضای این نهاد و متحدانش در افزایش سطح تولید به میزان مورد انتظار ناکام بوده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز در همین پیوند، در گزارش ماه گذشته خود هشدار داده بود که ظرفیت تولید مازاد نفت جهان به دو درصد سطح تقاضا رسیده و کشورها، دیگر توانی برای افزایش تولید ندارند.بر همین مبنا بدیهی است که هر گونه کاهش صادرات، شوکی بر قیمت تمام شده برای هر بشکه نفت باشد.

کارشناسان و ناظران منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید دارند که امریکا هرگز قادر نیست خرید نفت از ایران را با اعمال تحریم‌ها به صفر برساند.با وجود این‌که پیشتر چشم امید مقام‌های کاخ سفید به افزایش سطح تولید عربستان سعودی بود، وزیر نفت این کشور چندی پیش اذعان داشت که ریاض هم نمی‌تواند با افزایش صادرات خود مانع افزایش بهای نفت در بازار جهانی شود.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه امریکا اعلام کرده که بزودی ساز وکار جامعی برای ادامه تجارت شرکت‌های خارجی با تهران و همچنین فروش نفت ایران ارائه می‌کند.

در این چارچوب، بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تحریم نفت ایران در بلندمدت همراه با افزایش بهای نفت، به تضعیف دلار در سطح بین‌المللی منجر شده و محکوم به شکست است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر