بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس:

گرانی مصالح ساختمانی عامل افزایش قیمت مسکن

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در افزایش قیمت، موضوع مصالح ساختمانی است، به طوری که با افزایش قیمت ارز در چند ماه اخیر، قیمت مصالح ساختمانی نیز افزایش چشمگیر داشته و این مسئله در بالا رفتن قیمت بازار مسکن موثر بوده است.
کد خبر : ۱۸۲۸۵۳

به گزارش بورس‌نیوز، سیداحسن علوی با اشاره به عوامل موثر در افزایش قیمت ساخت‌وساز مسکن، گفت: یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در افزایش قیمت، موضوع مصالح ساختمانی است، به طوری که با افزایش قیمت ارز در چند ماه اخیر، قیمت مصالح ساختمانی نیز افزایش چشمگیر داشته و این مسئله در بالا رفتن قیمت بازار مسکن موثر بوده است.

افزایش 50 درصدی قیمت مصالح ساختمانی نسبت به سال گذشته

نماینده مردم سنندج و دیواندره در خانه ملت ادامه داد: بر اساس آمارها، قیمت مصالح ساختمانی به صورت کلی نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد افزایش یافته که این مسئله موجب افزایش 85 درصدی قیمت مسکن شده است.

وی گفت: طبیعی است که با افزایش قیمت مصالح ساختمانی، قیمت تمام‌شده مسکن نیز بالا خواهد رفت، حال در شرایط کنونی متولیان حوزه مسکن، باید تدابیر ویژه‌ای را برای تأمین و توزیع متناسب مواد اولیه و مصالح ساختمانی بیاندیشند، امروز بخشی از محصولات ساختمانی در داخل تولید شده و بخشی نیز از خارج وارد می‌شود، بنابر این ساماندهی این حوزه بسیار ضروری است.

ظرف افزایش قیمت در بازار مسکن پر شده است

علوی با بیان اینکه ظرف افزایش قیمت در بازار مسکن چند ماه است که پر شده، تصریح کرد: امروز با افزایش چند برابری قیمت مسکن در ماه‌های اخیر، عملا عرضه و تقاضا به پایین‌ترین حد خود رسیده و عملا بازار مسکن در یک رکود بسیار سنگین قرار گرفته است.

دیگر امکان خرید مسکن از سوی متقاضیان وجود ندارد

وی افزود: امروز دیگر امکان خرید مسکن از سوی خانواده‌ها و متقاضیان وجود ندارد، زیرا خانه‌ای که تا پیش از گرانی، متری 3 میلیون تومان بود امروز با قیمتی بالا تر از 9 میلیون تومان به فروش می‌رسد، از این رو خرید و فروش مسکن برای اقشار متوسط جامعه نیز غیرممکن شده است

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: امروز دیگر امکان خرید مسکن از سوی خانواده‌ها و متقاضیان وجود ندارد، زیرا خانه‌ای که تا پیش از گرانی، متری 3 میلیون تومان بود امروز با قیمتی بالا تر از 9 میلیون تومان به فروش می‌رسد، از این رو خرید و فروش مسکن برای اقشار متوسط جامعه نیز غیرممکن شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که مصالح ساختمانی تولید داخل نیز هم راستا با محصولات خارجی و وارداتی افزایش قیمت داشت، این در حالی است که افزایش قیمت محصولات داخلی با معقول و قانونی باشد، اما تلاطمات اخیر فضا را برای برخی افراد سودجو جهت فروش محصولات خود به چند برابر قیمت فراهم کرد.

دولت باید قیمت مسکن را به صورت منطقه‌ای تعیین کند

علوی افزود: امروز ما نیازمند برنامه‌ریزی و قیمت‌گذاری دستوری در بازار مسکن هستیم تا این حوزه به یک آرامش نسبی برسد، پس از آن دولت میتواند با ریل‌گذاری درست بازار را در جهت رونق و عرضه و تقاضا قرار دهد. از این رو دولت در نخستین گام باید نسبت به قیمت گذاری منطقه ای مسکن اقدام کند و برای هر منطقه قیمتی را تعیین کند.

تأثیر 65 درصدی قیمت مصالح ساختمانی در گرانی مسکن

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره روند افزایش قیمت مصالح ساختمانی و میزان تأثیرگذاری آن بر قیمت تمام‌شده مسکن، گفت: تجهیزات و مصالح به صورت مجزا تأثیرات متفاوتی در افزایش قیمت ساختمان می‌گذارند، به طور مثال فولاد و محصولات الکترونیکی به عنوان عوامل و ابزار موثر در ساخت مسکن شناخته می‌شوند به طوری که این محصولات در قیمت تمام‌شده مسکن، تأثیر 65 درصدی داشته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر