بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
بر اساس اطلاع شرکت فرابورس، 10 درصد از سهام شرکت پتروشیمی قائد بصیر فردا سه‌شنبه و در آستانه قیمتی 8.000 تا 8.500 ریال، عرضه خواهد شد. در این گزارش، نگاهی کوتاه و اجمالی به شرایط این شرکت خواهیم داشت.
کد خبر : ۱۸۲۸۹۱
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت پتروشیمی قائد بصیر در سال 1383 و با هدف تولید 30 هزار تن لاستیک ABS در گلپایگان به بهره‌برداری رسیده است. همچنین، در ادامه، این شرکت موفق به اخذ مجوز تولید 6 هزار تن پلی استایرن نیز شده است و مجموع تولید این شرکت در سال 1396 با بیش از 10 درصد افزایش نسبت به ظرفیت اسمی آن، به حدود 40 هزار تن محصول رسیده است.

تنها رقیب فعلی این شرکت در حال حاضر، شرکت پتروشیمی تبریز با ظرفیت اسمی 35 هزار تن و ظرفیت عملی و واقعی 20 هزار تن است. نیاز سالیانه کشور به محصول ABS که به‌طور عمده در تولید لوازم‌خانگی، اداری و قطعات خودرو کاربرد دارد، در حدود 70 هزار تن است که مابقی آن از طریق واردات تأمین می‌گردد.

طرح عظیم تولید 200 هزار تن ABS در حال حاضر در شرکت پلمیرپاد جم از شرکت‌های زیرمجموعه پتروشیمی جم و با تمرکز صادراتی در حال احداث است و انتظار می‌رود این طرح در سال 1399 با توجه به پیشرفت بیش از 80 درصدی آن در حال حاضر به بهره‌برداری برسد.

در سطح جهانی، نیاز فعلی و تقاضای حال حاضر جهان به میزان 8 میلیون تن است و میزان تولید خاورمیانه کمتر از 200 هزار تن و به میزان 2.5 درصد کل تقاضای جهان است. انتظار می‌رود تا سال 2025 و با توجه به رشد تقاضای جهانی، حجم موردنیاز بازارهای جهانی به بیش از 10 میلیون تن در سال برسد و ازاین‌رو، احداث واحدهای تولیدی ABS در مناطقی همچون کشورمان با مزیت خوراک و با توجه به ارزش‌افزوده بالای این محصول، می‌تواند منجر به افزایش درآمدزایی ارزی کشور گردد.

مواد اولیه مصرفی شرکت که بیش از 85 درصد از بهای تولید آن را شامل می‌گردد، شامل بوتادین،استایرن منومر، آکریلو نیتریل و سایر مواد اولیه است که بر اساس صورت‌های مالی سال 1396، سهم مبلغی مواد اولیه از کل بهای مواد اولیه مصرفی برای استایرن منومر 48 درصد، بوتادین 13 درصد، آکریلونیتریل24 درصد و سایر مواد اولیه 15 درصد بوده است. لازم به ذکر است که 100 درصد ماده اولیه آکریلونیتریل به صورت وارداتی تأمین می‌گردد و سایر مواد اولیه نیز عمدتاً از محل واردات تأمین می‌گردد.

با توجه به نیاز داخلی کشور، بخش عمده محصولات شرکت در بازارهای داخلی به فروش می‌رسد و تنها 10 درصد از محصولات در بازارهای صادراتی به فروش می‌رسد. همچنین، قیمت‌های محصولات شرکت عمدتاً در بورس کالا تعیین می‌گردد. میانگین نرخ فروش محصولABS در شش‌ماهه نخست به ازای هر تن 100 میلیون ریال بوده است و در مهرماه و با توجه به تغییرات روی‌داده در دستورالعمل‌های قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا و بر اساس نرخ‌های بازار ثانویه، میانگین نرخ فروش این محصول به 146 میلیون ریال رسیده است.

سود خالص شرکت در سال 1396، مبلغ 311 میلیارد ریال بوده است. سود خالص شرکت در دوره شش‌ماهه نخست سال جاری نیز 226 میلیارد ریال بوده است. در صورت رشد متناسب قیمت فروش محصولات و بهای خرید مواد اولیه و با توجه به قیمت‌های فعلی فروش در بورس کالا، انتظار می‌رود که سود خالص شش‌ماهه دوم شرکت به بیش از 320 میلیارد ریال برسد که بر این اساس برآورد می‌گردد که سود هر سهم شرکت در سال جاری به حدود 170 تا 180 تومان به ازای هر سهم برسد. سود برآوردی سال 98 نیز با فرض ثبات مفروضات فعلی ازجمله عدم‌تغییر محسوس قیمت‌های جهانی و قیمت ارز بازار ثانویه و حفاظ تناسب رشد قیمت محصولات و مواد اولیه، 220 تا 230 تومان برآورد می‌گردد.

ازجمله ریسک‌های فعالیت شرکت می‌توان به مشکلات تأمین ماده اولیه آکریلونیتریل با توجه به تحریم های آمریکا اشاره نمود که می‌تواند منجر به اختلال در تولید شرکت گردد. همچنین، با توجه به اینکه بخش اعظم محصولات شرکت در بخش‌های تولیدی محصولات لوازم‌خانگی، اداری و قطعات خودرو، مصرف می‌گردد، رکودهای فعلی در بازار این محصولات، می‌تواند منجر به کاهش تقاضای برای شرکت گردد که راهکار جایگزین در این حالت، رشد فروش‌های صادراتی خواهد بود که در این بخش نیز ریسک تحریم‌ها و مشکلات مربوط به فروش، انتقال پول و حمل‌ونقل را می‌بایست مدنظر داشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عملکرد این پتروشیمی فرابورسی بررسی شد

تعدیل مثبت ۱۴۰درصدی این سهم تازه وارد

مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت خبرداد:

کنترل و ثبات قیمت ها، اولویت کاری بازرسان سازمان صمت

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

خرید از بورس کالا بدون حضور واسطه

ارسال نظر