بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
«ما» در کنفرانسی که توسط دولت چین در شانگهای برگزار شد گفت: جنگ تجاری، احمقانه‌ترین چیز در دنیاست.
کد خبر : ۱۸۲۹۵۳

به گزارش بورسنیوز، جک ما، سرمایه‌گذار بزرگ تکنولوژی واقعا از جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین متنفر است. سی‌ان‌ان گزارشی درباره صحبت‌های بنیانگذار یکی از بزرگترین غول‌های تجارت الکترونیک دنیا منتشر کرده است.

«ما» روز دوشنبه در کنفرانسی که توسط دولت چین در شانگهای برگزار شد گفت: جنگ تجاری، احمقانه‌ترین چیز در دنیاست.

این شاید تازه‌ترین و رک‌ترین اظهارنظر درباره مناقشه‌های تجاری از زبان بنیانگذار و مدیرعامل علی بابا، بزرگترین شرکت فروش اینترنتی چینی باشد. در ماه سپتامبر از او به خاطر وعده بلندپروازانه و ایجاد یک میلیون شغل جدید در ایالات متحده انتقاد شده بود.

امریکا و چین تعرفه‌های سنگین جدیدی در سال جاری برای صادرات محصولات یکدیگر وضع کردند. ایالات متحده چین را به سرقت مالکیت معنوی شرکت‌های امریکایی متهم کرده است. امریکا می‌گوید چین شرکت‌های امریکایی را مجبور می‌کند تا تکنولوژی خودشان را در اختیار آنها قرار دهد. همچنین دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا بارها و بارها درباره کسری تجاری 375 میلیارد دلاری کشورش با چین شکایت کرده است.

ما گفت: هدف تجارت باید به جای جنگ، ارتقای صلح و ارتباطات باشد. همچنین افزایش حمایت از تولیدات داخلی اشتباه است. به گفته ما، هیچ‌کس نمی‌تواند تجارت آزاد را متوقف کند.

این کنفرانس که در واقع نمایشگاه بین‌المللی واردات چین بود، توسط دولت چین برای ترویج کشورش به عنوان یک بازار برای واردات از کشورهای دیگر سازماندهی شده بود.

سرمایه‌گذاران به نشست برنامه‌ریزی شده میان ترامپ و شی در نشست G20 که اواخر این ماه در آرژانتین برگزار می‌شود، امیدوارند. آنها گمان می‌کنند این نشست به کاهش تنش‌های تجاری کمک می‌کند.

اما جک ما در ماه سپتامبر هشدار داده بود که تنش میان این دو اقتصاد بزرگ طی دهه‌ها ادامه خواهد داشت. او اذعان کرده است که این اقدامات به کسب و کار علی بابا که از جریان کالا میان مرزها سود می‌برد، آسیب می‌رساند.

بلافاصله بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، جک ما با او در نیویورک ملاقات کرد و تعهد بزرگی برای ایجاد شغل در امریکا با کمک شرکت‌های کوچک امریکایی داد. به این شکل که علی بابا محصولات آنها را به مصرف‌کنندگان در چین و دیگر نقاط آسیا به فروش برساند. اما در ماه سپتامبر جک ما عنوان کرد، دیگر اجرای این طرح امکانپذیر نیست.

ما به خبرگزاری رسمی چینی، شینهوا گفت: این وعده براساس همکاری دوستانه چین و امریکا و روابط تجاری دو جانبه معقول بود، اما وضعیت فعلی این موارد را نابود کرده است. بنابراین این وعده را نمی‌توان عملی کرد.

سهام علی بابا 30 درصد کمتر از تمام‌مدت در ماه ژوئن رسیده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر