بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
مروری بر مهم‌ترین رویدادهای تالار نقره‌ای؛

یک هفته با بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران رخ داد که" توجه رییس جمهوری به نقش بازار سرمایه در دوران تحریم"، " راه اندازی قرارداد آتی زعفران رشته ای و استقبال معامله گران" و " بررسی نقش بورس کالا در توسعه صنعت پتروشیمی" از مهم ترین آنها بود.
کد خبر : ۱۸۳۰۱۴
به گزارش بورس نیوز، رییس جمهوری هفته گذشته در دیدار با وزیر و معاونان و مدیران ارشد وزارت اقتصاد و دارایی عنوان کرد: امروز بازار سرمایه مسئولیت سنگینی بر دوش دارد و می تواند در شرایط تحریم نقش بسیار خوبی را ایفا کند؛ به همان مقدار که بانک ها ممکن است دست و پایشان بسته باشد بازار سرمایه دستش بازتر است.

حجت الاسلام حسن روحانی افزود: بورس و فرابورس ما امروز نقشه بسیار خوب و سازنده ای داشته است؛ این حرف درست است که ما بخشی از مسئولیت بانکها را باید به تدریج به بازار سرمایه منتقل کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز بازار سرمایه بار تبادل را عمدتا بر دوش دارد و می تواند بار سرمایه گذاری و تولید آینده را هم بر دوش بگیرد.

تلاش برای مرجعیت نرخ زعفران دنیا

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گفت: باید از ظرفیت های بورس کالا در راستای توزیع عادلانه ثروت به خصوص در حوزه بازار زعفران استفاده کرد، به طوریکه با عرضه گسترده زعفران کل کشور که بخش بزرگی از زعفران کل دنیاست در بورس کالا، سود واقعی به کشاورزان می رسد و قیمت جهانی زعفران نیز در بورس ایران تعیین می شود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی افزود: بورس کالا در کشف قیمت واقعی و جلوگیری از قیمت کاذب در بازارها، تاثیر بسزایی دارد و با قاطعیت می توان اعلام کرد بورس کالا تنها محلی است که می توان پس از سال ها تعلل، زعفران را بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا و کشف قیمت واقعی، معامله کرد تا سود واقعی به کشاورزان برسد و بتوانیم نبض قیمت جهانی زعفران را در دست بگیریم.

عرضه رنجیره تولید در بورس کالا

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و آلمان معتقد است شرکت هایی که سهام آنها در بازار سهام و کالاهای تولیدیشان در بورس کالا مورد دادوستد قرار می گیرد، از شفافیت بسیار بالایی برخوردارند؛ در همین راستا روند عرضه سایر محصولات در زنجیره های مختلف تولید در بورس کالا می تواند به بسیاری از هرج و مرج های اقتصادی پایان دهد.

سید رسول رنجبران، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و آلمان با بیان اینکه کشف قیمت به صورت شفاف و واقعی از اهدف تشکیل بورس کالا در ایران تلقی می شود گفت: راه اندازی و رونق معاملات کالاها در بورس کالا باعث شده تا دیگر عده ای نتوانند از طریق برخی ارتباطات و سوء استفاده از فضای مه آلود اقتصاد، قیمت یک کالا را مشخص کنند؛ این اتفاق در اقتصاد ایران ارزشمند است و باید زمینه عرضه سایر کالاها نیز در بورس کالا فراهم شود.

نقش بورس کالا در توسعه صنعت پتروشیمی

علی محمد بساق زاده، عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی معتقد است که ایجاد شفافیت در معاملات محصولات پتروشیمی، کشف قیمت براساس مکانیسم عرضه و تقاضا، وجود تضامین خریدار و فروشنده برای پایبندی به تعهدات و انجام معاملات در حداقل زمان از جمله مزایایی است که بورس کالا طی این سال ها در معاملات محصولات پتروشیمی ایجاد کرده است.

وی افزود: پیش از ورود محصولات پتروشیمی به بورس کالا، صنایع پایین دستی پتروشیمی زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کردند و صنایع میانی و بالادستی زیر نظر وزارت نفت بودند؛ از این رو با راه اندازی بورس کالا، هماهنگی مناسبی بین این زنجیره شکل گرفت تا مشکلات صنعت پتروشیمی در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف شود. به این ترتیب زمانی که بورس کالا به این زنجیره وارد شد، معاملات شرایط بهتری پیدا کرد و این اتفاق تاثیر مستقیمی بر رونق صنایع پایین دستی داشت. از سوی دیگر، به دلیل انجام معاملات در تالار بورس کالا، بستر شفافی که بورس برای خرید و فروش مهیا کرده بود، دست واسطه گران را به میزان زیادی از این صنعت کوتاه و زمینه رونق بیشتر صنایع پایین دستی را فراهم کرد.

خارجی ها در بورس کالا

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل معتقد است که با توجه به اقدامات بورس کالای ایران در حوزه بین المللی، امضای توافقنامه ها و تعریف پروژه های مشترک با بورس دیگر کشورها، حضور خریداران و فروشندگان خارجی در بورس کالا و توسعه نقش فراملی این بورس، دور نخواهد بود.

بهادر بیژنی گفت: بورس کالا از ابتدای راه اندازی اش تاکنون نقش بسیار اساسی را در اقتصاد کشور ایفا کرده است؛ به خصوص طی چند سال گذشته که از لحاظ کشف قیمت و شفافیت معاملات شاهد تحولات اساسی در این بورس بوده ایم.

بیژنی با بیان اینکه ارزیابی آمار کل معاملات انجام شده در بازار سرمایه به ما نشان می دهد که بورس کالا درصد بالایی از ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: این موضوع نشان دهنده رشد روزافزون بورس کالا و اهمیت دادن به آن از سوی فعالان بازار است.

شروع خوب زعفران رشته ای در معاملات آتی

اولین سررسید معاملاتی قراردادهای آتی زعفران رشته ای درجه یک در حالی سه شنبه گذشته در بازار مشتقه بورس کالای ایران فعال شد که معامله گران در نخستین روز معاملاتی از این قراردادها استقبال کردند؛ بطوریکه تا پایان معاملات نخستین روز در این سررسید بیش از ۱۱ هزار و ۹۰۰ قرارداد زعفران رشته ای برای تحویل در پایان آذر ماه منعقد شد.

در جریان معاملات این سررسید، در حالی تعداد ۱۱ هزار و ۹۱۱ قرارداد منعقد شد که ارزش معاملات آن به رقمی بیش از ۱۵۸ میلیارد و ۸۷۴ میلیون ریال رسید.

قیمت هر گرم زعفران رشته ای تحویل آذر ماه در حالی در اولین معامله رقم ۱۳۵ هزار ریال ثبت شد که قیمت هر گرم از این محصول در بالاترین سطح به رقم ۱۴۱ هزار و ۵۰۰ ریال رشد کرد و در پایین ترین سطح نیز قیمت آن ۱۲۸ هزار و ۸۰۰ ریال در هر گرم به ثبت رسید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر