بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو:

کاهش میزان آب تجدیدپذی کشور

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: میزان آب تجدیدپذیر کشور 25 درصد کاهش یافته که این میزان آب موجود، در مقایسه با دوره 45 ساله از 19 درصد کاهش برخوردار بوده است.
کد خبر : ۱۸۲۹۳۰

به گزارش بورس‌نیوز، هدایت فهمی با بیان این مطلب، افزود: این میزان آب موجود، در مقایسه با دوره 45 ساله از 19 درصد کاهش برخوردار بوده است.

وی با اشاره به 114 ميليارد متر مکعب متوسط حجم منابع آب تجديدپذير طبيعي و تاب‌آوري سرزميني کشور، ميزان منابع آب تجدیدپذیر قابل بهره‌برداری را به‌طور متوسط حدود 70 ميليارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: این بدین مفهوم است که می‌بایست مصارف آب کشور از حدود 100 ميليارد متر مکعب به 70 ميليارد متر مکعب کاهش یابد.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با تاکید بر اینکه تمامی حجم آب تجديدپذير طبيعي نبايد مورد استفاده قرار گيرد، تصریح کرد: در بخش "کشاورزی" باید با بهینه‌سازی روش‌های آبیاری و افزایش کارایی مصرف آب در اراضی زراعی، اصلاح ساختار آبیاری سنتی در مزارع و باغات، استفاده از روش‌های مناسب مدیریت آبیاری، انجام "کم‌آبیاری" و کاهش تبخیر از مزرعه، میزان کارایی مصرف آب را افزایش داد.

فهمی، با بیان اینکه مکانیزم اجرایی راهکارهای افزایش کارایی مصرف آب، از طریق سازوکار کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی امکان‌پذیر است، اظهار کرد: انجام اقدامات سازه‌ای جهت کاهش هدر رفت در شبکه آبرسانی، استفاده از تجهیزات و شیرآلات کم مصرف در منازل، ارتقای آگاهی عمومی و فرهنگ‌سازی در مصرف بهینه آب و استفاده از ساز و کارهای اقتصادی پاداش و جریمه برای کم‌مصرف‌ها و پرمصرف‌ها، از جمله راهکارهای افزایش کارایی مصرف آب در بخش "شرب" است.

وی همچنین مدیریت مصرف آب و بازیافت آن در صنعت، بازچرخانی چندباره آب در فرآیندهای صنعتی، جایگزینی سیستم‌های خنک‌کننده "خشک" با سیستم‌های خنک‌کننده "تر" و استفاده از پساب را از جمله راهکارهای افزایش کارایی مصرف آب در بخش "صنعت" عنوان کرد.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو اضافه کرد: آب تجدیدپذیر قابل بهره‌برداری، بخشي از منابع آب تجدیدپذیر طبيعي است که نيازهاي مصرفي پايين‌دست، نيازهاي محیط زیستی و پایداری سیستم‌های اجتماعی و زیست بومي را در نظر می‌گیرد.

وی ادامه داد: این ميزان آب با محاسبه حداقل جریان لازم برای پایین‌دست شامل حقابه بهره‌برداران، نیازهای زیست محیطی پایین دست و حفظ پایداری کیفی منابع آب با تخلیه و خارج نمودن آب شور و آلوده از حوضه آبريز تعيين مي‌شود.

فهمی، امکان‌پذيري اقتصادی و فیزیکی ذخیره سیلاب پشت سدها، استخراج آب زیرزمینی تا سقف آب تجديدشونده آبخوان‌ها، امکان جذب آب جاری در حوضه قبل از خروج از آن و حفظ پایداری کیفی منابع آب، محيط‌هاي آبي و خودپالايي منابع آب را از جمله عوامل محدودکننده آب تجدیدپذیر قابل بهره‌برداری دانست.

منابع آب تجديدپذير طبيعي مجموع مقدار آب زیرزمینی و سطحی با منشاء داخلی و خارجي است که با بيلان هيدروکلیماتولوژي برآورد مي‌شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان خبر داد:

کم شدن حجم فعلی مخزن سد استقلال

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو تشریح کرد:

طرح‌های آب و برق در مسیر واگذاری

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران:

مهم‌ترین مولفه مدیریت مصرف آب، اقتصاد آن است

ارسال نظر