بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷
عضو هیات مدیره انجمن فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نگرانی بابت افت صادرات/ خطر تعطیلی در کمین برخی واحدهای تولیدی

اگر تحریم ها و شرایط فعلی تداوم یابد ظرف چند ماه آینده صنعت تولید فولاد دچار مشکل جدی شده و خطر تعطیلی برخی واحدها وجود دارد.
کد خبر : ۱۸۲۹۰۵
به گزارش بورس‌نیوز، با توجه به تحریم‌ها نگرانی‌هایی بابت کاهش صادرات محصولات فولادی وجود دارد.

رضا شهرستانی عضو هیئت‌مدیره انجمن فولادسازان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت صادرات محصولات فولادی بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی، باید نگران افت صادرات محصولات فولادی بود. از سویی تحریم‌های امریکا نقل‌وانتقال پول را شدیداً سخت کرده و ازآنجاکه حجم مبادلات تجاری ایران با دنیا نسبت به امریکا، حجم چشمگیری نیست، سایر کشورها هم رغبتی به معامله با ما نشان نمی‌دهند.

وی افزود: از سوی دیگر علاوه بر مشکل انتقال ارز، تحریم‌های کشتیرانی مانع بزرگی برای صادرات خواهد بود. بخش عمده محصولات فولادی روانه بازارهای خاور دور می‌شد و با تحریم‌ها، امکان بیمه کردن کشتی‌ها توسط بیمه گران خارجی وجود ندارد. واگذاری ریسک به بیمه‌های داخلی، در حد حرف و شعار است. هم تعداد کشتی‌های ایران کم است و هم کشتی‌های ایرانی برای دور زدن تحریم معمولاً ناچار به خاموش کردن GPS کشتی می‌شوند و همین موضوع خطر بروز سانحه را افزایش می‌دهد. تقاضای کشورهای هم‌جوار مثل عراق، بسیار اندک بوده و نمی‌توان حدود ۱۰ میلیون تن فولاد را روانه بازار عراق و افغانستان کرد. ضمن اینکه این کشورها هم از شرایط سوءاستفاده کرده و محصولات ما را ارزان‌تر خریداری می‌کنند.

وی تصریح کرد: با این شرایط، احتمال افت شدید صادرات محصولات فولادی و مازاد عرضه و کاهش قیمت‌ها در بازار داخل وجود دارد.

شهرستانی در رابطه با حجم تولید و صادرات گفت: امسال ۲۵ میلیون تن محصول فولادی تولید خواهد شد که حداکثر ۱۲ میلیون تن از آن در بازار داخل، مصرف می‌شود و ۱۳ میلیون تن مازاد نیاز بازار داخل باید صادر شود. در این چند ماه حدود ۶ میلیون تن صادرات انجام‌شده، ولی اگر نتوان طبق برنامه صادرات مازاد محصول را انجام داد، بازار داخل دچار مشکل خواهد شد. کاهش حجم تولید و سهمیه‌بندی، راهکار مناسبی نیست و شرکت‌ها را زیان ده خواهد کرد.

این فعال صنعت فولاد در پاسخ به این سؤال که "آیا اجرای طرح افزایش ظرفیت صنعت فولاد توجیه دارد؟" گفت: اگر تحریم‌ها ادامه داشته باشد، افزایش ظرفیت صنعت فولاد توجیه ندارد. ولی این شرایط نمی‌تواند استمرار داشته باشد و به بهبود وضعیت امیدوار هستیم. اما اگر تحریم‌ها و شرایط فعلی تداوم یابد ظرف چند ماه آینده صنعت تولید فولاد دچار مشکل جدی شده و خطر زیان و تعطیلی برخی واحدها وجود دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: نقطه مثبت تحریم‌ها این بوده که در تأمین لوازم‌یدکی تجهیزات وابستگی به واردات کمتر شده و برنامه‌هایی جهت داخلی سازی قطعات و ماشین‌آلات در دست انجام است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر