بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
این نماینده مردم در مجلس دهم، درخصوص تعیین نماد برای زعفران در بورس کالا، گفت: در حال حاضر هم نگین و هم پوشال به عنوان دو نماد در بورس مطرح هستند.
کد خبر : ۱۸۲۸۵۰
به گزارش بورس‌نیوز، سعید باستانی با اشاره به اینکه محل بورس و بورس کالایی عمدتا به منظور کشف قیمت واقعی مورد توجه قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بورس، حوزه فعالیت کسانی است که خود مستقیما محصولی برای عرضه در بورس دارند و دوم محل کار افرادی است که خود سرمایه در اختیار دارند و در خرید آتی بورس فعالند.

اهمیت کیفیت‌سنجی زعفران

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در مورد بورس زعفران یک مشکل اساسی وجود داشت و آن هم تعیین نماد برای آن بود. با توجه به اینکه کالایی که وارد بورس می‌شود باید از نظر کیفیت قابل رصد باشد و چون این اتفاق برای زعفران رخ نداده بود، بعد از مدت‌ها کار و تلاش، موفق شدیم با استفاده از دانش متخصصان در دانشگاه‌ها، محدوده کیفیتی از زعفران به دست آوریم که تبدیل به عیارسنجی و کیفیت‌سنجی شده و در نهایت عاملی شد تا زعفران وارد بورس کالا شود.

تعیین نماد در بورس کالا

این نماینده مردم در مجلس دهم، درخصوص تعیین نماد برای ارائه این محصول در بورس کالا، افزود: طی دو هفته گذشته نماد جدیدی که مردم به اسم پوشال می‌شناختند، وارد بورس شد. یعنی در حال حاضر هم نگین و هم پوشال به عنوان دو نماد در بورس مطرح هستند.

کمرنگ شدن نقش دلالان در بورس کالا

باستانی با تاکید بر اینکه در مسیر بورس، شفافیت قیمت و کشف قیمت حرف اول را می‌زند، تصریح کرد: عرضه زعفران در بورس کالا، باعث کشف قیمت واقعی این محصول شده و نقش دلالان را بسیار کمرنگ می‌کند؛ با این شرایط و متناسب با وضعیت عرضه و تقاضا، جنس شاخص بورس برای این کالا مشخص شده و مردم می‌توانند با خیال آسوده‌تری خرید کنند.

زعفران و عبورش از بازار سنتی به بازار مدرن

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در خانه ملت، وضعیت زعفران را گذار از بازار سنتی به بازار مدرن دانست و افزود: زعفران به صورت سنتی حدود 50 یا 60 سال است که به صورت سنتی خرید و فروش می‌شود و به تازگی قرار است وارد بازار کسب و کار مدرن یعنی بورس شود. طبیعتا از وقتی که وارد این بازار می‌شود تا زمانی که به ثبات برسد؛ به این معنا که تا وقتی تولیدکنندگان، فروشندگان و خریداران بتوانند به درستی از بورس استفاده کنند زمانی صرف می‌شود که قاعدتا برای تثبیت موقعیت این محصول در بازار مدرن باید زمان مناسب را به آن اختصاص داد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر