بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
کارشناس بورس کالا گفت: انجام عرضه‌های صادراتی برمبنای ریال راهکاری برای بهبود فرآیند عرضه، تقاضا و صادرات محصولات محسوب می‌شود.
کد خبر : ۱۸۳۰۵۹

کیوان جعفری طهرانی کارشناس بورس‌کالا در خصوص تغییر مبنای عرضه های صادراتی از دلار به ریال به خبرنگار بورس نیوز گفت: تاکنون عرضه‌های تالار صادراتی بورس‌کالا بر مبنای دلار به ازای هر تن قیمت‌گذاری می‌شد اما تسویه‌حساب بر مبنای ریال بود که به دلیل نوسانات نرخ ارز تعیین قیمت پرداختی با مشکل مواجه می‌شد به همین دلیل بورس‌کالا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در راستای تسهیل‌سازی روند معاملات ازاین‌پس عرضه‌های صادراتی تالار نقره‌ای بر مبنای ریال به ازای هر کیلوگرم انجام می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه انجام عرضه‌های صادراتی بورس کالا بر مبنای ریال اقدام مثبتی محسوب می‌شود، گفت: نوسانات نرخ ارز موجب می‌شد که خریدار و فروشنده نتوانند تصمیم درستی بگیرند اما با انجام معاملات بر اساس ریال در فرآیند عرضه و تقاضا نیز بهبودی حاصل می‌شود.

جعفری طهرانی با اشاره به اینکهتحریم‌ها نیز در این زمینه مؤثر خواهند بود، ادامه داد: پس از اعمال تحریم‌ها عرضه‌کنندگان نمی‌توانند باقیمت سابق محصولات را خریداری کنند و خریداران نیز شاید خریدهای غیرضروری انجام دهند؛ به‌عنوان‌مثال الکترود گرافیتی در بورس فروش نمی‌رود اما عده‌ای از ترس اینکه واردات این محصول کاهش یابد اقدام به خرید آن می‌کنند که در صورت کمبود در بازار با مشکل مواجه شوند.

وی افزود: شاید در عرضه‌های بورس کالا نیز شاهد بروز این اختلالات باشیم که انجام عرضه‌های صادراتی بر مبنای ریال راهکاری برای بهبود در وضعیت صادرات محصولات محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نائب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران مطرح کرد:

رقابت بیشتر در اقتصاد با تقویت بورس کالا/ نقش بورس کالا در تحریم‌ها چیست؟

نائب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران مطرح کرد:

رقابت بیشتر در اقتصاد با تقویت بورس کالا/ نقش بورس کالا در تحریم‌ها چیست؟

ارسال نظر